13
UTDANNING
1:1-bygging. Første årskurs i arkitektur bygget i Høgskoleparken og hadde
ferdigstilt konstruksjonene til åpningen av UKA 2013.
Masterstudenter innen erfaringsbaserte studier i eiendomsutvikling og
-forvaltning gjennomgår oppgaver. Fra studietur til Delft, Nederland.
Stolte og ferske mastere i arkitektur januar 2013.
www.ntnu.no/ab
Utdeling av Statsbyggs studentpris. De tre prisvinnerne Nora Aurora Hallgren,
Olav Fåsetbru Kildal og Ida Johanne Andersen Ve foran Kjetil Lehn i Statsbygg.
UTDANNING
Av Gunnar Parelius, prodekan for utdanning
Fakultetet har alltid vært den utdanningsinstitusjonen
i Norge som utdanner flest arkitekter. Vi utdanner
også mange av landets billedkunstnere. Etter hvert
har vi også utviklet og befestet et studietilbud innen
nært relaterte områder som planlegging, eiendom og
bærekraft.
Arbeidet for å etablere et senter for transformativ læring
(TransARK) ved fakultetet er et bidrag til å utvikle en
bedre språklighet rundt det som står sentralt i vår
undervisning, både faglig og pedagogisk.
I 2013 søkte vi NOKUT, nasjonalt organ for kvalitet
i utdanningen, om å få TransARK opprettet som et
nasjonalt senter for fremragende utdanning (SFU).
Vi fikk svært gode tilbakemeldinger og var med i
finalerunden, men nådde dessverre ikke helt opp.
Vi vil fortsette arbeidet for å etablere et senter for
transformativ læring i 2014.
Ved utgangen av 2013 tilbød vi seks to-årige
masterprogram ved fakultetet. Antallet masterprogram
ved NTNU er stort. Mange av disse er små, svært
spesialiserte og lite robuste. For å motvirke en slik
utvikling vil vi vurdere utviklingsmulighetene for, og
det dynamiske samspillet mellom, ulike program. Vi
er samtidig glade for at vi i hovedsak har lyktes med å
konsolidere de to-årige masterprogrammene våre.
Framdrift og frafall
Studentene ved fakultetet har lenge vært de som
mest effektivt gjennomfører studiet i henholdt til
planlagt fremdrift. De er imidlertid ikke like gode til å
gjennomføre studiet på normert tid. Dette kan skyldes at
våre studenter har flere permisjoner og andre opphold
i studiet.
Analysene viser også at frafallet fra våre studier har
økte mer enn vi tidligere har hatt inntrykk av. Dette
ser vi nærmere på og vi vil mellom annet intervjue de
som har falt fra. Vi vet ennå ikke om frafallet skyldes
opptakskriteriene, egenskaper ved studiene her eller
om det dette kun viser en økt bevegelse mellom
studiestedene (for eksempel tar vi selv opp 10 – 15
arkitektstudenter fra andre studiesteder til vårt to-årige
masterprogram i arkitektur).
Læring gjennom handling
Prosjekt- og problembasert læring står sentralt i
hoveddelen av fakultetets undervisning. Løsningene
på oppgaver, problemstillinger og utfordringer
studentene stilles overfor er ikke gitt på forhånd. Den
kompetansen fakultetet formidler – enten den er
basert på kunstnerisk erkjennelse, kulturell dannelse,
praktisk erfaring eller vitenskapelig forskning – kan
ikke foreskrive, men kun opplyse og veilede studentene i
deres selvstendige søken etter svar.