Page 17 - RapportKunnskap for en bedre verden - Strategi 2011-2020

Basic HTML Version

NTNU – FAKULTET FOR ARKITEKTUR OG BILLEDKUNST
17
Fakultets utdanningsprogram favner både arkitektur, billedkunst,
fysisk planlegging og eiendom og er basert på tverrfaglig samar-
beid. Læringsutbyttet bygger på en kombinasjon av veiledningsin-
tensive prosjektarbeid, praksisbasert læring, kunnskapsbaserte
teorifag og individuell dannelse. Formgiving som uttrykk, prosess,
system og refleksjon står sentralt i all utdanningsaktivitet ved
fakultetet.
Fremtiden vil etterspørre kreativitet, og i våre studier stimulerer vi
våre studenter til eksperimentering, oppdagelse og nyskaping. De
globale utfordringene knyttet til bærekraft, helse, velferd, infra-
struktur, energi og miljø og transformasjonen av eksisterende om-
givelser representerer nytt faglig fokus for framtidens utdanning.
Disse utfordringene krever internasjonalt samarbeid og må bygge
på kunnskapsutveksling, gjensidig faglig utvikling og kulturbygging.
Studentene er en av våre viktigste ressurser. Den faglige og pedago-
giske utviklingen som skjer i rammen av utdanningen, er viktig i fa-
kultetets forskning, kunstneriske virksomhet og nyskaping. Sentralt
i dette er den gjensidige læringen mellom student og veileder.
Fakultetets utdanning er basert på egne fysiske læringsarenaer,
som laboratorier og tegnesaler, og på virtuelle læringsarenaer
som internett og sosiale medier. En svært viktig del av den faglige
og pedagogiske utviklingen skjer lokalt og globalt ute i samfunnet,
ved fullskala bygging og eksperimentering, feltarbeid og gjennom
studentenes undersøkende arbeid under ansvar.
Utdanning og læringsmiljø
Mål
All utdanning ved Fakultet for arkitektur og billedkunst
skal være preget av kvalitet på høyt internasjonalt nivå,
faglig og pedagogisk.
Undervisningen skal stimulere studentene til kritisk
refleksjon over eget fag, og øke interessen for forskning,
kunstnerisk virksomhet og nyskaping.
All undervisningsaktivitet skal være forskningsbasert og gi
ringvirkninger i form av formidling, innovasjon og ekstern
relasjonsbygging.
Fakultetet skal ha motiverte studenter som er rekruttert
nasjonalt og internasjonalt, og som kan arbeide på tvers av
faggrenser og læringskulturer.
Fakultetets kandidater skal ha relevant og anerkjent høy
kompetanse. De skal være etterspurte nasjonalt og inter-
nasjonalt.
Veivalg
Fakultetet skal styrke en helhetlig utdanningsledelse og
kvalitetskultur ved fakultetet.
Vi skal utvikle fysiske læringsarenaer med høy arkitekto-
nisk kvalitet og tilby inspirerende og godt utstyrte fysiske
og sosiale læringsmiljø som fremmer samspill, tverrfag-
lighet, oppdagelse og eksperimentering.
Vi skal oppdatere studieprogramporteføljen vår slik at den
er relevant i forhold til behov og utfordringer i samfunnet.
Eksempler på kompetanseområder med tydelige under-
dekking i samfunnet er: fysisk planlegging, byggeprosess,
transformasjon, bygningsvern, boligkvalitet og bærekraftig
arkitektur.
Vi skal styrke undervisningssamarbeidet mellom bil-
ledkunst, arkitektur og planlegging, blant annet gjennom
”Kunst og Fellesskapets rom”.
Vi skal intensivere samarbeidet med andre fakultet på
NTNU innen fagområder som er relevante for fakultetets
undervisning, blant annet med produktdesign- og byggmil-
jøene ved sivilingeniørstudiet, og med kunstfagmiljøene på
det humanistiske fakultetet.
Vi skal forbedre undervisningen ved fokus på livslang læ-
ring, og ved å videreutvikle vår pedagogiske kompetanse,
bygge robuste faglærerteam og etablere en mer fleksibel
emneportefølje.
Vi skal konsentere utvalget av internasjonale samarbeids-
partnere og øke kvaliteten på den internasjonale student-
utvekslingen.
Vi skal videreutvikle vår undervisningstradisjon med full-
skala eksperimentering, prototyputvikling og samarbeid
med eksterne problemeiere.
Vi skal utvikle studentenes selvstendighet ved å legge til
rette for studentdrevne læringsaktiviteter og entreprenør-
skap.