«Ingen» vil studere nordisk
|
På tide for nordistene
å ta av seg nisselua?
|
Dramatisk nedgang i søkningen til studier av nordisk
språk og litteratur. Har faget mistet sin appell?
Mens Dragvoll-ungdommen strømmer til sosialantropologi,
og auditoriene sprenges på mediefagene, tynnes det i studentmassen
på Institutt for nordistikk og litteraturvitenskap. Så
mye at man snart ikke kan snakke om noen masse i det hele tatt.
Fra høsten 1995 til høsten 1999 har antall grunnfagstudenter
i nordisk gått ned med omtrent 65 prosent, fra et sted rundt
200 til ca. 70, og i år ser det ut til å bli enda
færre. På hovedfag sto det bedre til i samme periode,
med 50-70 studenter hvert år. Men i løpet av noen
få år vil de lave grunnfagstallene instituttet har
nå, avspeile seg også på hovedfag.
Problemet er ikke bare av lokal art. Også fra de andre
norske universitetene meldes det om dramatisk nedgang i antall
nye nordiskstudenter. Både Oslo og Bergen har hatt en halvering
på ganske få år. Og ved flere høgskoler
er antallet norskstudenter nå bare en firedel av hva det
var i 1997.
Hva er feil med nordiskfaget?
Nye motefag
Egentlig ikke så mye, mener lederen ved Institutt for nordistikk
og litteraturvitenskap, Brit Mæhlum, og understreker at
vi for eksempel ikke må glemme demografien: - Ungdomskullene
har blitt mindre, og vi har lenge visst at det måtte komme
noen magre år. Nedgangen rammer en rekke humanistiske fag,
ikke bare vårt. Men vi er av de som er hardest rammet, det
er sant.
- Samtidig får mediefagene alle de studenter de bare vil
ha, og flere til?
- Moten er også en faktor. For tida er alt som smaker av
medier og massekommunikasjon, i skuddet. Så er det også
sånn at dagens studenter kanskje er mer instrumentelle i
sin tankegang, enn de var for noen år siden. Studentmassen
har endret seg, det er ikke lenger bare «de flinkeste i
klassen» som kommer til universitetene. Mange er på
jakt etter lettjente vekttall, og det får de ikke hos oss.
Et nordiskstudium er arbeidskrevende, og vi kommer ikke til å
lempe på kravene bare for å få flere studenter.
En god side ved saken er jo ellers at vi nå kan ta oss bedre
av de studentene vi tross alt har. Og miljøet i grunnfagsgruppene
er veldig godt for tida!
Ferdig med
nasjonsbygging
Det er en tendens i tida at morsmålsfagene har magre kår.
I den vestlige verden, der internasjonalisering og globalisering
er det som teller, har åpenbart det nasjonale ikke samme
appell som det en gang hadde.
- Nordiskfaget anklages av noen for å leve høyt
på vassgraut og gammelt danskehat og ha nasjonsbygging som
sitt fremste mål. Kunne det ikke være på tide
å dra nisselua opp fra øynene og se om det ligger
noe gammelmodig, nasjonalt grums der et sted og hindrer en vitalisering
av faget, Mæhlum?
- Det er ikke så mye grums som mange vil ha det til. Nasjonsbygginga
er vi ferdige med. Men nordisk er helt klart et identitetsbeskreftende
fag. Alle morsmålsfag har en slik funksjon. Det tradisjonelle
står jo fortsatt sterkt hos oss, med språkhistorie
og dialektforskning og slikt. Jeg mener imidlertid at vi forvalter
tradisjonen på en moderne måte. Vi underviser i moderne
litteratur og i moderne norsk lingvistikk - samtidig som vi føler
et ansvar for å få inn den historiske dimensjonen
i faget.
- Men på grunnfag leser man om igjen og om igjen den samme
gamle, nasjonale litteraturen?
- Jo. Det vi kaller den nasjonale, litterære kanon, forvaltes
sterkt på grunnfag, selv om vi har lagt om faget litt og
innført moderne tekstanalyse. Men vi kan jo ikke kaste
hele pensum heller. Vi må tenke på skoleverket, der
er norskfaget bygd opp sånn og slik, og vi må utdanne
folk som kan forholde seg til det.
Mæhlum advarer mot forhastede omkalfatringer av morsmålsfaget:
- Ved danske universiteter ble man på slutten av 60-tallet
«moderne» og kvittet seg med nesten all språkhistorie
og dialektologi. Nå jamrer de seg over det, for nå
er det nesten ingen som kan språkhistorie lenger, forteller
hun.
HF-dekanus:
- Identitetsbekreftelse er uakademisk
- At Nordisk har hatt rekrutteringsproblemer i 20 år, har
blant annet å gjøre med at faget har nølt
alt for lenge med å reflektere over sin egenart, sier dekanus
ved Det historisk-filosofiske fakultet, Petter Aaslestad, som
selv kommer fra Institutt for nordistikk og litteraturvitenskap.
Han synes faget i altfor stor grad formidler en fagtradisjon
uten å skjele til samfunnsutviklingen for øvrig,
og i alt for liten grad utnytter sitt eget potensial. - Det er
ikke rart at ungdommen strømmer til mediefagene. Du kan
ikke by unge folk i dag nasjonal identitetsskaping, slår
han fast. - Det er både gammelmodig og uakademisk. Fagene
våre skal være objektutforskende og identitetsutprøvende,
ikke bekreftende. Studentene skal ikke sosialiseres inn i «det
norske», de skal lære intellektuell refleksjon. Studier
av det nasjonale må i dag settes inn i en internasjonal
kontekst, det har vi hittil sett lite av på Nordisk. Den
dagen den første annengenerasjons innvandrer kommer til
nordisk hovedfag for å studere egen identitet og egne erfaringer
opp mot den norske konteksten, begynner det å bli interessant!
Aaslestad beklager også at instituttet i for liten grad
minner potensielle studenter om at nordisk er et seriøst
og intellektuelt utfordrende fag som forvalter norsk språk
og litteratur i alle deres fasetter. Og at studenter som begynner
der, og som allerede kan språket og kjenner litteraturen,
har et ypperlig utgangspunkt til å bli førsteklasses
analytikere.
- Nå trenger vi en debatt om nordiskfaget. Mitt mål
som dekanus er å oppnå en kritisk selvrefleksjon ved
alle HF-fagene, sier Petter Aaslestad.
Generell nedgang for språkfag
Også Engelsk institutt har i år notert en markant
nedgang i antall nye hovedfagstudenter. Men om dette er et enkelttilfelle
eller begynnelsen på en større studentsvikt, vet
instituttet ikke.
Blant germanistene diskuteres også hva de nå må
foreta seg for å møte det som begynner å likne
en trend: færre nye studenter år for år. Men
på Romansk institutt er foreløpig ingen bekymring
å spore; fransk er fortsatt et populært fag, og til
fem-vekttallsemnet i italiensk har det meldt seg nærmere
hundre studenter.
Også ved andre vestlige universiteter er tendensen at både
morsmålsfagene og små fremmedspråkfag har trange
tider og sviktende oppslutning. Dette blir av mange tolken dithen
at det nasjonale ikke har samme appell som tidligere.
«Må» ikke bli
lærer
At alle nordisters skjebne er å ende som norsklærer,
er mye av en myte. Selvsagt sluker skoleverket en stor andel,
men med et hovedfag i nordisk vil du være en aktuell jobbsøker
i mange andre sammenhenger også. Forlagsbransjen har mange
nordister, det samme har avisene og alle andre typer mediebedrifter.
Både kulturinstitusjoner, offentlige etater og private bedrifter
er interessert i folk med bred allmennkunnskap, analytisk evne
og refleksjonsnivå, og du finner ofte nordister som kulturbyråkrater,
museumsfolk, informasjonsmedarbeidere, språkkonsulenter
og tekstforfattere. Det ligger også store muligheter innen
forskning ved universiteter og høgskoler. Mer om karrieremuligheter
finner du på instituttets nettsider, http://
www.hf.ntnu.no/nor/ nor.htm.
|