Grunnskolelærerutdanning 1.–7. trinn

Lærerutdanning 5-årig, Trondheim

Grunnskolelærerutdanning 1.–7. trinn

Elever og lærer har skriveaktivitet på gulvet. Foto.

Studieretning: norsk

Er du opptatt av litteratur, språk og kultur og ønsker å utdanne barn og ungdom til å bli aktive samfunnsborgere gjennom å utvikle evnene deres i å lese kritisk og kommunisere godt? Som norsklærer får du mulighet til alt dette. Norskfaget er et sammensatt og mangfoldig fag som legger grunnlaget for kulturforståelse, danning og kritisk tenkning, særlig gjennom innsikt i hvordan språk og tekster former og blir forma av det kulturelle fellesskapet. Norskfaget skaper også en arena for kvalifisert arbeid med språk og litteratur her. Under studiet vil du få oversikt over norskfaget og norskdidaktikken i historisk og nåtidsperspektiv, med vekt på kultur- og danningsdimensjoner i faget, språk og tekst i endring og norskspråklig mangfold og flerspråklighet. Gjennom studiet vil du lære hvordan barn og unge utvikler seg som lesere, skrivere og samtalepartnere, og hvordan du best kan legge til rette for den enkeltes læring og utvikling. Didaktisk refleksjon, utprøving i skolepraksis og egne forskningsprosjekter vil ruste deg til å bidra til faglig nyskaping og utvikling i skolen. Som student i norsk vil du møte varierte undervisningsformer som speiler den undervisningskompetansen du trenger som norsklærer. Det innebærer blant annet aktiv klasseromsundervisning, verkstedarbeid, kulturopplevelser og estetiske og kreative prosesser. 

Master i grunnskolelærer 1-7, studieretning norsk

Velger du å fordype deg i norskfaget de siste to årene av masterutdanninga, vil du bli en ressurs i skolens største fag. Det blir lagt rette for at du kan tilegne deg faglig kompetanse på høyt nivå, og du vil også bli tilbudt den vitenskapsteoretiske og metodiske kunnskapen som setter deg i stand til å drive faglig utviklingsarbeid i skolen som framtidig norsklærer. En viktig del av masterkompetansen er knytta til masteroppgava. I arbeidet med oppgava vil du få mulighet til å fordype deg i ditt faglige interessefelt i samarbeid med faglærere som er interessert i det samme som deg.