Samfunnsfag
Grunnskolelærerutdanning 1.–7. trinn
Samfunnsfag
Er du interessert i verden rundt deg og hvordan samfunnet har blitt som det har blitt? Hvordan andre verdenskrig, vikingtid, Romerriket, norsk og internasjonal politikk, sosiale medier, sosial ulikhet, kjønnsforskjeller, klima, bærekraft, krig og konflikter i samspill bidrar til hvordan vi forstår verden i fortid, nåtid og framtid? Ønsker du å jobbe med å utdanne barn og unge til aktive samfunnsborgere med evne til å stille kritiske spørsmål? Da er samfunnsfag faget for deg.
Samfunnsfagstudiet i grunnskolelærerutdanninga byr på ei balansert fordeling mellom geografi, historie og samfunnskunnskap. Geografien åpner for å gripe sammenhenger mellom det lokale og det globale. Studentene får øve opp forståelse av det romlige perspektivet: sted, retning og avstand. Gjennom observasjon, kartlegging og refleksjon, gir faget innsikt i sammenhenger mellom natur og samfunn og hvordan disse påvirker hverandre. Historie skal gi studentene oversikt over ulike historiske perioder for å gi innsikt i hvordan samfunn har forandret seg over tid. Faget skal gi kompetanse til å drøfte ulike forutsetninger og forklaringer på forandring og kontinuitet. Historie handler også om hvordan vi arbeider med historiske kilder, former fortellinger om og forståelser av fortida og hvordan vi bruker historie i nåtida. Samfunnskunnskap skal gi studentene innsikt i hvordan mennesket skaper ulike former for samhandling i form av sosiale nettverk, organisasjoner, institusjoner og samfunn. Sentralt er også hva fordeling av ressurser og makt har å si for sosial ulikhet, ekskludering og konflikt. Samfunnskunnskap handler dermed særlig om vilkår for demokrati, medborgerskap og det å høre til.
Som student i samfunnsfag vil du møte varierte undervisningsformer som historiske byvandringer, museumsbesøk og feltkurs, i tillegg til aktiv klasseromsundervisning. Gjennom kritiske diskusjoner får du testet ut grenser for verdier, holdninger og standpunkt. Du vil få mulighet til å jobbe med forholdet mellom ytringsfrihet, menneskerettigheter og diskriminering; mellom økonomisk utvikling og miljøvern; mellom arv og miljø.
Master
Ved å skrive en masteroppgave i studieretningen samfunnsfag vil du få mulighet til å dyrke din faglige interesse innenfor et av de mange spennene temaene samfunnsfag i skolen dekker. I arbeidet med et større selvstendig samfunnsvitenskapelig forskningsarbeid (masteroppgave), vil du samarbeide med dyktige fagfolk med høy kompetanse innen samfunnsvitenskapelig metode, om å bygge opp spisskompetanse innen relevante samfunnsvitenskapelige problemstillinger i norsk skole.