NTNU - RAPPORT VISJON 2060
UNIVERSITETET I ENDRING
NTNUs EGENART SOM UNIVERSITET
SAMFUNNSOPPDRAGET
CAMPUSUTVIKLING VED NTNU 2000-2013
MANDAT FOR VISJONSGRUPPA
FRAMTIDENS NTNU-CAMPUS
1
•
Innledning: NTNUs egenart og oppdrag
UNIVERSITETET I ENDRING
Det tradisjonelle universitet er i endring. Kunnskapen
er i dag ikke bare knyttet til de enkelte institusjonene
gjennom bibliotek og interne faglige diskusjoner mel-
lom lærere og studenter. Tilgangen til forskningsbasert
kunnskap øker gjennom utvikling og bruk av digitale
teknologier, noe som også betyr en demokratisering.
Kunnskapsutviklingen og -formidlingen skjer gjennom
nasjonalt og internasjonalt samarbeid og ved bruk av
globale nettverk.
Det inngås strategiske samarbeidsallianser over lan-
degrensene. Mye av den forskning og nyskaping som
trengs for å løse store globale utfordringer, bygges
på samarbeid mellom ulike fagmiljøer. Den globale
mobiliteten øker blant studenter og forskere, og mange
universiteter går fra å være nasjonale utdannings- og
forskningsinstitusjoner til å bli internasjonale aktører.
Studentene søker utdanningstilbud basert på ønsker
om å kombinere utdanning med å lære om andre kul-
turer og land. Konkurransen om de gode hodene øker,
institusjoner og land imellom.
Dette er del av bakgrunnen for arbeidet i NTNUs
Visjonsprosjekt, som har basis i NTNUs strategi
2011–2020 «Kunnskap for en bedre verden».
NTNUs EGENART SOM UNIVERSITET
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
ble dannet i 1996 som en fusjon av Norges Tekniske
Høyskole (NTH), Den allmennvitenskapelige høgskolen
(AVH), Det medisinske fakultet og Vitenskapsmuseet.
Med i den nye institusjonen kom også Kunstakademiet
og Musikkonservatoriet i Trondheim.
Ingeniøru
Trondhje
ment for
tok til i 1
(NLHT), s
det til å o
alle nivåe
paraplye
høyskole
Den allm
Medisinu
senere o
kunst- og
på 1970-
og Musik
i Trondhe
strekker
Videnska
i 1926.
NTNUs fo
sjonens e
fesjonsut
den nye i
1996. Som
nalt ansv
utdannin
NTNU væ
kles på e
ansvar fo
NTNUs e
• Et stort
naturvi
faglig b
samfun
Begrepet universitet stammer fra latinsk
universitas
,
som betyr helhet eller samfunn. Universitetet slik
vi kjenner det i dag, oppsto i tidlig middelalder som
betegnelse på et forskende fellesskap mellom profes-
sorer og studenter. I moderne tid er universitetene først
og fremst institusjoner der det utføres forskning og gis
høyere utdanning basert på forskning. I de senere år har
fokuset blitt sterkere på samfunnsnytten av forskning og
utdanning. Dette gjenspeiles for eksempel i nasjonal og
internasjonal forskningsfinansiering, og i myndighetenes
krav om etablering av råd for samarbeid med arbeids-
livet ved alle universitet og høyskoler.