Ledelsen har ordet
Ledelsesutvikling ved NTNU
I uka som gikk, holdt NTNU sitt årlige lederseminar på
Røros. Deltakere var instituttledere, dekaner, prodekaner,
fakultetsdirektører, universitetsdirektør med stabsdirektører,
Studenttingets ledelse og Kollegiet. Årets seminar hadde
som hovedtema det strategiske lederskapet. I dette begrepet ligger
analyse av ståsted, hvor man vil, og hvorledes man kommer
dit. Røros-seminaret er et ledd i NTNUs arbeid med ledelsesutvikling.
I fjor høst ble det arrangert tre seminarer for instituttledere
over temaene personalledelse, økonomistyring og strategisk
planarbeid. Like før jul behandlet Kollegiet et prinsippnotat
om ledelsesutvikling ved NTNU.
Den operasjonelle målsettingen for Røros-seminaret
var å være et forum for gjensidig læring og
dialog mellom ledelsen på alle nivå ved NTNU, og ved
det å produsere resultater til nytte i det videre arbeid
med ledelsesutvikling. Med seminaret ønsket vi å
skape en bevisstgjøring rundt de viktigste utfordringer
og forventninger NTNU står overfor, både eksternt
og internt. Vi er i en periode med radikale endringer i ytre rammebetingelser.
I forhold til arbeidsoppgaver synker budsjettene relativt sett,
og det forventes at vi skal skaffe vesentlige inntekter ved siden
av statsbudsjettet. Snart går halvparten av de unge til
universitetene, med den konsekvens det har for kunnskapsnivå
og motivasjon for studier. Etter- og videreutdanningsreformen
vil bringe inn mange nye aktører, både innenlandske
og utenlandske, som ser utdanning som et lønnsomt marked.
Vi ser at utenlandske universiteter også forsøker
å rekruttere ordinære studenter i Norge. For å
møte og forholde oss til disse endringene, trenger vi både
refleksjon rundt egen rolle og å utvikle evnen til å
ivareta denne.
Seminaret på Røros viste at deltakerne hadde en
sterk vilje til å bidra til å utvikle NTNU. Ledermøter
ser ut til å fungere bra, men kan styrkes ved å bruke
mindre tid på detaljer og rent administrative forhold. Vår
evne til dialog og kommunikasjon må forbedres. Mange pekte
på at de eksterne representantene i styrene hadde bidratt
til å fokusere mer på prinsipielle tema. Det ble pekt
på at ledelse har mange aspekter: forskningsledelse, ledelse
av kulturutvikling, ledelse av integrasjonsprosesser og ledelse
av kommunikasjonsprosesser. Og vi lærte at ledelse er et
håndverk. Gruppearbeidene viser bl.a. at det er et stort
behov for erfaringsdelingsfora og nettverksgrupper hvor man kan
lære både av hverandre og av inviterte fagfolk. Når
det gjelder ledelse som håndverk, er behovet todelt: Det
etterlyses «verktøy», og det etterlyses trening
i å takle mellommenneskelige forhold.
Utfordringen er nå å transformere de signalene som
ligger fra Røros og i gruppearbeidene til et gjennomtenkt
og meningsfylt ledelsesutviklingsopplegg som både er tilpasset
NTNUs egenart og som bidrar til å posisjonere NTNU strategisk
i forhold til andre aktører.
|