Grunnskolelærerutdanning 1.–7. trinn

Lærerutdanning 5-årig, Trondheim

Grunnskolelærerutdanning 1.–7. trinn

Klasserom med elever og lærer. Elever rekker opp hånden. Foto
Foto: Elin Iversen/NTNU

Studieretning: spesialpedagogikk

Hvordan har individuelle forutsetninger, som for eksempel lærevansker, syn og hørsel, en betydning for elevens læring og utvikling? 
 
Spesialpedagogikk har fokus på oppfølging av enkeltelever som har behov for spesialpedagogisk tilrettelegging, enten individuelt eller på systemplan. Temaer som lese- og skrivevansker, matematikkvansker og sosiale og emosjonelle vansker blir tatt opp i et spesialpedagogisk perspektiv. Du lærer hvordan du kan jobbe for å sørge for gode rammevilkår for enkelteleven og elevgruppen som helhet. Du blir kjent med hvordan ulike vansker eller læringsutfordringer kan forebygges, og hvilke tiltak som er hensiktsmessige for at alle elever skal oppleve mestring, positiv utvikling og læring. 
 
Masteroppgaven du skriver i spesialpedagogikk skal ha en tydelig tilknytning til det spesialpedagogiske feltet. 
 
Spesialpedagogisk arbeid har en lang tradisjon i norsk skole, og du får du en ettertraktet fordypningskompetanse som kvalifiserer for arbeid med særskilte oppgaver i skolen. Du kan jobbe som lærer eller spesialpedagog i skolen, nærmest elevene med særskilte behov, eller i skolens ledelse med et mer overordnet blikk for disse elevenes opplæringstilbud. Du kan også jobbe i det spesialpedagogiske støttesystemet, i pedagogisk-psykologisk tjeneste, statlig spesialpedagogisk tjeneste, barne- og ungdomspsykiatrien, barnevern eller i habiliteringstjenesten, for å nevne noen.