Page 26 - FargeiByen

Basic HTML Version

Jörg Niederberger
“Serie-produserte bygninger lider - av forskjellige årsaker -
altfor ofte under et monotont uttrykk. Jeg ser det som hen-
siktsmessig å integrere variasjoner i farger og struktur for
gi bygningene individualitet, og arbeider med å understreke
forskjeller og formell variasjon men samtidig holde en over-
ordnet helhet. Min hensikt er å gi miljøer en opplevelse av
noe unik, noe man kan føle tilhørighet til.
Fargene vekker sensualiteten i arkitekturen. Det arkitekto-
nisk lineære og logiske blandes i vår undebevissthet sammen
med den følelsesmessige opplevelsen av fargene og sammen
danner de former og romlighet“.
Født 1957 i Luzern, Sveits.
Han har studert ved the HSLUArt & Design i Luzern, Staat-
liche Kunstakademie i Düsseldorf, og har MAS i History and
Theory of Architecture ved ETH ARCH i Zürich.
Han foreleser i Farge & Form på F+F, School of Art and De-
sign i Zürich, og har gjort utstillinger siden 1989.
Siden 2000 har han samarbeidet på arkitektoniske prosjek-
ter med blant annet Daniele Marques, EM2N, MüllerSigrist,
Büro Konstrukt, Dachtlerpartner, 720 ° og DBN.
www.joergniederberger.ch
Jörg Niederberger om farger i arkitektur
“Vennskapet til den sveitsiske arkitekten Daniele Marques
brakte meg - som en malende kunstner – inn i mitt første
samarbeid med arkitekter i prosjektet Kunst & Arkitektur.
Farger i store formater, kunst og imøtekommende, skulptu-
relle bygninger ble forenet.
Min fremgangsmåte for å tolke arkitektoniske prosjekter er å
lese bygningene enkeltvis for så å strukturere dem på en dia-
logisk måte. Mitt fremste formål er å gi arkitekturen sensua-
litet og et helhetlig hierarki. Hvis prosjektene også omfatter
eksisterende bygninger, må jeg integrere og oppgradere disse
i henhold til den overordnede idéen.
Fargene er den sensuelle, poetiske komponenten i arkitektu-
ren, og i tillegg må de oppfylle spesifikke krav og formål. Far-
gesettinger påvirker mennesker følelsesmessig og bygninger
må dermed fargesettes for mennesker – både på innsiden og
utsiden. Dette er sensuelle, komplekse interaksjoner mellom
kunst og arkitektur i en sosial sammenheng. Dette er ekte
kunst i det offentlige rom - uten forklaringer og uten en mu-
seal terskel“.