Uriktig og tøvete om nordiskfaget
I Universitetsavisa (nr. 2, 2000) fremsetter
dekanus Petter Aaslestad ved Det historisk-filosofiske fakultet
harde anklager mot nordiskfaget ved sitt eget fakultet, som
i sin ytterste konsekvens burde tilsi fagmiljøets kollektive
avskjedigelse - hvis de var berettiget. Skal man tro dekanen,
fungerer faget mer som en permanent 17. mai-komité enn
som et universitetsfag. Faget driver med «nasjonal identitetsskaping»
og sosialiserer studentene «inn i 'det norske'»
snarere enn å lære dem intellektuell refleksjon.
Han hevder videre at faget er «gammelmodig og uakademisk»,
at det «i altfor stor grad formidler en fagtradisjon»
og «i for liten grad minner potensielle studenter om at
nordisk er et seriøst og intellektuelt utfordrende fag».
Anklagene er tøvete, uriktige og skadelige, og det er
mildt sagt oppsiktsvekkende at dette kommer fra vår egen
dekan, spesielt i den form det her har gjort.
Anklagene er tøvete fordi de ikke
er konkretiserte, men vage og unyanserte og delvis formulert
via kvasimytologiske kategorier som «nasjonal identitetsskaping»
og «det norske». De blir uhåndgripelige fordi
det ikke blir vist til konkrete fakta som underbygger påstandene.
Hvis man derimot tar seg bryet med å undersøke
de faktiske forholdene, vil man oppdage at anklagene er uriktige
? ut fra enhver tolkning som med rimelighet kan legges til grunn
for dekanens karakteristikker. Innenfor fagets språkdisipliner
(som undertegnede tilhører) er således undervisningen
jevnt over basert på den nyeste nasjonale og/eller internasjonale
forskningen (f.eks. er den eldste boka i kjernepensum
på grunnfag fra 1993), og på flere områder
ligger NTNUs nordiskfag i teten blant landets andre nordiskfag
når det gjelder fornyelse i det faglige tilbudet. Dette
kan verifiseres ved for eksempel å studere fagets studieplan
og deldisiplinenes pensumlister. Når det gjelder de ansattes
forskning, er aktiviteten høy, også sammenlignet
med andre fag, og kvaliteten kan jevnt over sies å være
svært bra, for eksempel vurdert etter frekvensen på
internasjonal publisering. Dette kan lettest verifiseres ved
å studere årsmeldingene fra Institutt for nordistikk
og litteraturvitenskap eller forskdok-databasen i BIBSYS. Nordiskfaget
og nordiskmiljøet er selvsagt ikke perfekt, og det er
rom for forbedringer, men en skal være temmelig forblindet
for seriøst å mene at faget generelt er «uakademisk»
og «gammelmodig» og ute av stand til å stimulere
til intellektuell refleksjon, og vi kan når som helst
ta på oss å vise i mer detalj at dette er høyst
urimelige karakteristikker.
Det verste med dekanens uttalelser er
at de kan vise seg å bli direkte skadelige for nordiskfaget,
først og fremst ved at nye studenter på uriktig
grunnlag kan bli skremt vekk fra et nordiskstudium. Hvem begynner
på universitetet for å fordype seg i noe uakademisk
og gammelmodig? Det er grunn til å tro at skadevirkningene
kan bli større enn vi aner, siden det ikke er hvem som
helst som sprer disse mytene, men Fakultetets egen dekan. Vil
det også bli vanskeligere å få finansiert
forskningsprosjekter i det som nå er stigmatisert som
et useriøst og anti-intellektuelt fagmiljø? Hvis
dekanens uttalelser hadde hatt rot i virkeligheten, ville det
også ha vært skadelig for faget, men da ville vi
fått som fortjent. Men å fabrikkere myter er utilbørlig,
og det er både trist og skandaløst at det kommer
fra Fakultetets øverste faglige ledelse. Vi vil derfor
forvente at dekanen gjør ett av to: Enten gir han konkrete
og detaljerte belegg for sine påstander om nordiskfaget,
eller så dementerer og beklager han påstandene som
er fremsatt.
Tor A. Åfarli,
professor i nordisk språkvitenskap