Page 20 - FargeiByen

Basic HTML Version

Mette L´orange
Fargestrategi for Kongsvinger;
Fargen mellom kunst og arkitektur.
Mitt pågående forskningsarbeid som professor på KHiB
handler om fargen som brobygger mellom disiplinene. I
boka “Farger i arkitekturen” har jeg blant annet transfor-
mert kunnskap, metoder og inspirasjon fra malerkunsten til
arkitekturfaget. Er det mulig å nærme seg fargens autensitet
i arkitekturen på nye måter? Mange gjør det i dag med lys.
Kan vi nærme oss gatebildet som et maleri? Få tilbake fargen
som materiale, som håndverk?
Jeg har dypdykket i Le Corbusiers fargesystem og filosofi.
Han utviklet hele sitt repertoar fra naturlige pigmenter. I
tillegg til umbra, siena, oker mm arbeidet han også med mer
eksklusive pigmenter, som ultramarin, vermillon, zinnober,
koboltgrønn osv.
Le Corbusier designet “Colour Keyboard” i 1931 og 1959.
men en malers følsomhet utviklet han 13 romlige stem-
ningspaletter der en kunne velge seg fargekombinasjoner,
rolige veggfarger og livlige aksenter. Jeg har lekt med dette
og søkt å kombinere fargene på nye måter i egne utsmykkin-
ger, malerier og husprosjekter. Systemet hans med naturpig-
menter og kraftfulle aksenter har imidlertid stått fast som
en inspirasjon for arbeidet med Glommengata/ NATUR+.
Mette L´orange; sivilarkitekt MNAL og billedkunstner NBK
og LNM.
Professor i Farge ved Kunst-og designhøgskolen i Bergen.
Tidligere leder for Institutt for Romkunst i Oslo
Utdannelse blant annet fra Oxford Brookes University (BA),
Arkitekthøgskolen i Oslo (MA) og Statens Kunstakademi i
Oslo.
Pilotprosjekt Glommengata
Utstillingen viser et pågående arbeid med pilotprosjektet
“Fargeplan for Glommengata” på Kongsvinger. Byen har en
historisk deling mellom Øvrebyen, Midtbyen og Stasjonsbyen.
En fargeplan med et overordnet konsept,“NATUR +”, skal nå
“bygge bro”. Gjennomføring av fargeplanen skal være en de-
mokratisk prosess, der gårdeiere ansvarliggjøres i samarbeid
med kommunen og undertegnede.
Konseptet “NATUR +” ser verdien av å bygge på tradisjons-
farger som avdekkes gjennom pågående fargeundersøkelser
i Øvrebyen. En mer kraftfull palett i tillates i den nyere be-
byggelsen, uttrykt som aksenter, detaljer , portaler og mindre
veggpartier.
Pilotprosjektet i Glommengata er tilført midler gjennom
Husbanken og Fylkeskommunen. Det søkes en standard ut-
over vanlig oppussing, med fokus på integrerte kunstneriske
innslag.Alle gårdeiere som deltar i prosjektet og pusser opp
innen utløpet av 2015 får noen kostnader dekket, blant annet
til de kunstneriske innslagene. Ett av de viktige store byggene
i gata, COOP Mega, har stilt sine grå betongfasader til dispo-
sisjon for den kanadiske Street-art kunstneren Roadsworth,
som deltar på Kongsvinger Street Art festival i august 2014.
Fargen mellom kunst og arktektur