Forskjellsbehandling
Det er gått en stund siden sammenslåingen
av gamle NTH og AVH til NTNU. Mange vil kanskje mene at det
på NTNU nå hersker lutter fryd og glede over denne
sammenslåingen, og at det som var av uoverensstemmelser
disse institusjonene imellom nå er en begravd stridsøks.
Jeg vil likevel få lov til å peke på en ulikhet
mellom de institusjonene som på folkemunne kalles Gløshaugen
og Dragvoll, som kanskje ikke er så opplagt som mange
andre: At man på Dragvoll har programvare som generelt
er eldre og mindre egnet til det arbeidet vi utfører,
enn mange av maskinene som er tilgjengelig for studentene på
Gløshaugen, at vi får tildelt faste lesesalsplasser
først på hovedfag, mens studentene på Gløshaugen
får tildelt faste plasser ofte allerede i 2.klasse, og
at vi må lete og mase lenge for å få tilgang
på skannere og fargeprintere, er ulikheter vi til nød
kan leve med. Det problemet som jeg først de siste årene
har merket meg som den virkelig markante forskjellen mellom
gløshaugenstudentene og dragvollstudentene, er som følger:
Gløshaugstudentene mottar veiledning og informasjon fra
fakultetet i langt større grad enn dragvollstudentene,
og hjelpes i så måte til en lettere studiehverdag
og en enklere forståelse av sin egen studieprogresjon
og studieframtid. Som dragvollstudent opplever man ofte å
være lite orientert om sin egen studiesituasjon. Man opplever
å miste plasser på studier man egentlig ville ha,
enten fordi man har gått glipp av en søknadsfrist,
eller fordi noe har glippet i søknaden. Jeg skal nevne
noen konkrete eksempler, og til slutt et forslag til tiltak
for å forbedre denne situasjonen: På Dragvoll er
man avhengig av å søke opptak til fag i rett tid.
For å få til dette, er man nødt til tidlig
å oppsøke informasjon om de fagene som kan være
aktuelle å søke seg til, og deretter søke.
Dette høres enkelt ut, men i praksis innebærer
det at man må være veldig bevisst sin egen studiefremtid,
og man må bestandig være nesten i forkant av sine
egne ønsker, dvs. man må søke opptak til
fag gjerne i lang tid før man har begynt å tenke
på at man ønsker å ta dette faget. I tillegg
endres ofte fag og fagoppsetninger uten at det informeres om
dette. Er man midt i et studium, som for eksempel PPPU, er det
viktig å få informasjon om endringer som kan medføre
omlegging av egne studieplaner idet disse endringene gjøres.
Mangel på slik informasjon kan ofte forsinke og forpurre
dragvollstudentenes planlagte studieprogresjon, og medføre
problemer. Mitt forslag for å fjerne de problemene jeg
såvidt har skissert her, er derfor som følger,
(og dette er et forslag som ikke er suget av eget bryst): På
Gløshaugen finnes det noe som heter veiledningsstudentassistent.
De som har denne tittelen, er studenter ansatt av fakultetene,
og har som oppgave å veilede medstudenter når det
oppstår spørsmål som bytting av linje, fagvalg,
videre progresjon o.l. Dette er en flott stilling som vi kunne
trenge på Dragvoll. Tenk å ha et par studenter som
var ansatt av NTNU for å gjøre den jobben NTNU
i dag svikter å utføre overfor dragvollstudentene!
Å ha en medstudent sittende på et kontor til hjelp
og nytte for uinformerte og desorienterte studenter på
Dragvoll, tror jeg er akkurat det vi trenger her oppe i ødemarken!
En slik student kunne holde seg oppdatert om fagendringer, nye
tidsfrister og endrede kriterier for opptak. Han eller hun kunne
også informere sine medstudenter om viktigheten av for
eksempel å bestille seg et cand.mag. vitnemål i
god tid før man trenger det, og i det hele tatt informere
om alle slike ting som står med liten skrift på
bakerste perm i studiehåndboka. Jeg vet at dette behovet
er tilstedeværende på Dragvoll, og ingen skal få
lov å si at jeg mener dette behovet er prekært fordi
jeg selv er uinformert og har problemer med å skaffe meg
informasjon. Jeg har gått på dette universitetet
i fem år nå, og har måttet lære alt
«the hard way», nemlig av medstudenters tilfeldige
informative kommentarer i kantinen. Derfor mener jeg det er
på tide at NTNU tar dette problemet på alvor og
ser forskjellsbehandlingen vi utsettes for her på Dragvoll.
Cathrine H. Kittilsen
Nordisk hovedfag