NTNU satser på
Lokal Agenda 21
Kollegiet ved NTNU har vedtatt å satse på Lokal
Agenda 21. 'Campusbuss,' tilbud av sykler til studenter og ansatte
vil bli vurdert. Men viktigst er det at folk engasjerer seg.
NTNUs tekniske direktør, Kjell Næsje,
sykler til jobb året rundt. Nina Ruth Kristoffersen og
Stig Larssæther håper på sykler til alle.
På siste kollegiemøte ble det vedtatt at universitetet
skal gi sin tilslutning til Lokal Agenda 21. Vedtaket innebærer
i første omgang etableringen av et «Grønt
fond,» hvor hovedfagsstudenter eller doktorgradsstudenter
kan få delfinansiert utredninger og studier innen miljøarbeid
ved NTNU. I tillegg ble det foreslått å opprette en
deltidsstilling som miljøkoordinator. Det ble det ikke
noe av. I stedet ble koordineringsansvaret gitt HMS-seksjonen.
Det overordnede ansvaret skal ivaretas av Teknisk avdeling. De
som fremmet forslaget overfor kollegiet, var teknisk direktør
Kjell Næsje, studentrepresentant i kollegiet Kirsti Jensen,
avtroppende leder for Studenttinget Nina Ruth Kristoffersen og
prosjektkordinator Stig Larssæther ved Program for industriell
økologi.
Hovedmålet for tiltaket er at det blir lagt til rette for
at initiativ rundt omkring i organisasjonen blir iverksatt, og
at det fins en plan på fakultetsnivå.
- LA 21 er ikke bare en sak for Teknisk avdeling, at man slukker
lys og tømmer søppel på en riktig måte.
Det er et spørsmål om å ha en riktig tenkning
for alle ved universitetet, sier Næsje. Etter hvert vil
ansvaret bli forankret i Orgut-avdelinga.
Det vil likevel bli vurdert å sette i verk enkelte sentrale
tiltak. Innføring av parkeringsavgift ved lærestedene,
hvor inntektene brukes til miljøfremmende tiltak, vil bli
vurdert, sier Næsje. Han understreker at et slikt forslag
vil måtte bli tatt opp til politisk behandling. Det er en
sak for Kollegiet å ta stilling til. Parkering er en sak
som vekker sterkt engasjement, og mange vil ventelig ha sterke
meninger om saken. Spørsmålet om P-avgift vil eventuelt
bli brukt til å delfinansiere innføring av en egen
'Campus-buss,' samt utleie av sykler til studenter og ansatte.
- Denne koplingen er forsøkt ved universiteter i utlandet,
og er noe vi vil se nærmere på. Ved universitet i
Storbritannia har man gjort forsøk med å legge forholdsvis
høye avgifter på parkeringsplasser nær lærestedene
og brukt pengene til bussing for studenter og ansatte, sier teknisk
direktør. Avdelinga har regnet ut at en slik campusbuss
vil koste en million kroner, med de avdelingene universitetet
har i dag. Planen er imidlertid at NTNU et år fram i tida
vil stå igjen med kun to læresteder - Dragvoll og
Gløshaugen. Dermed vil kostnadene kunne gå ned.
- Blandet
Stig Larssæther ved Program for industriell økologi
sier han har noe blandede reaksjoner på kollegievedtaket.
- Jeg synes det er negativt at man ikke har satt av penger til
en egen miljøkoordinator, selv om jeg skjønner at
budsjettene generelt er stramme for tida, sier han. Larssæther
poengterer likevel at han er glad for at kollegiet har tatt tak
i saken.
- På sikt må det settes av mer ressurser til dette.
Det er en god del arbeid med å jobbe med heving av de ansattes
kompetanse, og informasjonsarbeid generelt.
- En spennende dimensjon ved dette er at ved Universitetet i
Bergen gikk rektor ut og sa at LA 21 er noe universitetet ikke
skal ha noe å gjøre med. Derfor er det en positiv
signaleffekt at NTNU
Tidligere leder fur studenttinget, Nina Ruth Kristoffersen, synes
også det er beklagelig at det ikke ble satt av midler til
en egen miljøkoordinator.
- Men det er positivt at vi nå har fått et endelig
vedtak. Nå må vi sette vår lit til at folk rundt
om i universitetssystemet vil la seg inspirere og ta lokale initiativ,
sier Nina Ruth Kristoffersen.
TORE OKSHOLEN (TEKST OG FOTO)
LA21
Lokal Agenda 21 er en handlingsplan for det 21. århundre
for å sikre en bærekraftig utvikling i alle
verdens kommuner. Opprinnelsen er FN-konferansen i Rio
de Janeiro i 1992 om miljø og utvikling. Globalt
ansvar, langtidsperspektiv, 'alt henger sammen' og deltaking
er programmets sentrale perspektiver.
|
|