Page 89 - NTNU2060

Basic HTML Version

NTNU - RAPPORT VISJON 2060
ger. Det vil med stor sannsynlighet være restriksjoner
på bruk av privatbil med tilsvarende CO2-utslipp som
vi har i dag. Utviklingen knyttet til bruk av elbiler er
usikker både når det gjelder omfang og restriksjoner.
Generelt kan en anta at løsninger med redusert trans-
portbehov vil være å foretrekke.
I forhold til anskaffelse av utstyr og forbruksmateriell
blir kravene til miljøvennlige produkter strengere. Det
er allerede en trend at kravene til hvor mye miljø skal
vektlegges ved offentlige anskaffelser skjerpes. Dette
betyr etter all sannsynlighet at de fleste produsenter og
leverandører tilpasser seg dette og at det som tilbys i all
hovedsak vil tilfredsstille strengere og strengere krav.
Når det gjelder utsyr og da spesielt teknisk og elektro-
nisk utstyr har vi de siste årene utviklet en praksis med
hyppige utskiftinger i tråd med den tekniske utviklingen.
Dette har gitt utfordringer både i forhold til avfall og
miljøpåvirkning ved produksjon og transport av dette
utstyret. Om utviklingen blir at en i større grad får gjen-
vinnbare materialer i teknisk utstyr og løsninger og mer
miljøvennlig produksjon eller om en reduserer hyppig-
heten av utskiftinger av slikt utstyr er i dag uvisst. Mulig
det blir en kombinasjon av dette i framtiden. Uavhengig
av dette kan en forvente at NTNUs avfallsmengden er
drastisk redusert i forhold til i dag og at tilnærmet 100%
av avfallet er gjenvinnbart.
Ansatte og studenter
I dag og i tiden framover er trenden at studenter og
ansatte i større grad forventer at NTNU har en miljø-
forsvarlig virksomhet og at det legges til rette for dette
uten at den enkelte trenger å ta noe stort initiativ eller
komplisert valg. Det er «i tiden» å være miljøbevisst
uten at den enkelte ønsker å gjøre betydelige endringer
i sin egen adferd og aktivitet. Et universitet med en tyde-
lig miljøprofil oppfattes som attraktivt. Tilsvarende «sel-
ger» også en god miljøprofil ved valg av arbeidsplass.
Hvis en ikke finner nye og i dag ukjente løsninger på
klimautfordringene, vil kravene om endring av vår
adferd sannsynligvis bli strengere i framtiden. Det kan
bli flere restriksjoner og begrensinger i våre valgmu-
ligheter.
samfunn
studente
sitivt at N
god miljø
lig grad,
selvfølge
dette om
NTNU m
Som vist
til for at N
en miljøf
noen valg
gen på la
infrastru
forholdsv
synligvis
NTNU so
lig virkso
• En offe
infrastr
miljøve
nybygg
• Lokalis
for min
legger
• Lokalis
ansatte
til og fr
transpo
• En cam
løsning
og redu
og helh
brukernes opplevelser av estetikk og funksjonalitet i det
nye eller rehabiliterte bygget.
Det er en generell utvikling med fokus på arealef-
fektive løsninger og mer generelle og fleksible bygg.
Dette er hovedsakelig av på grunn av økonomi, men det
er samtidig naturlig at hvis oppføring og bruk av bygg
påvirker miljøet i negativ retning, vil en større grad av
sambruk og mer arealeffektive løsninger bidra positivt
til miljøet. En kan derfor forvente at NTNU i 2060 bruker
mindre areal per student og per ansatt. Hvor mye areal
en bruker vil være avhengig av hvilken faglig virksomhet
en har på det tidspunkt.
Når det gjelder resten av Europa er det en trend at en i
større grad bruker grøntareal i byer til dyrking av mat.
Flere universitet har allerede etablert grønnsakspare-
seller på sine campuser. Det er usikkert hvor aktuelt
dette er for Norge, men utviklingen av den globale mat-
varesituasjonen tilsier at det kan bli en aktuell situasjon
ved NTNU i 2060 også.
Virksomheten
NTNUs klimafotavtrykk fra 2012 viser at transport og
anskaffelser av forbruksmateriell og utstyr bidrar i stor
grad til avtrykket. Innenfor transport er det flyreiser og
som gir den største påvirkningen. Innenlandsflyreiser
utgjør en stor andel. Dette er en situasjon som NTNU
ikke er alene om. For å få redusert klimafotavtrykk er
det derfor stor sannsynlighet for at eksterne krav og
føringer vil påvirke virksomheten slik at situasjonen i
2060 vil være følgende:
• Vesentlig reduksjon av antallet flyreiser. Tyngden av
innenlands og eventuell nordisk møtevirksomhet skjer
ved videokonferanser. Alle ansatte mestrer med
enkelthet å sette opp en videokonferanse eller den
alternative løsningen som er mest aktuell i 2060 for
denne typen kommunikasjon.
• Mer virtuelle konferanser.
• Flere reiser med tog eller annen
miljøvennlig transport.
Transport til og fra campus skjer i all hovedsak med
kollektivtrafikk, elbiler eller andre miljøvennlige løsnin-