Grunnskolelærerutdanning 1.–7. trinn

Lærerutdanning 5-årig, Trondheim

Grunnskolelærerutdanning 1.–7. trinn

Studenter i gruppearbeid. Foto.

Studieretning: sosialpedagogikk

Tidligere profesjonsrettet pedagogikk

Denne studieretningen har endret navn fra «Profesjonsrettet pedagogikk» til «Sosialpedagogikk». Innholdet i studiet er uendret. Navneendringen gjelder fra og med kull 2019. Studenter i kull 2017 og 2018 uteksamineres med tittelen «Master i grunnskolelærerutdanning 1.–7. trinn. Studieretning: profesjonsrettet pedagogikk».


Hvordan har sosial klasse, språklig og kulturell bakgrunn, kjønn, seksuell orientering og psykososiale hjemmeforhold en betydning for elevers opplæringsvilkår?

Sosialpedagogikk har fokus på miljøarbeid og ivaretakelsen av sosialt utsatte grupper. Alle elever skal ha gode faglige og sosiale fellesskap, uavhengig av oppvekstvilkår og sosial og kulturell bakgrunn. Derfor er det viktig at du som lærer har kunnskap om hvilke forhold som bidrar til at enkelte elevgrupper blir mer sårbare i utdanningssammenheng og hvordan forhindre utenforskap. For å ivareta sosialt utsatte elevgrupper må lærere samarbeide med blant annet barnevernstjeneste, helsetjenesten og instanser som jobber med forbyggende arbeid, som for eksempel politi. I denne studieretningen blir du kjent med prosedyrene som gjelder ved tverrprofesjonelt samarbeid, og du forberedes på å ivareta og legge til rette for elever som på grunn av sosiale forhold trenger ekstra oppfølging.

Masteroppgaven du skriver i sosialpedagogikk skal belyse en eller flere sosialpedagogiske problemstillinger.

Sosialpedagogisk arbeid har en lang tradisjon i norsk skole, og du får en fordypningskompetanse i arbeidsoppgaver som ofte ligger til sosiallærer eller skoleledelsen. Samtidig gir fordypningskompetansen et godt grunnlag for særskilte ansvarsområder som lærere kan påta seg i tillegg til ordinære undervisningsoppgaver, både knyttet til oppfølging av særskilte elevgrupper, men også generelt miljøarbeid. Masteren gir også fordypningskompetanse som er sentral for arbeid i andre instanser, organisasjoner og ressurs- og kompetansesentre som jobber med barn og unge.