Studiet er spesielt tilrettelagt med tanke på at det skal kunne tas over lengre tid og samtidig med arbeid. Dette sammenfaller blant annet med krav som UDIR stiller for lærere for å få delta i Kompetanse for kvalitet.
Søknadslenke finner du under "Opptak" på denne nettsiden.
Masterprogrammet svarer til dagens utfordringer i samfunnet på bakgrunn av økende kompleksitet. Programmet belyser tendenser som økt migrasjon, globalisering, nye teknologier, nye familiekonstellasjoner/relasjoner, økt markedskonkurranse og individualisering. Utviklingen fører til behov for ny forskningsbasert kunnskap om både utdanningssystemet og det samfunnet barn og ungdom lever i. Dette masterprogrammet gir deg som rådgiver kompetanse innenfor tverrfaglig samarbeid, sosialpedagogikk, karriereveiledning, sakkyndig vurdering og mangfold.
Lærere og andre profesjoner med veilednings- og rådgivningsoppgaver tilknyttet barn og ungdom i hele oppvekst- og opplæringsløpet, og som fortsatt står i jobb, for eksempel:
- lærere
- skolerådgivere
- spesialpedagoger
- PP-rådgivere
- barnehagelærer
- miljøveiledere
- barnevernspedagoger
- helsesykepleiere
- sosionomer
- vernepleiere
- mangfoldsrådgivere
- sosialpedagogiske rådgivere
- OT-rådgivere
- karriereveiledere
Yrkesmuligheter
Master i rådgivning for barn og ungdom kvalifiserer til lektorkompetanse hvis kandidaten har PPU eller tilsvarende. Masterstudiet kvalifiserer til rådgivningsarbeid i utdanningssektoren og rådgivningsoppgaver i all pedagogisk virksomhet.
Les mer om hva du lærer
Masterprogrammets oppbygning:
- Rådgivning 1 (30 studiepoeng), obligatoriske emner
- Rådgivning 2 (30 studiepoeng), fritt valgte emner
- Metodeemner (30 studiepoeng)
- Masteroppgaven (30 studiepoeng)
Du kan velge å gjennomføre hele masterprogrammet på 120 studiepoeng eller bare ta enkeltemner som er mest relevant for deg. Du binder deg ikke til mer enn ett og ett emne om gangen. Det er også mulig å søke innpassing av tilsvarende emner fra andre studieinstitusjoner, men minimum 60 studiepoeng må avlegges ved NTNU hvis du vil fullføre masterprogrammet.
Rådgivning 1 og Rådgivning 2 ved NTNU utgjør de første 60 studiepoengene i masterprogrammet. Deretter følger Metodedelen og Masteroppgaven som utgjør de siste 60 studiepoengene i utdanningen. Du må fullføre Rådgivning 1 og 2 før du kan søke opptak til selve masterprogrammet og starte med Metodedelen.
Les mer om studiets oppbygning
Studiet er et deltidsstudium med samlinger i Trondheim og 50 % studieprogresjon (120 studiepoeng over fire år), hvorav Rådgivning 1 og 2 utgjør de to første årene.
Les mer om undervisning
Du må dokumentere at du er i relevant jobb ved studiestart eller at du har minimum to års relevant yrkeserfaring, i tillegg til ett av følgende utdanningsløp:
- bachelorgrad med fordypning i pedagogikk, rådgivning og voksnes læring, sosiologi, sosialantropologi eller psykologi
- cand. mag.-grad innenfor de overnevnte fagene
- gjennomført de tre første årene av barnehage-/grunnskole-/allmenn-lærerutdanningen
- bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning
- annen relevant profesjonsrettet 3-årig bachelorutdanning (f.eks. sosionom, vernepleier, ergoterapeut, sykepleier eller treårig barnevernsutdanning)
Det kan i enkelte tilfeller godkjennes andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdig med utdanningsløpene nevnt ovenfor.
Søkere med utenlandsk utdanningsbakgrunn må fylle de generelle språkkravene i norsk og engelsk.
For opptak til metodedelen og masteroppgaven, må emnene som skal inngå i opptaksgrunnlaget, dvs. Rådgivning 1 og 2, ha minimum karakter C i snitt. I tillegg må du dokumentere to års relevant arbeidserfaring.
Les mer om opptak og opptakskrav