Page 34 - FargeiByen

Basic HTML Version

Edith Lundebrekke
Brannstasjoner i Trondheim og andre
prosjekter
Interaksjon oppstår mellom fargene på spilene. Fargene
speiles og reflekteres og blandes med den fysiske fargen.
Variasjoner oppstår også gjennom skiftninger i døgnets lys-
forhold, og de forskjellige årstiders lysforhold.
Kunstneren gir oss også et innblikk i andre aktuelle prosjek-
ter hun har arbeidet med den siste tiden og som viser noen
av hennes intergrerte verk og utsmykninger i det offentlige
rom..
Edith Lundebrekke ble uteksaminert i 1992 fra Statens
Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo. Hun har hovedfag
fra Institutt for Tekstil, men hun jobber i alle materialer, som
tre, glass, tegl og metall.
Hun har hatt flere separatutstillinger i Norge, og deltatt
på en rekke gruppeutstillinger nasjonalt og internasjonalt.
Mange av Norges fremste kunstinstitusjoner har kjøpt hen-
nes arbeid, og hun har fått særlig oppmerksomhet for sine
arbeider med trerelieffer, der opplevelsen av farge og form
endres i henhold til betrakterens bevegelse.
Lundebrekke har utført en rekke store offentlige oppdrag,
blant annet sykehus, flyplasser, skoler, ambassader og offent-
lige representasjonsanlegg.
Brannstasjoner i Trondheim
Fasadene til fire nye brannstasjoner i Trondheim inngår alle i
et offentlig kunstoppdrag, oppdragsgiver Trondheim Kommu-
ne. Fasadene er et samarbeidsprosjekt mellom kunstneren og
LINK Arkitektur med prosjektleder Gunnar Næss i spissen,
hvor fargene er valgt som det viktigste virkemiddelet for å
skape helhetlig uttrykk, karakter og identitet.
Interaksjon og farge er sentrale elementer i Lundebrekkes
kunst. Hun er fascinert av det faktum at lys og skygge, i sam-
spill med omgivelsene og tilskueren, skaper varierende visu-
elle opplevelser .Tvetydighet skjer gjennom perseptuelle og
optiske effekter, og manipulerer betrakterens oppfatning av
overflate, dybde og farge. Betrakterens bevegelse og forflyt-
ning er sentral for opplevelsen og persepsjonen av verkene,
hvor samspillet mellom lys og skygge hele tiden veksler ut
fra tilskuerens betraktningspunkt og påvirker oppfatningen
av komposisjon og farge.