Page 149 - Untitled-6

Basic HTML Version

Kvalitetsmelding 2011 PLU
Gode tilbakemeldinger fra
skoleeiere på relevans i mastergrad
i skoleledelse
relevans og kompetanse.
utdanning?
Bygge opp forskningsbasert lærer-
og skolelederutdanning som ikke
mister tilknytning til
skolen/praksisfeltet.
Forskningsbasert lærer- og
skolelederutdanning er nødvendig
for å sikre systematisk utvikling
basert på kunnskap om fag og felt
Resultatkvalitet
1/3 av karakteren i PPU er knyttet til
FoU-prosjektet: utdanner lærere
som har FoU-kompetanse.
Tett oppfølging og veiledning fører
til lav strykandel.
Tilbakemeldinger fra praksis tyder
på at studenter på PPU påbygning
med svake karakterer fra graden
sliter i praksis
Kritisk gjennomgang av
karakterstatistikk og kvalitetssikring for
felles vurdering- og
karaktersettingspraksis
Hva skjer når studenter med FoU-
kokmpetanse kommer ut i
arbeidslivet og blir sosialisert inn i
en skole som ikke har denne
kompetansen, og der de ikke får
praktisert FoU-arbeid?
Rammekvalitet
Styrket infrastruktur for ph.d.-
programmet gjennom NAFOL-sam-
arbeidet.
PLU samarbeider med høyre
utdanningsinstitusjoner i Midt- og
Nord-Norge i NY-programmet,
skolelederprogrammene, EVU-
tilbud og mastergrad i fag- og
yrkesdidaktikk
For lite og for dårlig tilpasset
undervisningslokaler. Dette rammer
alle program og studieretninger.
Ekstra sårbare er EVU, ph.d. og
samlingsbaserte program, med
unntak av realfag.
Variasjon i antall studenter på fag
(særlig i PPU) fra år til år,
vanskeliggjør antall stillinger.
Enkelte fag har for liten ressurs i
forhold til økende antall studenter.
Mer
forpliktende
samarbeid med andre
fagmiljø ved andre høyere
utdanningsinstitusjoner.
Høst 2013 og 4 år framover: Sikre
gode overgangsordninger for
parallellkjøring av PPU i 5LU etter
gammel og ny ordning
(rammeplan), samtidig som vi skal
tilby PPU påbygning heltid og deltid.
Forutsigbarhet i antall og
fagkombinasjoner hos 5LU-
studenter: Store utfordringer i å
planlegge undervisningsressurs og
økonomisk i tap av studiepoeng i
vårsemesteret pga økningen i
opptaksrammer på 5LU.
Styringskvalitet
Ledelsen har klart å omstille seg
raskt når PLU har møtt utfordringer
Målstyrte strategiplaner brukes
aktivt i styring og med årlige
rapporteringer til personalet.
Godt samspill med ledelse ved SVT
Kanskje for rask vekst i
organisasjonen for å opprettholde
omstillingsevne og det som bygger
en god studiekultur.
Å videreutvikle rutiner for samarbeid
mellom PLU og SVT når det gjelder
EVU- og prosjektvirksomhet.
Etablere formelt nivå 4-ledere
Ledelse fra høst 2013
Implementere nivå 4
143