Page 90 - Æresrelatert ekstrem kontroll

Basic HTML Version

89
Kort intervjuguide til unge utsatte
Innledning
Ytterligere informasjon om prosjektet og takk for at du stiller opp!
Om informert samtykke, taushetsplikt, rett til å trekke seg samt anonymisering av funn.
Spørsmål fra informanten?
Bakgrunn: Din historie og forholdet til familie/foresatte
Hva er din historie?
Begreps- og fenomenforståelse (Ære - kultur – vold – ekstrem kontroll – æresrelatert vold –
vold i nære relasjoner)
Type kontroll – hvem utøver kontroll (mor – far – søsken – annen familie)
Sammenhenger og nyanser
Hvordan er forholdet ditt til familien din i dag?
Erfaringer med hjelpeapparatet
Har du fått hjelp?
Hvem hjalp deg? – hvordan?
Hvilke personer er det som har hjulpet deg aller mest?
Erfaringer med det offentlige? (spesielt med skoelen og skoleansatte) Hvordan ble du møtt –
var det tydelig ansvarsfordeling – hvem hjalp deg med hva?
Ønsker og behov ift hjelp fra skole/det offentlige.
Ditt inntrykk av kunnskap blant offentlig ansatte?
Hvilke behov hadde du underveis i kontakt med det offentlige?
Ble du og dine behov godt nok ivaretatt underveis?
Opplevde du å bli ivaretatt godt nok underveis i forhold til din sikkerhet?
Opplevde du å bli godt nok ivaretatt med tanke på ditt forhold til foresatte?
Hvordan opplevde du samarbeidet mellom de involverte instansene?
Hva med ansvarsplassering og arbeidsdeling?
Tydelig hvem som satt med ansvaret for din sak?
En eller flere kontaktpersoner?
Hva synes du måten hjelpeapparatet forholdt seg til din familie?
Samlet erfaring ift til bistand fra det offentlige?
Anbefalinger til hjelpeapparat
Hvilke tilbakemeldinger/anbefalinger vil du komme med som kan hjelpe det offentlige til
bedre å se og bistå unge som er utsatt for æresrelatert ekstrem kontroll?
Hva kan gjøres i skolesammenheng?
Når og hvordan bør man begynne forebyggende arbeid?