Page 2 - universell_Rusforebyggende_arbeid

Basic HTML Version

2
1 INNLEDNING
Universell er en nasjonal pådriver i høyere utdanning for Inkluderende læringsmiljø, Lærings­
miljøutvalg (LMU) og Universell utforming. Som del av vårt mandat ønsker vi å styrke lærings­
miljøutvalgene ved universiteter og høgskoler i deres arbeid med å utvikle gode læringsmiljø.
Universitet- og høgskolelovens § 4-3 hjemler styrets ansvar for studentenes læringsmiljø, og
Lærings­miljøutvalgene på sin side skal bidra til at bestemmelsene i loven blir gjennomført. Vi har
som ambisjon å løfte frem noen sentrale tema som er aktuelle for utvalgene i vår egen rapport­
serie. I denne rapporten er temaet rusforebygging overfor studenter ved universiteter og høg­
skoler, og da med hovedfokus på alkohol.
I Stortingsmelding 30 (2011-2012): «Se meg!» beskrives regjeringens rusmiddelpolitikk. Det er
satt ambisiøse mål i meldingen, og de forplikter lærestedenes rusforebyggende arbeid: «Det
er re­gjeringens mål at flest mulig ansatte i privat sektor og alle ansatte i offentlig sektor, samt
alle student­er og elever skal være omfattet av en generell og bevisstgjørende rusmiddelpolitikk
som er tydelig forankret i virksomhetens ledelse». Det fremgår av Rusmeldingen at det er et
­økende alkohol­forbruk i Norge, også innen studentpopulasjonen. Holdningene til alkohol er blitt
mer liberale, og det nytes både mer og oftere alkohol enn tidligere. Denne utviklingen utfordrer
­universiteter og høgskoler til å innta en mer aktiv holdning til bruk av rusmidler på lærestedene
– både når det gjelder ansatte og studenter.
Formålet med denne rapporten er at det skal gi Læringsmiljøutvalgene et rammeverk i det rus­
forebyggende arbeidet, og da særlig når det gjelder å operasjonalisere rusmiddelpolitikk lokalt
ved det enkelte lærested. Læringsmiljøutvalgene har her en viktig rolle. Rusforebygging er et tema
de fleste lærestedene har på dagsorden, og det gjøres mye bra rusforebyggende arbeid, noe som
bidrar til den nasjonale måloppnåelsen. Størst fokus og de fleste tiltak synes å være innrettet mot
immatrikulering og oppstartukene når de nye studentene kommer til lærestedet.
Rapporten er delt inn i tre hoveddeler. Del en er viet forskning og kartlegging av studenters
alkohol­vaner. Vi mener det er nyttig for utvalgene å ha en oversikt over noen sentrale forsknings­
funn og resultater fra studentundersøkelser de siste årene. Det kan gi et bilde på hvor skoen
trykker og i hvilken retning utviklingen går. I rapportens del to gir vi en kort beskrivelse av de
mest sentrale aktørene som kan være ressurser for lærestedene i det rusforebyggende arbeidet.
­Ressurser i denne sammenheng er overordnede policydokumenter, råd- og veiledningstjenester,
tilgang til gode verktøy og kurstilbud. Videre i del 2 gis en kort beskrivelse av hovedoppgaver og
ansvar til de lokale aktørene. Kunnskap om hvem som gjør hva, kan hjelpe utvalgene med å finne
gode samarbeidspartnere i planleggingsarbeidet. I rapportens tredje del beskriver vi et utvalg av
aktuelle verktøy og kreative forebyggende tiltak, som kan være til inspirasjon i det rusforebyggende
arbeidet. Det gjøres mye og godt rusforebyggende arbeid ute på lærestedene. Hovedformålet med
rapporten er å dele denne kunnskapen og de gode erfaringene.