Debatt
Ja, visst er det noe galt med nordiskfaget!
Det er med en viss undring jeg leser artikkelen
om den synkende interessen for nordiskstudiet på NTNU (Universitetsavisa
2/00). Både instituttlederen og HF-dekanus er på banen
med sine uttalelser, og hva slags fornuftige ting har de å
si om problemet? Tilnærmet ingenting: Etter artikkelen å
dømme ser instituttleder Britt Mæhlum ingen feil
med nordiskfaget. Hun skylder på at andre fagkretser, som
f.eks. mediefag, opplever økende popularitet og at humanistiske
fag generelt opplever en nedgang i antall studenter. Dekanus ved
HF-fakultetet Petter Aaslestad nevner bl.a at studenter av i dag
ikke ønsker 'nasjonal identitetskaping', at det er 'gammelmodig
og uakademisk' og at Nordisk institutt har problemer med å
reflektere over sin egenart og å henge med i samfunnsutviklingen.
Det synes slik at disse høytsvevende
personer til en viss grad mangler bakkekontakt. Med all respekt
å melde så tror jeg ikke det er mange studenter, som
står foran et valg av grunnfag, som funderer så mye
over de overnevnte problemstillinger. Det er mulig disse kan anvendes
på mellomfagstudenter som vurderer hvorvidt de skal ta hovedfag
i nordisk eller ikke. Men på 'grasrotplan' ? blant studenter
som 'snuser' på forskjellige grunnfag og kanskje vurderer
dem opp mot hverandre - er det helt andre ting enn nasjonal identitetsskaping
og gammelmodighet som skremmer folk bort fra grunnfaget.
Jeg er selv grunnfagsstudent i nordisk,
og jeg har snakket med både studenter som har tatt grunnfaget
og de som ikke våger seg på det (selv om de har veldig
lyst). Og når jeg snakker med dem om hva som skremmer potensielle
nordisk-studenter vekk fra grunnfaget, er det klart og tydelig
at det er TRE årsaksforklaringer som hyppig blir nevnt.
At ingen av disse ble nevnt i artikkelen er meg ubegripelig. Det
sier bare litt om hva som skjer med folk når de hever seg
fra bakkenivå og ser oppover og til siden men aldri nedover.
Som en service til de på Nordisk institutt som lider av
høydeskrekk, vil jeg herved presentere de TRE faktorene
som fra en pre-grunnfagsstudents perspektiv er hovedårsaker
til at folk skremmes bort fra nordisk grunnfag:
At grunnfagsstudentene må skrive
den ene eksamenen på hovedmål og den andre på
sidemål er én ting (og forsåvidt grei nok),
men at begge eksamenene må skrives UTEN muligheter til å
bruke ordbok er, for å si det mildt, ytterst beklagelig
og hinsides all fornuft.
Det er noen studenter som er så heldige
å beherske begge skriftmålene ? ære være
dem for det, men det er også mange som virkelig sliter.
Det synes slik at de høytsvevende personer i Bygg 3 på
Dragvoll ikke ser at vi faktisk har med to forskjellige språk
å gjøre (selv om de er aldri så like). Dersom
jeg går opp på instituttet og klager mine arme råd
og spør hvorfor jeg ikke kan få lov til å bruke
ordbok på eksamen og hvorfor det ikke arrangeres sidemålsundervisning
på grunnfaget, vil jeg garantert bli møtt med skyhøy
arroganse og få høre den samme regla: 'Men kjære
deg. Nynorsk skal du jo ha lært på grunnskolen og
i den videregående skolen. Dessuten er nynorsk offisielt
språk i Norge'.
Ja visst lærte jeg nynorsk på
skolen. Jeg lærte det sammen med andre språk som engelsk
og fransk. Bruk av ordbøker var tillatt i alle tentamener
og eksamener i alle tre språkene. På NTNU i dag er
det fremdeles tillatt å bruke ordbok i fransk- tysk-, engelsk-,
italiensk-, latin- og gresk-eksamen; men det er altså IKKE
tillatt å bruke det til sidemålseksamen! Og når
dårlig bruk av sidemål på eksamen kan føre
til at karakteren blir kraftig nedsatt, blir tanken om å
ta grunnfag ekstra skremmende for mange. Det er mange med meg
som vil karakterisere denne politikken som et åpenbart OVERGREP
fra instituttets side. Noen finner seg i overgrepet, mens andre
rett og slett ikke makter det og smertelig finner seg et annet
grunnfag.
Dessuten: bokmål og nynorsk er offisielle
språk i Norge. Men så er også samisk; hvorfor
blir samisk ignorert? Jeg savner litt konsekvens blant de høytsvevende
personer på Nordisk institutt.
Det norrøne språket kan så
absolutt være til nytte i noen sammenhenger, f.eks. ved
oversettelse av gamle tekster og ved å se hvordan det norske
språket har endret seg over tid. Men hvorfor må norrønt
språk være OBLIGATORISK? Hvorfor kan ikke norrønt
være f.eks. et valgfritt emne i mellomfagstillegget? Også
her har jeg mange med meg når jeg sier at jeg ikke kan fatte
det store poenget med å tvangslære seg norrønt.
På pensumlisten står det oppført at vi må
velge minst 15 sider norrøn litteratur på originalspråket,
og det virker på meg som om denne faktoren alene blir brukt
til å rettferdiggjøre at norrønt språk
er obligatorisk. På fransk grunnfag skal man gjennom over
10 000 franskspråklige sider, på engelsk grunnfag
skal man gjennom over 10 000 engelskspråklige sider osv.;
og da er det naturligvis en forutsetning at man klarer å
beherske henholdsvis fransk og engelsk. Men 15 (!) sider da!?!
Også her vil jeg gå så langt som å kalle
norrøn-tvangen som et overgrep fra de høytsvevende
personer i Bygg 3. Hvor på instituttet finnes fornuften?
Hvorfor skal man bli tvunget til å lære seg et nytt
språk med all medfølgende problematikk og grammatikk
bare for å klare å kunne oversette de usle 15 sidene?
Når får jeg bruk for norrønt i det praktiske
liv (bortsett fra oversettelse av tekster som allerede er oversatt)?
Hvor kan jeg dra for å prate norrønt?
Til Island? (Nei, for islandsk er kommet
like langt unna norrønt som norsk.)
Heldigvis (og det skulle bare mangle) får
vi bruke ordbok på eksamen, og man kan også 'gamble'
bort norrønt i håp om å få velge noe
annet å svare på under eksamen. Som oftest kan man
gjøre det med vellykket resultat, men får man norrønt
på muntlig eksamen er man sjanseløs. Uansett: dersom
instituttet kutter ut norrøn-tvangen (og de 15 sidene)
og heller overfører norrønt språk over til
mellomfagsnivå (som en valgfri del), vil lysten til å
melde seg på nordisk grunnfag komme tilbake til mange betenkte
grunnfagskandidater.
Her er jeg personlig enig med instituttleder
Britt Mæhlum. Omfanget på grunnfagspensum er stort,
men nødvendig. Men likefullt: om ikke jeg blir direkte
skremt av 10-15 000 sider pensum (30-45 sider pr. dag), så
er det mange andre som blir det. Det er heller ingen tvil om at
det er pensumets omfang som skremmer flest studenter unna grunnfaget,
og har instituttet virkelig LYST til å sikre rekrutteringen
til nordiskfaget, så vet de hva de har å gjøre.
Det siste utsagnet leder meg til konklusjonen
på mitt innlegg: De høytsvevende personer på
Nordisk institutt kan hvis de vil. Dersom de begynner å
se litt nedover og begynner å bevege seg på bakkenivå
og slutter å spørre HF-dekanuser om hva som er problemet;
og dersom de kvitter seg med den fag-arrogansen som henger som
et spindelvev over kontorene i Bygg 3; så skal vi få
se om ikke også nordisk får oppleve sin renessanse.
Men akkurat nå graver de sin egen
grav.
Frode V.C.S. Dahl
grunnfagsstudent
- nordisk.
|