Arkitekten -
en folkets advokat?
Ung norsk
arkitektur viser et blikk for moderne
design og filosofisk refleksjon, men mangler
sosialt engasjement. Finnes den samme tendensen på arkitektstudiet
ved NTNU?
Eva
Madshus, utstillingsleder i Norsk Arkitektmuseum og Adnan
Arambasic og Sissel Arctander, begge med utdannelse fra NTNU,
er ikke uenige i at det skorter på sosialt engasjement
blant unge, norske arkitekter. De etterlyser arkitekter i
den offentlige debatten.
Nylig ble utstillingen
«20 UNDER 40. Ung norsk arkitektur på 90-tallet»
vist i Trondheim. Og med det fikk vi et blikk inn i det nye
årtusenets arkitektur. Utstillingen viste fram konkrete
prosjekter, stil og materialer, nyskapende vilje og et moderne
blikk for design - det hele satt inn i en filosofisk og teoretisk
ramme. Det som imidlertid manglet hos de fleste, var arkitektenes
refleksjon omkring sin egen rolle som arkitekter i samfunnet.
Design og trend
Fredag 28. januar holdt
Eva Madshus et foredrag på Fakultet for arkitektur,
plan- og billedkunst. Hun er utstillingsleder i Norsk Arkitekturmuseum
og var ett av jurymedlemmene som valgte ut de 20 bidragene
til utstillingen. Hun prøver å sammenfatte tendenser
i vår tids arkitektur, og trekker fram at byggekroppen
nå for tiden ofte består av kubiske bokser, hvor
tre er et materiale som er mye brukt - og det gjerne på
en ny måte. Horisontale spiler og transparente materialer
ligger også i tiden. Noe særlig mer kan hun ikke
si om trendene i ung norsk arkitektur. Til det er de konkrete
prosjektene for individualistiske.
- Det er ikke lett å
sammenfatte de unge arkitektenes syn og si hvilke trender
som dominerer, sier Madshus.
Engasjement og samarbeid
Adnan Arambasic, vit.ass.
på Institutt for byggekunst og arkitekt ved Svein Skibnes
Arkitektkontor AS, og Sissel Arctander, diplomstudent ved
Institutt for by- og regionsplanlegging, etterlyser det sosiale
engasjement hos arkitektene. De synes at en diskusjon om det
sosiale og samfunnsmessige siden av arkitektyrket må
være like viktig som en diskusjon om form og stil. Begge
mener utstillingen speiler norske arkitekters manglende vilje
til å være opptatt av det sosiale ved arkitektfaget.
Adnan: Man kan
grovt dele inn arkitekter i to forskjellige kategorier; den
ene hvor uttrykket er et resultat av formal tilnærming,
og den andre hvor resultatet i tillegg er et uttrykk for at
man tar inn over seg samfunnsmessige aspekter. De fleste prosjektene
på utstillingen «20 UNDER 40» tilhører
den første kategorien.
Det er interessant å
stille seg spørsmål om hva trend-begrepet innebærer.
I stedet for å tenke form og design, vil jeg si at det
også er viktig å diskutere trender i forhold til
samarbeidsformer. Med datateknologien er det blitt mulig å
være mer prosjektbasert. Det er en tendens i tiden at
individuelle frilansere med forskjellig kompetanse kan danne
et nettverk og jobbe sammen. Slik bringes forskjellig kunnskap
sammen. Et hvert nytt prosjekt blir løst av en ny gruppe.
Man kan ikke ha et arkitektsyn som gjør at man har
en statisk tilnærming. Det handler om samarbeid og bevegelse.
Slik sett har arkitektfaget mistet det autoritative. Det er
ikke slik at én arkitekt sitter med hele sannheten
og løsningen alene.
Mangler språk
Sissel: En stor
utfordring består i å ha et språk. Bare
gjennom det kan vi gå i dialog med våre samarbeidspartnere
og samfunnet for øvrig. Verken i utdanningen eller
senere i arbeidslivet tar arkitektene del i den offentlige
debatten. Vi greier ikke å føre en debatt om
byutvikling i det offentlige rom. Det er betenkelig. Vi blir
her på arkitektfaget ved NTNU for lite trenet i å
uttrykke oss verbalt. Det finnes ikke noe forum for diskusjon
og refleksjon på faget. Det er mye opp til oss selv.
Vi kan gå rundt på tegnesalen og se på hva
andre gjør, sette oss litt inn i andre sine prosjekter
og diskutere det. Men verken etikk eller samfunnsmessige refleksjoner
har status som egne fag.
Eva: Det er et
generelt problem i arkitektstanden at den ikke deltar i den
offentlige debatten. Det er synd. Det kan godt ha noe med
utdanningen å gjøre. Jeg tror likevel at den
som utdannes ved NTNU, har bedre bakkekontakt enn hva tilfellet
er med studentene på Arkitekthøyskolen i Oslo
(AHO). I Oslo er det en tendens til at arkitektstudentene
og unge arkitekter drømmer om å bli nye arkitekter
som Fehn. Jeg tror at utdanningen her, med de obligatoriske
16 uker praksis, gjør studentene litt bedre forberedt
på hva som møter dem i den virkelige verden.
Arkitekten - en kunstner?
Eva: Etter min
mening bør dagens arkitektur vitne om vår tid
i både form og materialer. Jeg liker å se på
arkitekten som en kunstner. Men man kan ikke bare rendyrke
dette ene aspektet ved faget. Det er for eksempel interessant
å merke seg at arkitekturbiennalen i Venezia har hatt
som tradisjon å rendyrke design, men denne gangen er
temaet: The City: less esthetics, more ethics.
Adnan: Arkitektyrket
må hele tiden forholde seg til samfunnet det er i. Hva
skal bidraget til samfunnet egentlig bestå i? Det er
mange problemstillinger hvor arkitekten må benytte seg
av sin kunnskap og vise vei. Ett eksempel er boligmangelen
i Oslo. Man må stille seg spørsmålene om
hvordan skal man skape arkitektur, og for hvem skal man bygge.
Denne diskusjonen bør arkitektene ta del i. Her må
arkitektene ha evne til å se samfunnet fra distanse
for å bli oppmerksom på klare tendenser og utvikling
i tiden.
Sissel: Jeg ser
ikke på arkitekten som en kunstner, men som en viktig
aktør i samfunnet når det gjelder kompetanse
på det sosiale rom, på byplanlegging. Et hvert
prosjekt i seg selv påvirker stedet. Planspørsmålene
er viktige: Hvem er møteplassene for, hvem bestemmer
tomteprisene og så videre. En tomteeier vil ha mest
mulig utbytte, og da er det for eksempel ikke så rart
at det ikke bygges rimelige ungdomsboliger sentralt. Det er
markedskreftene som styrer, politikerne makter ikke, og arkitektene
sitter på siden og deltar ikke i debatten.
Arkitektene er svake her,
og det kan bero nettopp på at vi ikke har et godt nok
språk.
Adnan: Det som
er feil, er at vi har mistet autoritet der hvor vi skulle
ha hatt autoritet. Vi har mistet autoritet når det gjelder
arkitektenes posisjon i forhold til byggebransjen. Det er
der vi skulle ha stått hardt på kravene. Mens
man i forhold til det formale kunne være mer åpen
for innflytelse fra forskjellig hold.
Eva: Ja, før
var det slik at man hadde en byplansjef som var sterk, nå
er det kun en administrativ stilling.
Sissel: Når
det gjelder byplanlegging, burde arkitektene oppfatte seg
som advokater for det sosiale - for fellesskapet. Det er det
lagt alt for lite vekt på i undervisningen her ved NTNU.
KAREN
ANNE OKSTAD