Page 74 - Untitled-6

Basic HTML Version

11
er i tillegg med på å profilere studiet utad. Samtidig savnes det bruk av muntlige presentasjoner i
emnene – presentasjonsteknikk er et viktig element i de typiske stillinger en student fra IØT vil ha
etter endt utdanning, og er derfor naturlig å implementere i studiet. Dette punktet er spesifikt nevnt i
KTH's Peer Review rapport fra 2010.
Samtidig som vi ser at vi er ettertraktet på jobbmarkedet, ønsker vi å poengtere at dette ikke
nødvendigvis har en direkte link til at de enkelte emnene har høy samfunnsrelevans. Det kunne vært
interessant å undersøke om det finnes emner/kompetanse som savnes hos tidligere IØT-studenter som
nå er i arbeid, og tilsvarende om enkelte emner skiller seg ut som mindre relevante.
Resultatkvalitet
Resultatene er jevnt høye på IØT-studiene. Studentene anerkjenner at det er høyt snitt i visse emner
hos IØT og at dette kan følges opp, men ser også at dette henger sammen med høyt opptakskrav og
kvalifiserte studenter. Videre mener vi at fokus også bør rettes mot emner med snitt som stikker seg ut
i negativ retning.
Det oppleves som positivt med mappeevaluering i fagene, gjerne da med intensivt prosjektarbeid som
foregår over en kort tidsperiode.
Arbeidsmengden til fordypningsemnene i 5. kl ved Indøk oppfattes som noe ujevne i forhold til
hverandre.
Rammekvalitet
Vi opplever et velfungerende samarbeid med instituttet, og synes studentenes ønsker og behov med
tanke på lesesalmateriell og lignende blir imøtekommet. Den nye internhusleieordningen forverrer vår
lesesalsituasjon, og det settes pris på at denne saken prioriteres av instituttet.
Instituttet er dyktige til å skape godt miljø og fellesskap, med tiltak som blant annet Finsåstur for
førsteklassingene på Indøk.
Styringskvalitet (samt studentenes medvirkning i studietilbudet og undervisning)
På IØT er det mange utvalg, hvor studentene er representert i de fleste. Det at vi har et eget
studieutvalg med to studentrepresentanter, samt fire FTR på fakultetet i tillegg til ITR og KTR, er
sentralt for at studentenes interesser og synspunkt ivaretas på en god måte. Dette oppfattes som svært
positivt. Allikevel synes vi at samarbeidet har forbedringsmuligheter.
(Evaluering av masterprogrammene)
Her er bruken av Peer Review og veilederundersøkelsene viktige tiltak. Det er ønskelig med mer
omfattende evaluering av veiledertjensesten. Grunnlaget for dette er at veiledningen oppfattes som
svært varierende i kvalitet og omfang. Det har allerede blitt gjennomført en undersøkelse på dette
området. Dessverre var svarprosenten alt for lav. Det er viktig å videreutvikle dette arbeidet og samle
inn større respons fra studentmassen.
Vennlig hilsen
Studentrepresentant i STU IØT
68