Grunnskolelærerutdanning 1.–7. trinn

Lærerutdanning 5-årig, Trondheim

Grunnskolelærerutdanning 1.–7. trinn

To studenter gjør kjemieksperiment med en flaske. Foto.

Foto: Elin Iversen/NTNU

Studieretning: naturfag

Tenk deg at arbeidsdagen din starter med å møte en gjeng ivrige unger som har pakket tursekken og gleder seg enormt til dagens skoledag. Du tar med elevene til en dam i skogen og ser om froskeeggene dere så sist har blitt til rumpetroll. Elevene og du lager verdens største såpebobler i skolegården, eller du lar elevene få utforske hvilke materialer som blir tiltrukket av en magnet. Hvis dette høres ut som noe for deg, da bør du velge naturfag som studieretning.

I dette studiet forbereder vi deg på å bli en kompetent og engasjerende naturfaglærer som har kunnskap om hvordan barn best lærer naturfag. Du får variert undervisning med forelesinger, praktisk arbeid, laboratorieøvelser og ekskursjoner.

Som naturfaglærer i grunnskolen møter du motiverte elever og får en variert arbeidsdag der du kan bidra til at barn utvikler kjærlighet og respekt for naturen. I studiet inngår ekskursjoner til ulike naturtyper som fjell, fjord, skog og myr som en viktig del av undervisningen. Vi vet at læring skjer i hjernen til den enkelte. Derfor legger vi vekt på at du skal være aktiv i læreprosessen.

Undersøkelser viser at de fleste elever på barnetrinnet gleder seg til å lære naturfag på skolen og at de liker å gjøre eksperimenter. Derfor er undervisningen vår praksisnær og knyttet til utfordringer og muligheter du vil bli stilt overfor som naturfagslærer. Du får kunnskap om og erfaring med hvordan du kan bruke ulike undervisningsformer, metoder, aktiviteter og teknologi i din egen undervisning.  

Master i grunnskolelærer 1-7, studieretning naturfag

Masterstudiet gir deg anledning til å fordype deg i naturfag og i rollen som formidler og profesjonsutøver. Studieretningen bidrar til å styrke dine kvalifikasjoner for undervisningsrelatert arbeid i grunnskolen.

Du blir godt kjent med varierte undervisnings- og vurderingsformer og den nyeste forskningen om undervisning og læring i naturfag. Aktiv studentdeltakelse er en viktig del av studiet, og som masterstudent vil du få ansvar for å presentere fagstoff som utgangspunkt for faglige diskusjoner. Masterdelen av studiet har også praktiske tilnærminger og noe av undervisningen vil foregå i laboratorier og i felt.

Masterfordypning i naturfag består av

  • Fordypning i naturfagdidaktikk og basisfagene biologi, fysikk og kjemi
  • Vitenskapsteori og metode
  • Fagdidaktisk innrettet masteroppgave i naturfag