Page 33 - Æresrelatert ekstrem kontroll

Basic HTML Version

32
sammenhenger (Bredal 2011), at ekstrem kontroll også rammer gutter, og videre at
ekstrem kontroll ikke bare handler om tvangsekteskap (IMDi 2010c). Flere unge
forteller om foreldre som prøver å beskytte sine barn mot den norske kulturen gjennom
kontrollen de utfører. Det ser ut til at foreldrenes redsel for at den unge skal bli
“fornorsket” kan føre til at det tas i bruk virkemidler som ekstrem kontroll. Også Bredal
(2011) viser at ungdom som er utsatt for æresrelatert vold og undertrykking kan bli
sendt til hjemlandet i oppdragelsesøyemed, og at dette gjelder spesielt for gutter.
Misforståelser og manglende gjensidig kulturutveksling kan føre til at de unge opplever
store kulturelle forskjeller mellom hjemmet og skolesituasjonen, noe mange av de unge
legger vekt på. Det er mange av ungdommene som balanserer mellom ulike kulturer
avhengig av hvem de er sammen med. Disse sitatene fra to unge illustrerer dette:
“Nå er jeg en kulturmix – det er litt avhengig av hvem jeg er med”.
“Jeg føler jeg står midt mellom grensa – vil holde meg til en fin balanse”.
I tillegg mener noen at det å oppdra barna på denne måten ofte handler om omsorg.
Omsorgsdimensjonen i den ekstreme kontrollen kan være vanskelig å se og forstå, men
paradoksalt nok kan historier om vold og streng barneoppdragelse også handle om
omsorg og fine minner. To av de unge sa:
“Det er det som er – de ville beskytte meg mot det som er ute – vi må se begge sider
– alt er ikke ondt ute”.
“Far kjeftet på meg en gang – det er det fineste minnet jeg har – for han kom inn til
meg etter at jeg hadde lagt meg for å trøste meg – det er det kjæreste minnet jeg
har”.
Flere av ungdommene fortalte om vold i forbindelse med oppdragelsen og at vold var en
naturlig del av den:
“Mor slo – det var en vanlig del av barneoppdragelsen. Jeg bare lo – vi ble lært opp
til det – hun slo – jeg lo”.
Gjennomgangen av data viser at det er enighet om at ekstrem kontroll er en form for
vold i nære relasjoner, som ofte knyttes til ære og kultur. Flere av informantene påpeker
at det er viktig å være bevisst på tilleggs dimensjoner i diskusjonene rundt æresrelatert
ekstrem kontroll som vold i nære relasjoner. Et eksempel på en slik tilleggs dimensjon er
at det ikke alltid er den
nærmeste
som utøver volden eller kontrollen. I den
kollektivistiske kulturen kan det være flere som utøver kontrollen, og flere av våre