Hva sier tidligere studenter?
Hva sier tidligere studenter?
Rådgiver samfunnsansvar - Sirkulær IKT
Det mest relevante for jobben var studiet mitt og resultatene derifra
Navn: Alice Elizabeth Dalsjø
Arbeidssted: Oslo Kommune
Utdanning:
- Mastergrad i studier av kunnskap, teknologi og samfunn (STS), NTNU
- Bachelor i statsvitenskap, NTNU
Hva jobber du med?
Jeg jobber i avdeling for Innkjøpstjenester i seksjon for samfunnsansvar. Oslo kommune skal bruke offentlige anskaffelser som strategisk virkemiddel for å bidra til det grønne skiftet. Jeg bistår med å sikre at Oslo kommunes behov for IKT-utstyr skal dekkes i tråd med sirkulære prinsipper, og at vi fristiller ubrukt utstyr til ombruk - generelt forbruksendring og omstillingsarbeid . Det er også nytt å jobbe på denne måten for kommunen, så jeg bistår i utvikle nye arbeidsprosesser.
Hva er det beste med jobben din?
Det beste er samfunnsoppdraget - at jeg gjør noe meningsfylt og positivt det hele målet er reduksjon i forbruk og klimafotavtrykk. Ellers er det veldig kjekt at jeg aktivt får brukt STS- kompetansen min da det handler om å tilrettelegge for endret forbruk gjennom nye samkjøpsavtaler, tjenester og produkter + jobbe opp mot å hjelpe brukere med å ta i bruk de nye alternativene.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Jeg syns det var stressende å søke på jobber da det noen ganger var utfordrende å oversette erfaringer og kompetanse. Jeg leverte masteren på tiden og ble tilbudt jobb to uker etter at jeg forsvarte masteren. Så det gikk ganske raskt for seg. Jeg var litt heldig med stillingen da; de var interesserte i folk som kunne noe om omstillingsarbeid og brukermedvirkning, og stillingen var åpen for nyutdannede.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Ved å inngå nye avtaler for tjenester og produkter må man tenke på hvilke behov som finnes i kommunen og hvordan kan behov dekkes på nye måter; her gjelder det å tenke i baner av transition management - vi skal bygge opp reparasjonsmarkeder og etterspørre bærekraftige produkter - ofte må dette gjøres på innovativt vis - gjennomgang eksempelvis StartOff konkurranser. Videre må man hjelpe brukere med å ta i bruk de nye alternativene - her tenker jeg i baner av praksisteori, ANT (særlig power of associations teksten), domestisering og vår rolle som intermediary. Jeg jobber med brukerinvolvering i utvikling av nye løsninger og avtaler, beukertesting av nye produkter, utvikling av nye pilotprosjekter osv.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Det mest relevante for jobben var studiet mitt og resultatene derifra. Samtidig hadde jeg deltidsjobb som både forskningsassistent og vitenskapelig assistent i 4 år ved siden av, og dette så også ut til å hjelpe på. Tror det var viktig for dem å ha noen med gode resultater fra kunnskapsarbeid som er selvgående og strukturert.
Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag
Gjerne studer noe du engasjerer deg for. Jeg bytta fra master i statsvitenskap til master I STS fordi det kom helt intuitivt for meg å nerde STS. Gode akademiske resultater fra både jobb og studier var det som hjalp meg, men det var drevet av personlig interesse og engasjement. Videre ser jeg fra medarbeidere at verv har vært noe som har hjulpet dem endel - eksempelvis prosjektledere fra Fremtiden i våre hender og lignende. Det er heller ikke dumt å kombinere STS med fag om tjenestedesign og lignende. Det har like perspektiver til innovasjon og brukervennlighet men gir en verktøy å organisere dette på praktisk vis.
Stipendiat ved Norsk Institutt for Naturforskning (NINA)
"Jeg kan bruke de metodiske og teoretiske verktøyene jeg har tilegnet meg fra masterstudiet, og bruke det for å gi naturen en stemme."
Navn: Ulrika Lein
Arbeidssted: Norsk Institutt for Naturforskning
Utdanning:
- Mastergrad i studier av kunnskap, teknologi og samfunn (STS), NTNU
- Bachelor i Fremmedspråk med tysk, NTNU
Hva jobber du med?
Jeg er doktorgradsstipendiat ved Norsk Institutt for Naturforskning og jobber på et tverrfaglig prosjekt kalt RESCAPE. I dette prosjektet undersøker vi hvordan man kan muliggjøre storskala av naturrestaurering i praksis. Arealinngrep og nedbygging av natur er en av hovedårsakene til tap av biologisk mangfold og klimaendringer, og naturrestaurering blir derfor sett på som et viktig verktøy for å hindre tap av biologisk mangfold, redusere karbonutslipp og sikre nødvendige behov som mat, vann, mental helse, redusere sykdomsspredning m.m. FN har erklært 2021-2030 for å være restaureringstiår med fokus på å oppskalere praksisen av naturrestaurering, og at det er et behov for gjennomgripende endringer.
Min jobb i dette prosjektet er å undersøke hvordan naturrestaurering fungerer i praksis ved å identifisere drivere og barrierer til naturrestaurering i Norge, gjennom kvalitative case studier. Jeg gjør intervjuer og dokumentanalyser, og data fra dette arbeidet skal brukes til å utvikle et rammeverk for hvordan restaurering kan integreres mer i forvaltning, lage modeller for prioritering av hvor vi skal restaurere og manualer for beslutningsprosesser.
Som stipendiat er man også prosjektleder for eget prosjekt og skal resultere i en monografi eller artikkelbasert avhandling med flere forskningsartikler hvor man selv er førsteforfatter eller med-forfatter. Det innebærer også mye prøving og feiling, men mest av alt er det veldig interessant å kunne fordype seg inn i et tema over en lengre periode enn en master.
Hva er det beste med jobben din?
Det beste med jobben er at jeg får jobbe med noe jeg har stor interesse for, nemlig naturen, og at jeg kan bidra med kunnskap om samspillet mellom naturmangfold, kunnskap og politikk. I og med at jeg tar en doktorgrad i STS, så er det ekstra givende at jeg kan bruke de metodiske og teoretiske verktøyene jeg har tilegnet meg fra masterstudiet, og bruke det for å gi naturen en stemme. Jeg er veldig nysgjerrig og ønsker å fordype meg i probelmstillinger om naturen og ulike perspektiver. STS-tilnærmingen er kjempenyttig i det meste av arbeidet jeg gjør: undersøke hvordan nettverk rundt restaureringspraksiser henger sammen, hvilke aktører er involvert og hvordan de bruker ulike styringsteknologier og kunnskap om naturen i forvaltningen osv. Dette var noe jeg fikk sansen for da jeg skrev masteren min i STS om en verneordning og hvordan den ble påvirket av demokratiske prosesser. Det er også inspirerende og motiverende å jobbe tverrfaglig med kolleger som jobber med samme eller lignende problemstillinger, og at det er et samfunnsvitenskapelig miljø som jobber med naturmangfold. Jeg tenkte ikke at det var en mulighet, å studere naturen fra et samfunnsvitenskapelig perspektiv, men nå er jeg så heldig at jeg får jobbe med det til daglig.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Veien var nokså kort, da jeg hadde en liten deltidsjobb under masteren som teknisk assistent på et tidligere prosjekt for NINA, og det var gjennom dette nettverket jeg fikk muligheten til å jobbe på flere prosjekter for NINA, før jeg startet på doktorgraden. Det var likevel litt usikkerhet knyttet til det å finne en jobb. Før jeg startet på NINA brukte jeg litt tid på å se etter jobber hvor jeg kunne bruke min STS-kompetanse i tillegg til å få jobbe med natur. Det var ikke så lett. Likevel observerte jeg, at i mange av jobbannonsene, så etterspurte de kompetanse og perspektiver hvor STS-tilnærmingene passet godt. I tillegg leverte jeg master våren 2020, så mye av usikkerheten var også knyttet til det med permitteringer og koronatiltak. Jeg var likevel heldig og fikk jobb som prosjektmedarbeider på NINA høsten etter jeg leverte master, før jeg startet på doktorgraden.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Jeg bruker STS-kompetansen hele tiden. Jeg tar doktorgrad i STS og bruker det både i prosjektene jeg har jobbet med, men også i andre jobbsammenhenger. NINA er et forskningsinstitutt som driver med mye anvendt forskning, både kvalitativt og kvantitativt, og kunnskapen som vi produserer brukes ofte til forvaltning, kunnskapsproduksjon og databaser som brukes av ulike aktører i samfunnet. Det er mye tverrfaglig jobbing med kolleger fra andre forskningsfelt og kompetansen min kommer godt med da jeg har en annen tilnærming til å forstå hvordan ulike aktører fortolker naturen. Det trengs også mer forskning på naturmangfold fra et STS-perspektiv, og samspillet mellom politikk, vitenskap og natur.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Jeg jobbet som teknisk assistent for et prosjekt som NINA hadde. De trengte noen som kunne dele ut spørreundersøkelser til turister for et case studie her i Trøndelag. Nettverk og kontakter til NINA var det som bidro til at jeg fikk jobbe der etter studiene.
Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag
- Jeg vil sterkt anbefale å bruke studievenner, eller de du sitter på lesesal med, og hjelp hverandre til å skrive søknader og CVer. Det kommer godt med når noen andre ser over søknadsteksten og kan kommentere på hva du bør fokusere mer på eller fjerne i en tekst.
- Start gjerne med søkingen før masterstresset starter for fullt (dette er gjerne de månedene før innlevering).
- Bruk nettverket ditt, kanskje er det noen som kjenner til noen som har behov for kompetansen fra det du skriver master om eller er interessert i. STS er anvendelig på nesten alt, så det handler om å kunne oversette hva du kan og hvorfor din kompetanse er nyttig til de du kontakter.
- Ta kontakt med et firma eller en institusjon hvor du kan tenke deg å jobbe. Spør om det er noe de kunne tenkt seg mer kunnskap om, da kan du tilby dem å skrive en masteroppgave om det tema. En studievenn av meg kontaktet et firma og skrev masteravhandling for dem. Det endte med et jobbtilbud allerede før masteren var levert. (Kan ikke garantere det, men det er en god mulighet ;) )
- Send ut mange søknader og ikke vent til du får svar med å skriv neste søknad. Forbered deg på å få avslag! Det kan virke veldig dramatisk og demotiverende etter mange søknader, men vær tålmodig og fortsett til du får napp.
- All jobberfaring er bra, og hvis det ikke er drømmejobben, så kanskje dukker det opp en mulighet hvor du minst venter det.
Analytiker i Oxford Research
STS-perspektivene er til god hjelp når man skal se de store sammenhengene.
Navn: Marte Birkedal Austenå
Arbeidssted: Oxford Research
Utdanning:
- Mastergrad i studier av kunnskap, teknologi og samfunn (STS), NTNU
- Bachelor i Kulturledelse fra Universitetet i Sørøst-Norge
Hva jobber du med?
Jeg jobber som analytiker i analyseselskapet Oxford Research. Jobben min er prosjektbasert og nå jobber jeg med prosjekter fra kultur til innovasjon og entreprenørskap..
Hva er det beste med jobben din?
Det beste med jobben min er at den er så variert. Jeg får hele tiden innblikk i nye fagfelt og det er alltid noe å lære. I jobben min er det stort fokus på at vi har forskjellig kompetanse, og vi jobber derfor stort sett i tverrfaglige team når vi skal løse oppgaver. Dette er veldig givende fordi teamets medlemmer ofte har forskjellige perspektiver på oppgaven som skal løses, og vi må sammen finne ut hva som er den beste løsningen for prosjektet.
Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?
Veien til denne jobben fra studiene var ikke rett frem. Jeg søkte en del jobber jeg ikke fikk. Først startet jeg i en midlertidig stilling som ikke var relevant for utdanningen min, men etter en liten stund fikk jeg tilbud om denne jobben som analytiker.
Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?
Jeg har tatt med meg mye fra studiene inn i jobben, kanskje spesielt fra arbeidet med masteroppgaven. Mange av de tingene jeg gjorde i forbindelse med masteroppgaven er oppgaver jeg har i jobben min i dag som å booke og gjennomføre intervjuer, analysere datamateriale og presentere dette i skriftlig form. STS-perspektivene er også noe jeg tar med meg inn i jobben min - det gir noen ganger andre perspektiver på problemer enn det kollegaene mine har. Kunnskap og politikkutvikling er temaer jeg jobber med daglig og STS-perspektivene er til god hjelp når man skal se de store sammenhengene.
Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?
Jeg har hatt mange verv gjennom studiene. Disse vervene var nok med på å vise at jeg er en engasjert person og at jeg er villig til å ta i et tak når det trengs. Jeg hadde også flere deltidsjobber gjennom studiene, både som transkribtør og som prosjektmedarbeider for et lite prosjekt om sirkulærøkonomi. Jeg tror også disse jobbene bidro til at jeg fikk jobben som analytiker etter studiene.
Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag
Bli med på så mye du kan. Enten det er å skaffe seg frivillige verv, være med på kollokvier eller ta deg en deltidsjobb. I frivillige verv blir man kjent med andre personer som har en annen bakgrunn enn deg - det kan gi deg et verdifullt nettverk som du kan få bruk for senere i livet. Vervene kan også lære deg ting om deg selv og lære deg om ledelse, organisasjon, styring av økonomi osv. Alt dette er ting du kan få bruk for senere.
Jeg vil også understreke viktigheten av å gå på forelesninger, og spesielt på seminarer ol. som legger opp til gruppeoppgaver. Jeg lærer i alle fall ting mye bedre når jeg får snakket høyt med noen andre om ting jeg er litt usikker på om jeg har skjønt.
Til slutt vil jeg si: ikke gi opp når du søker jobber. Det er veldig få som får jobben på første forsøk og det er ikke alltid lett å få jobb når man er nyutdannet. Se på denne prosessen som en læringsprosess hvor man øver på å sende søknader og gå på intervjuer. Denne læringen er ikke bortkastet uansett.