Page 69 - Foreldre og barns erfaringer i m

Basic HTML Version

67
dokumentene. Dette gjelder spesielt i dokumenter hvor det er et utpreget
fagspråk.
6.3
Saksbehandleren og den avgjørende relasjonen
Saksbehandleren er en sentral nøkkelperson og den som i første omgang skal skape tillit
og danne grunnlaget for samarbeid både med foreldrene og barna. Når brukerne er
fornøyde handler det ofte om at de har en god relasjon til saksbehandler. Empati er et
begrep som går igjen når brukerne beskriver en god saksbehandler, dette ble også
understreket av de unge som i følgende sitat fra Gina (17):
… hvis du hadde opplevd det samme som meg, hvis du må leve med det hver dag,
hvis dette hadde skjedd med deg, hvordan ville jeg reagert da? En god
saksbehandler må tenke slik, og sette seg inn i situasjonen min, ikke bare skrive det
ned på et ark også ferdig med det…
(Gina).
Mens flere av de voksne brukerne synes det det kan være vanskelig å forholde seg til
unge og nyutdannede saksbehandlere «uten tilstrekkelig livserfaring» forteller
ungdommene at det var nettopp den «unge saksbehandleren» som forsto hvor skoen
trykket. Et gjennomgående tema tilknyttet saksbehandlerens rolle er at hvorvidt møtet
mellom bruker og saksbehandler er vellykket handler om respekt, gjensidighet og det å
opparbeide tillit. Dette kan kreve flere møter, og et gjennomgående problem er at mange
opplever stor utskiftning av saksbehandlere. Følgende tiltak bør vurderes:
Tiltak for å redusere hyppig skifte av saksbehandlere.
Sikring av informasjonsflyt ved bytte av saksbehandler, både mellom
saksbehandlere internt og mellom barnevernet og familien.
Gjennomføring av overlappingsmøte med ny saksbehandler, tidligere
saksbehandler og familien.
Familiene bør få beskjed om bytte av saksbehandler og begrunnelsen for dette.
6.4 Brukermedvirkning, respekt og gjensidighet
Økt brukermedvirkning er et sentralt tema og en forutsetning for likeverdige tjenester
(Ingebretsen og Nergård 2007). Hvorvidt brukerne i denne studien opplevde at de
hadde brukermedvirkning varierte, men ikke overraskende hang positive opplevelser
sammen med god informasjon og tett dialog. Følgende punkter gikk igjen som sentrale
rundt dette temaet:
Det bør settes fokus på viktigheten av å være lyttende, vise respekt og å spørre
etter brukernes syn på saken i alle faser av barnevernssaken, for slik å bruke tid