Page 111 - NTNU2060

Basic HTML Version

NTNU - RAPPORT VISJON 2060
HELHETLIG CAMPUS- OG BYUTVIKLING
CAMPUSUTVIKLING VED NTNU I ET
HISTORISK PERSPEKTIV
STUDENTSAMSKIPNADENS BEHOV,
ROLLE OG ANSVAR
SAMARBEIDET MELLOM NTNU
OG SINTEF
FOTNOTER, REFERANSER, KILDER,
KREDITERING
• Vedlegg
HELHETLIG CAMPUS- OG BYUTVIKLING
Utviklingsprosjekt – Trondheim kommune
Kunnskap og kompetanse er den viktigste ressursen
bysamfunnet har for framtidas verdiskaping og for
utvikling av velferdssamfunnet. Universiteter, høgskoler
og forskningsinstituttene har en nøkkelrolle som produ-
senter av kunnskap, og kommuner og resten av det of-
fenltlige må legge til rette for at utdanning og forskning
bidrar til å løse lokale, regionale, nasjonale og globale
samfunnsutfordringer.
For å klare dette, må kunnskapsinstitusjonene få gode
rammevilkår og en campusinfrastruktur som kan utvi-
kles i et langsiktig perspektiv. Samtidig må boliger til
studenter og unge forskere, næringsliv, byliv og møte-
plasser, som kaféer, handel, idretts- og kulturarenaer,
finne sin plass mellom undervisning, forskning, labora-
torier slik at det skapes pulserende innovasjonssteder.
I den internasjonale konkurransen om å rekruttere de
beste studentene, undervisningskreftene og forskerne,
er også vertsbyens omdømme og kvaliteter viktig. Det
er en gje
vellykked
ter.
Utdannin
funnsans
samhand
skapsins
strategie
et tett sa
Trondhei
utvikling
NTNU, H
tungt tils
kunnska
utvikling
gjort.