Nyskapende kunst i lyd og lys
Arne Nordheim er velkjent for sin musikk, men ikke nødvendigvis
fordi den er godt likt. I Realfagbygget vil komponistens toner
og klanger bli å høre hver dag året rundt.
Et dataprogram setter sammen ulike sekvenser med musikk. Vær,
vind og antall personer i bygget vil påvirke datamaskinens
valg av toner.
Hvis du synes dette høres rart ut, er det slett ikke
så merkelig. Denne typen lydinstallasjon har aldri blitt
foretatt i et offentlig bygg i Norge tidligere. Stipendiat Sigurd
Saue ved Institutt for teleteknikk er ansvarlig for at prosjektet
blir vellykket.
- Arne Nordheim har laget musikken, og jeg har laget dataprogrammet
som skal styre det hele. Jeg er spent på hvordan resultatet
vil bli når bygget blir tatt i bruk, sier Saue. Han har
jobbet sammen med Arne Nordheim på flere prosjekter tidligere,
blant annet på Storedal-senteret.feldig
sammensatt
Lydkunsten har utgangspunkt i 20-30 sekvenser med toner og
klanger, hver med en varighet på inntil tre minutter.
Dataprogammet til Saue splitter opp disse sekvensene i mange
mindre biter, og setter dem sammen i en nesten tilfeldig rekkefølge.
Vær og vind virker inn på de valgene datamaskinen
gjør, ved at den er koblet på en meteorologisk
stasjon på taket av Realfagbygget. Videre har det betydning
hvor mange mennesker som befinner seg i bygningen. Det blir
registrert via infrarøde sensorer ved inngangsdørene.
32 høyttalere sørger for at lyden sprer seg i
de tre glassgårdene og en korridor i Realfagbygget. Alle
disse faktorene gjør at det kan gå mange år
mellom hver gang den samme sekvensen dukker opp.e
melodier
- Det er ikke melodisk musikk vi snakker om i denne sammenhengen.
Noen klanger kommer og forsvinner plutselig, mens andre vil
holde seg over litt lengre tid. Det er veldig vanskelig å
forestille seg før man har hørt det. Vi har basshøyttalere
på gulvnivå, og høyere toner oppover i etasjene.
Dessuten vil det nesten aldri være aktivitet i alle tre
glassgårdene på en gang, forklarer Sigurd Saue.
Volumet på lyden vil ikke bli sjenerende for folk som
arbeider i kontor eller auditorium. For sikkerhets skyld vil
hovedtyngden av den musikalske aktiviteten bli lagt til de kvarter
lange pausene.
- Det er ikke meningen på noen måte at dette skal
være dominerende i det totale lydbildet. Mer en utfylling
som gjør bygget mer levende, supplerer Saue.
I tillegg til Arne Nordheims musikalske krumspring, har kunstneren
Carl Nesjar bidratt med nyskapende lyskunst. Kuber med neonlys
blir hengt opp i hver glassgård, og vil slå seg
av og på etter lyden. Lyset har flere farger, og styres
gjennom den samme datamaskinen som musikken.
- Hvilke reaksjoner forventer du å få når
folk har tatt huset i bruk?
- Jeg er fullstendig klar over at det er kontroversielt på
mange måter. Uansett hvem som lager lyden, vil det provosere
folk. Det blir ikke annerledes om det er tradisjonell musikk
over høytalerne. Noen vil sikkert klage på installasjonene.
Jeg håper og tror de fleste liker det, og synes bygget
blir mer spennende og livaktig, sier Sigurd Saue.
Som en kuriositet kan vi nevne at en spesiell lydsekvens bare
vil dukke opp på Ludwig van Beethovens fødselsdag
? hvis det regner. Seks andre komponister har også fått
egne lyder på sine dager.
Volum
- ikke teknologi
Når du går gjennom en av de 3 100 dørene
i Realfagbygget, forventer du kanskje å komme inn i et
av de mest teknisk avanserte byggene du kan tenke deg.
Men det er i første rekke det store volumet med tekniske
installasjoner som gjør bygget spesielt - ikke teknologien
i seg selv.
90 ulike ventilasjonssystem er i seg selv imponerende. 800
000 kubikkmeter med luft passerer gjennom bygget hver eneste
time. Lyset er styrt via en sentral. Dessuten er fellesarealene
innstallert med lyssensorer. Det vil si at det slår seg
av og på avhengig av om det er folk i rommet. Ulempen
med dette er at det blir mørkt på do etter ti minutter,
hvis du ikke rører på deg...
- Realfagbygget er et veldig stort byggverk på en relativt
liten byggeplass. Dessuten er det 25 000 kvadratmeter laboratorier
av et totalt bruksareal på 40 000 kvadratmeter. Det i
seg selv er unikt. Teknologifaktoren på bygget er blant
det fremste som finnes, forteller prosjektansvarlig Terje Olsen
i Statsbygg.
Brannalarmanlegget i bygget har den mest moderne teknologien
som finnes. For å være sikker på at det fungerer,
kontrollerer det seg selv hvert tredje sekund. Ved feil av en
eller annen sort, går det direkte melding til driftsrommet.
Det er tre forskjellige brannslokkingsanlegg i bygget.
- Dette er det mest brannsikre huset jeg har vært med
på å lage. På grunn av den store laboratorievirksomheten
som blir her, har vi lagt ekstra mye arbeid og investeringer
i brannsikkerheten, forteller Olsen.
Alle auditoriene har innlagt en rekke plasser med uttak for
datamaskin og strøm. Disse er tiltenkt folk med spesielle
behov. I mange auditorier er det teleslynger for folk med svekket
hørsel. Det audio-visuelle utstyret er flunkende nytt
og moderne i alle auditorier.
- Utstyret skal tilfredsstille alle behov. Men vi har ikke
lagt oss på en linje der vi har satset på grensesprengende
teknologi, sier Terje Olsen.
Realfagbygget skal overleveres
fra Statsbygg i slutten av mars. Da har bygget kostet nærmere
1,3 milliarder kroner - 20 millioner mer enn budsjettert. Terje
Olsen mener det likevel er et bekjedent overtrekk, med tanke
på de store summene det er snakk om totalt.
- Vi skulle gjerne hatt ytterligere 92 millioner kroner. Det
er kostnadene knyttet til nybygg og ombygging av det såkalte
Lerkendalsbygget. Nå setter vi vår lit til at disse
pengene kommer inn i det reviderte statsbudsjettet, sier prosjektansvarlig
Olsen.
ERIK PRYTZ ERIK
PRYTZ REITAN
FOTO:
KENNETH AAR