Page 32 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

30
av koordinatorene mener imidlertid at Flyktningguiden i større grad bør drives på basis
av frivillighet:
Jeg synes at vi må slutte med økonomisk krav hos offentlige aktører. Jeg får mareritt
hvert år når jeg skal søke penger hos offentlige etater. Hvorfor må vi kreve penger
for et menneskelig arbeid som gjelder alle flyktninger? De kommunene som ikke
betaler, får ikke ordningen. Er det ikke urettferdig? Det er mange flyktninger i de
kommunene som ikke er med i ordningen. Dette må Røde Kors slutte med.
Flyktningguiden er for alle som trenger ordningen, uansett hvor de bor
(koordinator).
3.1.4 Oppsummering av organisering, samarbeid og finansiering
I et flertall av områdene har én koordinator ansvaret for Flyktningguiden, men
også ansvarsdeling mellom flere personer er vanlig. I de fleste områdene har
koordinatoren ansvaret for én lokalforening.
Koordinatorene er enten ansatte i Røde Kors eller jobber som frivillige. De får
ofte hjelp av frivillige til den daglige driften (for eksempel med oppfølging av
koblinger).
Selv om de aller fleste opplever at organiseringen fungerer bra, er ressurstilgang
og nok tid en utbredt utfordring.
De fleste områdene samarbeider med kommuner om Flyktningguiden, og
aktiviteten er ofte koblet til kommunenes introduksjonsprogram for flyktninger.
Samarbeidet mellom Røde Kors og kommunene ser ut til å fungere godt. Hvor
formelt samarbeidet er, avhenger av den lokale konteksten.
Kommuner er viktige finansieringspartnere i Flyktningguiden, men det varierer
til dels kraftig hvor mye støtte områdene får til drift av aktiviteten.
3.2 Gruppen flyktningguider
I det følgende ser vi på sammensetningen i gruppen tidligere og nåværende
flyktningguider, med fokus på sosialdemografiske trekk som kjønn, alder og etnisk
bakgrunn, og på deres hovedaktivitet og sivilstatus. Vi kommer også inn på deres
engasjement i annet frivillig arbeid, samt deres erfaringsgrunnlag fra Flyktningguiden.