Page 25 - Untitled-6

Basic HTML Version

Programkvalitet
og samfunns-
relevans
Forutsigbart studieprogram - og relativt stram studieplan i
forhold til andre studieprogram.
Faglig progresjon: Den noe mindre fagfordypningen innenfor
lektorutdanningen er forsøkt kompensert med tilrettelagt under-
visning og intensivert innsats fra studentens side.
Flere identitetsskapende tiltak: Introduksjonsprogram, sosiale
aktiviteter og systematisk og individuell oppfølging. Individuelle
oppfølgingssamtaler av alle studenter andre semester i utdan-
ningen, hvor studentene gjennomgående har gitt gode tilbake-
meldinger på studieprogrammets kvalitet og læringsmiljø.
Studieprogram kvalifiserer både for skoleverket og for en PhD-
videreføring.
Forskningsbasert: Undervisningen er nesten utelukkende utført
av personale med doktorgrads- eller professorkompetanse.
Studentene får selv erfaring med egen forskning gjennom ulike
kurs og masteroppgaven.
Praksisbasert: Lektorstudentene får erfaring med undervisnings-
praksis og skolepraksis gjennom tilrettelagte seminarer og
praksisopphold i skolen gjennom PPU.
Pga relativ stram studieplan er
lektorutdanningen mindre flek-
sibel ifht. utveksling til utlandet,
skifte av kull osv.
Fragmenteringskrefter i måten
undervisningen er delt mellom
ISS, PLU og Undervisningsfag
2.
Sen introduksjon til PPU kan
svekke opplevd relevans i lek-
torutdanningen de første årene,
og kan bidra til å forklare til-
takende frafall i andre studieår.
Mer konk
arbeid m
PLU, og t
ingsrutin
fagene fu
begge in
Resultatkvalitet
Lektorstudentene har et til dels bedre karaktersnitt enn ordinære
studenter på bachelornivå på våre innføringsemner POL1000,
SOS1001 og SOS 1002. Gjennomsnitt karakteren for lektor
studentene i emnene er: POL1000 4,18 (3,63 ordinære
studenter), SOS1001 4,35 (3,65 ordinære studenter) og
SOS1002 4,0 (3,63 ordinære studenter)
Det er forholdsvis lite frafall og lite forsinkelser på studiet. Har
frafallsstatistikk for fire kull, og den viser at det er en del
variasjon i frafallet på de ulike kullene. Kull 2008 og kull 2010 er
de kullene som har hatt størst frafall/forsinkelse med 7 studenter
hver, som enten har sluttet, har tatt overgang til andre studier
eller som er i permisjon.
Frafallet fra studieprogrammet
skjer nesten unntak i løpet av
det første studieåret. Enten
slutter studentene på nyåret
etter første semester eller så
gjør de det ved semesterstart 2.
studieår.
Dra nytte
programf
sosiologi
skap.
Ny finans
01.01.20
Rammeb
avklares.
PLU hold
kartleggi
til frafalle
lektorstu
NTNU.
Rammekvalitet
Gunstig at fagansvarlig for studieprogrammet er direkte involvert
i undervisningen.
Behov for å erstatte
funksjonene til faglig
koordinator.
Behov fo
legger pl
nystudie