Er det noko gale med rekrutteringa?
I
førre Universitetsavisa (nr. 2, 2000) lurte ein på
om det var noko gale med nordiskfaget sidan talet på
studentar som søkjer seg til nordisk-institutt, jamt
over er søkkande over heile landet. Ein «godt-seljande»(?)
journalistisk innfallsvinkel til problematikken er sjølvsagt
å gå laus på faget sitt innhald og spørje
om det er noko gale med sjølve nordiskfaget.
No kom det også
fram i reportasjen i Universitetsavisa at språkfaga
generelt hadde problem med rekrutteringa, men det var ingen
som snakka om å gjere noko med sjølve innhaldet
i desse faga. Innhaldet i fremmendspråkfaga kan vel
neppe seiast å vere nasjonal identitetsskaping, noko
som dekanus ved HF-fakultetet reknar for å vere «både
gammelmodig og uakademisk» når det gjeld nordisk.
Det må altså finnast andre grunnar for at rekrutteringa
sviktar.
Det er nok mykje ein kunne
endre på for å skape eit betre nordiskfag. Men
det er noko som kvart enkelt fag må tenkje over kontinuerleg.
Det ein heilt klart kan konstatere, er at det er mindre rekruttering
til ein god del typiske skolefag, mens det er betre stilt
med dei nye «motefaga». Det spørst om ikkje
NTNU si marknadsføring overfor nye potensielle studentar
har vore med på å forsterke dette: Bli den du
er! Dei fleste ungdommane er svært opptekne av data
og andre kommunikasjonsmedium. Det er det ein «er».
Når ein veks opp med å sitje framføre tv-skjermen
eller dataskjermen store delar av dagen, er det sjølvsagt
lettast å gå vidare med dette på universitetet.
Det er trygt å gå vidare med noko som er kjent,
og som ein av erfaring veit ein likar å halde på
med. Kva hjelper det med pene brosjyrar og skolebesøk
når elevane ikkje tør å starte på
noko som dei aldri har vore borti før?
Eg har ved tidlegare høve
presentert ein rekrutteringsmodell som eg meiner vil passe
for dei typiske skolefaga, utan at nokon hittil har tenkt
å setje denne modellen ut i praksis med noko konkret
pilotprosjekt ? fordi det ikkje er pengar til slikt ... Både
Institutt for nordistikk og litteraturvitskap og HF-dekanus
har blitt orientert om denne modellen før.
Eg vil no presentere modellen
for alle institutta ved NTNU og håpar at fleire vil
tenkje over om han mogleg å gjennomføre.
Det er naturleg å
gå ut ifrå at NTNU rekrutterer flest studentar
frå Trondheim og Trøndelagsfylka. Ein veit òg
at IKT er eit satsingsområde i skolane. IKT er også
eit satsingsområde ved NTNU. Ved at det enkelte instituttet
(eller fakultetet) tek kontakt med alle dei relevante vidaregåande
skolane i rekrutteringsområdet, kan ein no etablere
eit kontinuerleg samband med faglærarane i skolane og
få direkte tilgang til elevane i klasserommet. Kvart
institutt bør tilby eigne elev- eller rekrutteringssider
der ein legg til rette for at elevane og lærarane kan
finne inspirasjon og bakgrunnsstoff til undervisninga. Samtidig
bør ein også opprette ei form for «leksehjelp»
for å knytte personleg kontakt med dei mest interesserte
elevane (t.d. via e-post). NTNU vil på den måten
vere med på å fremme bruken av IKT i skolane,
noko som bl.a. også KUF vil vere interessert i, samtidig
som ein har «direktereklame» for NTNU inn i klasseromma
utan at ein må sende ut dyre brosjyrar. I tillegg kan
ein invitere klassar enkeltvis opp på institutta i samband
med konkrete prosjekt i staden for å skremme både
elevar og vitskapleg tilsette gjennom dårleg koordinerte
arrangement som «Open dag». Dersom den enkelte
eleven får god kontakt med eit institutt, vil det vere
mykje meir sannsynleg at eleven vil starte med det aktuelle
faget når han/ho ein gong skal studere.
Av erfaring veit ein at
nye studentar gjerne startar med å studere det faget
dei «likar» eller kjenner best, mens ein ofte
bestemmer seg «undervegs» for det eller dei neste
faget/faga. Det kan òg vere nyttig å ha eigne
nettsider med eit oversyn over relevante yrkeskarrieremoglegheiter,
slik ein har gjort det ved Institutt for nordistikk og litteraturvitskap
(www.hf.ntnu.no/ nor/nor.htm - Karriere), utan at eg her vil
seie at dette er den einaste eller beste måten å
reklamere for faget sitt på.
Innlegget er meint å
verke inspirerande. Og eg håpar at eg på denne
måten kan inspirere institutta til å auke den
publikumsretta aktiviteten på nettet.
Jens Haugan, Senter for etterutdanning
og Inst. for nordistikk og
litteraturvitskap