Page 11 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

9
Sammendrag
Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Røde Kors, og sammenfatter funn fra
prosjektet "Evaluering av Flyktningguiden". Hovedmålsettingen med prosjektet har vært
å se på virkningene av Flyktningguiden, både for flyktningene, guidene, kommunene og
Røde Kors.
Våre funn baserer seg på både kvalitative og kvantitative data som er samlet inn i
perioden august til desember 2011. Det kvantitative materialet består av to
breddeundersøkelser. Den ene er sendt ut til alle landets koordinatorer for
Flyktningguiden og den andre er sendt ut til et stort antall nåværende og tidligere
guider. Det kvalitative materialet består av dybdestudier i fem utvalgte kommuner, hvor
vi har intervjuet både flyktninger, guider, koordinator(er) og ansatte i kommunen. I
tillegg har vi intervjuet ansatte i ulike deler av Røde Kors. Vi har også gjennomgått
relevante dokumenter som blant annet årsrapporter, tidligere evalueringer, relevante
forskningsrapporter og nyhetsbrev.
Evalueringen viser at flyktningene som deltar i Flyktningguiden opplever store positive
virkninger. Den mest fremtredende virkningen handler om å lære språk og å få bedre
språkforståelse gjennom å ha mulighet til å praktisere det norske språket. Det handler
om å lære seg både det verbale språket og de usagte sosiale kodene. I tillegg er det å ha
guide nyttig med tanke på å få kjennskap til stedet man bor på, hvilke aktiviteter som
finnes og man får innblikk i norsk kultur og norske tradisjoner. Den største utfordringen
ser ut til å handle om nettverksbygging, men på tross av at både guider og koordinatorer
opplever at dette kan være vanskelig, forteller flere av flyktningene om positive
opplevelser knyttet til det å ha "bekjente".
Det fremkommer også at guidene som deltar i Flyktningguiden opplever at de har
utbytte av å være guide. Flere forteller at de har fått økte kunnskaper om flyktningers
bakgrunn, at de har fått kjennskap til en annen kultur og at de har lært mye om hvordan
det kan være å være ny i Norge. I tillegg forteller flere av både guidene og flyktningene at
det som i utgangspunktet var en kontraktsfestet relasjon har utviklet seg til å bli et
vennskap. Et viktig stikkord i denne sammenheng er
gjensidighet
i relasjonen.
Det er store variasjoner i kommunenes økonomiske støtte til Flyktningguiden. Det er
derimot jevnt over en enighet blant de kommuneansatte vi har snakket med om at
Flyktningguiden er et viktig integreringstiltak og at deltakelse i Flyktningguiden er et
viktig supplement til flyktningers deltakelse i introduksjonsprogrammet. I likhet med
flyktningene selv så oppgir de kommuneansatte at de spesielt ser virkninger i
språkutviklingen.