- Petter, du lyver!
Intervjuet med dekanus Petter Aaslestad
ved Det historisk-filosofiske fakultet gjorde meg svært
forundret. Uttalelsene i Universitetsavisa var drøy kost
fra en av nordiskfagets egne professorer. Han etterlyser debatt
rundt nordiskfaget, det ser det ut som han vil få. Det
er lenge siden Aaslestad sist underviste et grunnfagskull på
Nordisk, og det kan godt tenkes at han tilbød sine studenter
en gammelmodig og uakademisk nasjonal identitetsskapning. Det
vet jeg ikke, han har aldri undervist meg. Men det fagmiljøet
jeg kjenner og den undervisningen jeg har fått de tre
siste årene, har dreid seg om noe helt annet.
Torsdag fortalte jeg en kollokviegruppe
med grunnfagsstudenter hensikten bak det vi gjør i timene.
Min oppgave er å innføre dem i bruken av en grammatikkmodell
utviklet av en professor ved Nordisk. Denne skal gi studentene
innsyn i språksystemet i moderne norsk, samtidig som de
skal forstå språket som del av vår allmenne
og mentale kognitive utrustning. Modellen bygger på den
grammatiske tradisjon fra Noam Chomsky, som i dag har det største
internasjonale fagmiljø innenfor syntaksforskning. Studentene
på grunnfag blir bare kort orientert om det egentlige
mål for denne vitenskapsgreinen, men innføringen
gjør dem i stand til å fortsette med hardere teori
på mellom- og hovedfagsnivå.
Nordisk institutt i Trondhjem var det
første morsmålsinstitutt ved landets universitet
og høyskoler som, etter prinsipp om at undervisningen
ved universitetene skal være forskningsbasert, innførte
en generativ-light modell på grunnfagsnivå. Modellen
er senere tatt i bruk i Bergen. Når verdens generative
lingvister søker å forstå hvordan menneskets
medfødte grammatikkunnskap fungerer, er det viktig å
kartlegge alle verdens språk. Uten de nordiske morsmålsinstitutter
ville de nordiske språk forblitt uutforskede, særlig
siden det ved landets institutt for allmenn lingvistikk er svært
laber interesse for forskning på skandinavisk. Å
få være med som del av et av verdens største
og mest aktive forskningsmiljøer i studiet av menneskets
språkevne, det er å studere det nasjonale i en internasjonal
kontekst.
Nordisk er selvfølgelig bundet
av at studentene skal ha undervisningskompetanse for den videregående
skolen, men også innenfor de tradisjonelle disiplinene
legges det på grunnfag spirer til senere forskning. Når
det undervises i både norrønt og moderne norsk,
etterstreber foreleserne å vise sammenhengen mellom to
språk med såvidt ulik syntaks. 1000 år gammelt
tekstmateriale gir nordister en unik mulighet til å studere
den konstante endringen menneskespråk er i. Det blir skrevet
både hovedfagsoppgaver og avhandlinger hvor norrønt
språk møter generativ lingvistikk, samtidig som
det skrives tradisjonelle filologiske oppgaver. At grunnfagsstudentene
leser de norrøne tekstene med både grammatiske
og litteraturteoretiske briller, er en forutsetning for nyskapende
hovedfags- og doktorgradsarbeid på tekster som bl.a. tilhører
den fellesgermanske litterære kanon.
Interessen for dialekter er utbredt,
selger godt, og brukes til tider som underholdning på
TV. På grunnfag innføres studentene i både
den tradisjonelle talemålsdisiplinen og sosiolingvistikken.
Mellomfagskurset i sosiolingvistikk er ledet av en av landets
fremste forskere på området. Det skrives hovedfagsoppgaver
og avhandlinger innenfor feltet. Sosiolingvistikken studerer
språkutviklinga i det moderne samfunnet, i en tid hvor
utbredt flytting, massemedier og ny teknologi har gjort hjembygd
og geografi til sekundære identitetsmarkører. Nordiskfaget
skjeler ikke til samfunnsutviklingen for øvrig, det forplikter
seg på den.
Dette semester tilbys et emne om Vesterhavsøyene,
undervisning i samfunnshistorie, arkeologi, runer, orknøyesagaen,
stedsnavn og språkkontakt, med forelesere fra både
Nordisk og Historisk institutt. Kurset avsluttes med ekskursjon
til Orknøyene. Hvis dette ikke er en insistering på
gammelmodig identitetsbygging, passer det godt inn i NTNUs tverrfaglige
profil.
Grunnfagskurset i litteratur tar sikte
på å oppøve studentenes tekstkritiske kompetanse,
samtidig som de skal kjenne kulturarven. For å oppøve
et forhold til litteratur trengs det tekster. Disse hentes fra
de litteraturhistoriske epokene og gjenspeiler de litterære
genrene. At den nasjonale litterære kanon kontinuerlig
bør debatteres og revideres, er en selvfølgelighet.
Jonas Lie er ikke lenger obligatorisk. Men å si som Lisa
Olstad at «på grunnfag leser man om igjen og om
igjen den samme gamle, nasjonale litteraturen», er like
tåpelig som å kritisere historie for stadig å
vende tilbake til de samme kjedelige krigene og revolusjonene.
Man leser sin Edda, man leser sin Ibsen.
Gjennom fire semester, siden studentene
arrangerte fagkritisk dag, har det pågått et kontinuerlig
arbeid med å reformere faget. Nordiskstudentene opplever
at de får være med på å utvikle faget,
og fagkritisk dag er tatt inn i instituttets strategi- og handlingsplan
som et årlig evenement. Forelesernes ønske om hurtigst
mulig å oppøve den metodiske bevisstheten, og studentenes
ønske om skrivetrening og konkret analysearbeid, førte
til en omlegging av grunnfaget. Litteraturdelen har nå
eget metodekurs. En skoleeksamen er erstattet av hjemmeeksamen.
Nordiskfaget ser det nettopp som sin oppgave å utdanne
tekstkompetente, førsteklasses analytikere og strategiske
samfunnsaktører.
Det er svært viktig at den nyere
teoretiske utviklingen brukes og etterprøves såvel
på de nordiske språk som den nordiske litteratur.
Igjen vil jeg poengtere at dette ikke blir gjort ved instituttene
for allmenn lingvistikk og litteraturvitenskap, og at vi knapt
kan forvente at nordiske institutter utenfor Norden skal påta
seg hovedansvaret for dette. Når vi i tillegg ser at de
hovedoppgaver som leveres på Nordisk i Trondhjem, med
studentenes brede bakgrunn, på ingen måte står
tilbake for det som leveres på allmenn litteratur eller
lingvistikk når det gjelder teoretisk modenhet og intellektuell
refleksjon, vil det for meg være tragisk om Petter Aaslestads
mytebygging skulle føre til at dette viktige arbeidet
ikke ble gjort.
Jeg skal imidlertid gi Aaslestad rett
i at «instituttet i for liten grad minner potensielle
studenter om at nordisk er et seriøst og intellektuelt
utfordrende fag som forvalter norsk språk og litteratur
i alle deres fasetter.» PR-arbeidet har begynt. Jeg vil
avslutte med å henvise interesserte til våre blå
hjemmesider.
Madeleine Halmøy
Hovedfagstudent
i nordisk språk og studentrepresentant i instituttstyret
ved INL.