I forbindelse med tilsynet fra Arbeidstilsynet ved NT-fakultetet i mars 2010 ble også vi
ved Driftsavdelingen intervjuet. I intervjuet ble det avdekket at vi i svært liten grad har
utført risikovurdering av våre arbeidsoppgaver. Vi startet derfor et arbeid med å
identifisere hovedprosessene ved Driftsavdelingen og hvilke risikovurderinger vi bør
utføre ved de ulike prosessene.
Arbeidet med å utføre en forenklet risikovurdering ble gjort høsten 2010 i Seksjon for
drift og logistikk.
Risikovurderingene viste at vi har behov for retningslinjer både for å trygge
sikkerheten for medarbeidere og miljø samt for å sikre god og "rett" arbeidsflyt ved
seksjonen. Det ble til sammen laget 45 retningslinjer i løpet av våren 2011. Disse ble
sendt ut på høring i høst til alle medarbeidere i Seksjon for drift og logistikk,
Personalavdelingen, HMS-avdelingen, verneombud og fagforeninger. Vi fikk mange
nyttige innspill – tusen takk!
Seksjon for håndverkstjenester og byggsikring utførte sin risikovurdering i høst, og vil
lage retningslinjer til våren. Arbeidet vil munne ut i en håndbok for hele
Driftsavdelingen med alle retningslinjene. Håndboken vil være supplert med
illustrerende bilder hvor våre egne medarbeidere sporty har stilt opp som modeller.
Inntil håndboken kommer, vil vi bruke en midlertidig versjon i Seksjon for drift og
logistikk. Dette vil være en hjelp i hverdagen til det ferdige produktet kommer.
Retningslinjene vil du både finne i bla-bar versjon på Innsida på venstre side under
“MIN ENHET Driftsavdelingen” og i papirutgave på alle BA-kontorene.
Til sammen har mer enn 40 medarbeidere i Seksjon for drift og logistikk bidratt i dette
omfattende arbeidet. Takk til alle sammen!
Alle retningslinjene vil bli gjennomgått på vaktmestermøtene. På side 3 og 4 vil du
finne en timeplan for dette.
Elin Erdal
Seksjonssjef
Seksjon for drift og logistikk
NTNU/Driftsavdelingen