Kronikk
Einar Aas, professor
ved Institutt for
fysikalsk elektronikk, NTNU
«De to kulturer»
«Hva skjer når to arter i hver
sine områder plutselig blir brakt sammen? Enten vil
den ene parten erobre ressursene fra den svakere part, eller
så vil nettopp «kryssbefruktning» skape
flere varianter,» skriver kronikkforfatteren. De to
kulturers møte i smeltedigelen som har fått navnet
NTNU, er hans anliggende.
Brobygging er en teknisk
og kunstnerisk ferdighet som NTNU via tidligere NTH behersker.
Utgangspunktet er behovet for kommunikasjon over en «kløft».
Men skal det velges buebro, hengebro, flytebro eller rørbro?
Skal broen bygges i stein, tre, betong eller stål? Og
hva skal broen brukes til når den er ferdig?
- Uansett prinsipp, metode
og materialvalg; broen må
ikke rase sammen.
De konkrete broer befinner
seg i Leonardo-verdenen. Dette begrepet benytter den tyske
filosofen Jürgen Mittelstrass for å referere til
den verden av artifakter som moderne vitenskap og teknologi
bygger. «Leonardo-verden» er selvsagt en referanse
til Leonardo da Vinci; en teknolog så gammel at han
er blitt kultur.
Den mest kjente kulturkløften
i en akademisk kontekst er utvilsomt kløften mellom
den naturvitenskapelige kultur og den humanistiske kultur,
eller mellom vitenskap og ikke-vitenskap, som
C. P. Snow uttrykte det. Denne kløften, manifestert
som fravær av kommunikasjon, ble utdypet av C. P. Snow
i en forelesning ved Cambridge universitet i 1959. Snow var
selv fysiker, men også forfatter, og ferdedes i «de
to kulturer». Han la merke til at universitetets litterater
og naturvitenskapsmenn ikke forsto hverandre. Hva verre var,
de hadde ikke forståelse for hverandre, og de yngste
forskerne kunne være direkte fiendtlige overfor «de
andre». Han mente at «de to kulturer» ikke
engang hadde en felles base for sine følelser!
Da NTNU ble opprettet
i 1995 under høylytte protester fra såvel teknologer
som humanister, var også Stortingsrepresentantene opptatt
av denne kløften. I tillegg til at NTNU skal ha en
hovedprofil innen teknologi og naturvitenskap, uttrykte flertallet:
«.. Flertallet mener det derfor er ønskelig
med økt samhandling mellom teknisk-naturvitenskapelige
miljø og humanistiske og samfunnsvitenskapelige miljø.»
En annen «kulturkløft»
er forskjellen i studiekultur og studietradisjon
mellom de allmennvitenskapelige studier og profesjonsstudiene.
Jeg kjenner best til sivilingeniørstudiet. Grovt oppsummert
kan en si at forskjellen ligger i problematisering kontra
problemløsning. Sivilingeniørene skal
opparbeide handlingskompetanse, humanistene skal øves
opp til refleksjon. Lett karikert blir det sagt at
noen utdannes til «handling uten tanke», mens
andre «tenker uten at det utløser handling».
Men stemmer disse stereotypene
med virkeligheten? Stemte de mer før enn nå?
Er NTNU på vei mot tverrfaglige studiekulturer? Og er
det en fare for fagligheten? En manifestasjon av kløften
i de første NTNU-dagene dukket opp i denne avisa. En
filosof behandlet Newtons lover på en måte som
absolutt ikke behaget en av våre fysikere. Det ble en
underholdende debattføljetong ut av dette, og bortsett
fra faglige innvendinger, avdekket den vidt forskjellige tankesett
og ikke minst oppfatning av hva som er viktig og interessant
ved diskusjon av naturlovene. Det ble klart avdekket et behov
for en felles arena for diskusjon om eksistensielle spørsmål
ved NTNU.
Snow oppfattet mangelen
på kommunikasjon over kulturkløften som farlig.
Den er et tap for oss alle. Tapet er av såvel intellektuell
og kreativ som av praktisk karakter.
Hvordan har NTNU utviklet
seg etter Lilletuns åpenbaring i 1995? Jeg har observert
at NTNU er inne i sin tredje fase nå. Ved etableringen
var det motstand og strid mellom de to klassisk adskilte leire;
humanistene og teknologene. Etter konstituering, rektor- og
kollegie-valg fulgte fase to med en viss «forsoning».
Animal Farms devise rådde; «alle dyr er like,
ingen dyr er likere enn andre». Ledelse og administrasjon
prøvde å glatte ut kulturforskjeller og ulikheter
i fagtradisjoner. Hovedprofilen ble lite synlig mot bakgrunnen.
Tilsynelatende var NTNU «integrert», uniformert
og på vei mot full harmoni. Nå er vi inne i den
tredje fasen, der vi erkjenner «den store, lille forskjellen».
Initiativ til nye studieprogrammer, forskningssamarbeid og
dugnad innen formidling strømmer på, og studentene
strømmer til dette mangfoldet. Ved årets opptak
til universitetene ble NTNU «belønnet»
med å bli vinneren i økningen av antall nye studenter.
Jeg tegner nå et
optimistisk, nesten idyllisk bilde, der ulven bor sammen med
lammet. Bildet er selvsagt mer nyansert enn som så.
Jeg lider vel av Snows påståtte «optimistiske
oppfatninger» som naturvitere (og teknologer) har når
det gjelder muligheten til å forbedre verden.
Det eksisterer en kløft
mellom naturvitenskap og teknologi også. I følge
Snow er det mange naturvitenskapsmenn som er komplett uvitende
om ingeniører og teknologi. Deres instinkter fortalte
dem at anvendt vitenskap (teknologi) var en beskjeftigelse
for annenklasses hjerner. Mange forskere brisket seg av at
deres vitenskap under ingen som helst omstendighet ville komme
til praktisk anvendelse. Snow innrømmer noe beskjemmet
at han var blant disse, inntil han innså at mange teknologiske
problemstillinger er like intellektuelt utfordrende som «rene»
problemer, og at mange løsninger er like tilfredsstillende
og vakre. En vanlig vrangforestilling er at naturvitenskapen
utvikler teorien, mens teknologene anvender den. Men naturviternes
oppgave er å avdekke naturens lover, mens teknologene
sin misjon er å skape nye objekter, metoder og prosesser,
ideelt til beste for mennesket. Vitenskapeligheten i teknologien
består i å påse at naturlovene adlydes.
Det viktigste som skjedde
ved NTNU-dannelsen, var utviklingen av tverrfaglige konsepter
i undervisningen. Såvel Stortinget som Underdalutvalget
var opptatt av de muligheter av «kryssbefruktning»
mellom fagmiljøene ville gi. Sivilingeniørstudiet
har tradisjonelt vært «tverrfakultært»,
idet minst fire fakulteter har vært involvert i undervisningen
for hver student. De allmennvitenskapelige fagene har også
hatt muligheter til å kombinere fag på tvers av
fakultetsgrenser, uten at dette har vært institusjonalisert
på samme måte.
Den store utfordringen
er selvsagt å etablere livskraftige tverrfaglige studieprogrammer
på tvers av «kulturkløftene», altså
på tvers av såvel faglige grenser som forskjell
i studiekulturer. Begrepet Multifakultære studie-programmer
oppsto. NTNUs ledelse satte i gang idédugnader og oppfordret
fagmiljøene til innspill, i en kombinert top-down
og bottom-up prosess, med et håp om å
møtes i midten. Det ble avsatt midler til utvikling
av nye studie-programmer, og plutselig ville «alle»
være med og etablere kryssbefruktete programmer. For
å unngå kaos i studieplaner må det en stor
porsjon disiplin til.
De omtalte multifakultære
programmer har utvilsomt bidratt til kreativ nytenkning i
mange NTNU-miljøer. Det arbeides for å bygge
ned de formelle barrierer for tverrfaglige studier. Innenfor
sivilingeniørstudiet ble det etablert nye tverrfaglige
studieretninger, f eks Materialteknologi, og Energi
og miljø. Men det blir også bygget bro over
den nevnte kulturkløften. Et studieprogram som kan
tilby både sivilingeniør-graden og graden cand.
polit. er etablert innen Industriell økologi,
og et annet innenfor Naturressurs-forvaltning er underveis.
En multifakultær cand.mag.-grad er også under
utredning.
I bottom-up-prosessen
finnes flere aktiviteter. Spesielt «gamle kjente»
fra UNIT-tiden får gode muligheter til å forsterke
sine broer. Ett eksempel er utvidet samarbeid innen taleteknologi
mellom Det historisk-filosofiske fakultet og Fakultet for
elektroteknikk og telekommunikasjon. Sivilingeniørene
får tilbud om emner innen datalingvistikk og fonetikk,
humanistene kan lære mer om talegjenkjenning og syntetisk
tale.
NTNU har visjoner om å
være Norges fremste IT- eller IKT-universitet, der både
IKT-spesialister og anvendere av IT skal skoleres. IT i kombinasjon
med anvenderfag innen miljø, bygg og helse er konkrete
eksempler. Men også humanistene er interessert i IT;
både som redskap og som samfunns-endrende fenomen. Et
nytt grunnfag kalt «IT, språk og kultur»
er under planlegging mellom Det historisk-filosofiske fakultet
og Fakultet for fysikk, informatikk og matematikk. IT som
moderne fenomen kan benyttes til å studere samspillet
mellom kulturene nærmere. Det er et faktum at også
ikke-teknologiske studenter er ivrige etter å få
bedre kontakt med og forståelse av IT.
Fakultet for maskinteknikk
har henvendt seg til Det historisk-filosofiske fakultet for
å få undervisningstilbud innenfor språk
og kommunikasjon, og diskusjonen er i gang. HF-fakultetet
ser dessuten denne kommunikasjonen som en mulighet til å
få kunnskap tilbake til egne fag. Det reflekteres over
egne fags egenart, og verdien av disse i den nye multikulturelle
virkelighet. Forrige århundres nasjonsbyggings-prosjekt
er over.
? Hvordan fornyes humaniorafagene?
Lignende diskusjoner om
faglig fornyelse i dagens virkelighet foregår innenfor
teknologifagene. Den store teknologiske nasjonsbyggings-æra
er over.
Jeg har bevisst unngått
å dvele ved de mange skjær som finnes i NTNU-sjøen;
disse får normalt stor nok oppmerksomhet som det er.
Les debattene i Universitetsavisa, så skjønner
du hva jeg mener!
Den åpenbare mangel
på kommunikasjon over kulturkløften erstattes
av enkelte dialoger. Hvordan blir utviklingen? Vi kan bruke
en Darwin-metafor: Hva skjer når to arter i hver
sine områder plutselig blir bragt sammen? Enten
vil den ene art erobre ressursene fra den svakere part, eller
så vil nettopp «kryssbefruktning» skape
flere varianter, og sikre mangfoldet. Nettopp mangfold er
naturens eget middel i kampen for å overleve når
omgivelsene eller levebetingelsene endrer seg. Det eneste
sikre for universitetene i framtida er at de må tilpasse
seg en løpende forandring.