Matematikk
Grunnskolelærerutdanning 1.–7. trinn
Studieretning: matematikk
Vil du være med på å legge til rette for elevers utvikling av matematisk kompetanse?
Matematisk kompetanse er viktig for aktiv deltakelse i et demokrati, og det er også viktig i mange studier og yrker. Samtidig er det mange som synes at matematikk er vanskelig, sliter med å lære og utvikler negative holdninger i matematikk. Som grunnskolelærer med solid kunnskap innen matematikk og matematikkdidaktikk, kan du være en som hjelper elever til å lære mer og oppleve matematikk som et kreativt og spennende fag.
Gjennom utforskning av matematiske ideer og tankemåter vil du i lærerutdanning utvikle en forståelse for hva som kan være utfordrende for elever og hvordan du kan legge til rette for at de lærer med forståelse. I matematikk i grunnskolelærerutdanning vil du få erfaring med hvordan du kan planlegge variert og engasjerende matematikkundervisning og hvordan du kan reflektere over egen undervisning og elevers læring. På bakgrunn av det vil du legge til rette for en videre utvikling av din lærerkompetanse. Gjennom analyse av klasseromsepisoder, elevers arbeid og læringsressurser, vil du få innsikt i og refleksjon rundt ditt handlingsrom som matematikklærer. Arbeid med matematikkdidaktisk forskning og litteratur vil hjelpe deg å få faglig trygghet og forståelse for elevers læringsprosesser og din rolle som lærer.
Når du jobber som lærer i matematikk bidrar du til at barn og unge, uansett bakgrunn, får ta del i et matematisk miljø som preges av undring, kreativitet og resonnering. Gjennom å studere og bruke matematikkdidaktisk litteratur i forskningsfronten, lærer du å tolke og utvikle elevers tenkning i matematikk, å lede gode matematiske samtaler og bruke ulike redskaper (som konkreter, tegninger, IKT) for å støtte elevers læring kompetanse i matematikk. Du får videre en forståelse for matematikkens natur og historie, og hva den har å si for elevers læring.
Master
Ved å skrive en masteroppgave i matematikkdidaktikk får du mulighet til å gå i dybden på et spesifikt emne i matematikkdidaktikk. Mange av masterprosjektene er tett knyttet til pågående prosjekter ved seksjonen. I tillegg til å tilegne deg dyp kunnskap i et avgrenset matematikkdidaktisk tema, vil du utvikle en analytisk tilnærming til praksis. Den faglige tyngden du utvikler gjennom arbeidet med masteroppgaven kan bidra til at du forholder deg kritisk til undervisningspraksiser, læreverk og læreplaner.