I glasshuset
De sitter i glassbygningene
på Dragvoll, og noen av dem kaster av og til stein.
Først ut er professor Sissel Lie, Romansk institutt.
Generøsitet
Forleden var jeg på et NTNU-seminar
om improvisasjon, ikke improvisasjon som grep man gjør
når intet er planlagt, men improvisasjon som kreativ utfoldelse
og nyskaping. Nils Arne Eggen som så mange siterer for
tiden, snakket om RBKs filosofi. For meg ble det et foredrag
om hvordan man tilrettelegger for at medlemmene i et fellesskap
skal gi sitt ytterste. Han skisserte hvordan en rekke ferdigheter
var nødvendige for denne formen for kreativitet, og hvordan
disse lot seg lære. Han understreket også betydningen
av faste rammer, det å vite hvilke rettigheter man har,
hvilke regler man skal følge og ha et minimum av oversikt
over muligheter og betingelser i gruppa. Betydningen av sosiale
ferdigheter, åpenhet overfor de andre, evne til å
støtte og oppmuntre sto sentralt. Generøsitet
var et nøkkelord. Stor takhøyde var også
viktig, muligheten til å bli sint, ta opp problemer, ikke
feie dem under teppet. Konflikt kan også være kreativt.
Et miljø som ikke er villig til å diskutere sine
problemer, blir lett mistenksomt, ikke-kreativt, mente Nils
Arne Eggen.
I pausen kom en opprørt kollega
fra NTNU og sa, «Dette er ikke noe for oss. Vi er individualister!
Vi har våre egne prosjekter!» Om generøsitet
i et fellesskap er en betingelse for den enkeltes nyskapende
utfoldelse, hvor står universitetene da? Det er sant at
vi ofte konkurrerer med hverandre uten å dele tanker og
ideer, og at kritikken av fagfeller er nådeløs,
men vitenskap er dialog på mange plan, og vi forsker jo
i et verdensomspennende fellesskap. Men hvordan bruker vi dette
fellesskapet? Spør vi hverandre om råd underveis
i forskningsprosessen? Er vi rause med ros eller er universitetsfolk
bare hverandres sensorer? Hvordan møter fagmiljøene
sine skrivere? Tar vi inn over oss hvor vanskelig det er å
skrive for en som vet han vil få nådeløs
kritikk og ingen oppmuntring? «Skal det bli mange og gode
sanger, må vi spa på med ros til de som skriver»,
sa en rockesanger og låtskriver i en avis.
Heldigvis kreves det ikke av oss at vi
skal skrive poplåter eller vinne fotballkamper, men vi
har et ansvar alle sammen for at fagmiljøene skal fungere
kreativt oppmuntrende, konstruktivt kritisk og ikke destruktivt
for den enkelte. Rosenborg fungerer best når de skal «ut
i krigen», da yter alle sitt ytterste. I vår økonomiske
situasjon ville vi kanskje stå oss på å utvikle
et raust fellesskap som stimulerer vår kreativitet heller
enn å tilspisse alles kamp mot alle i konkurranse om ressursene.
Sissel Lie,
professor ved
Romansk institutt