Øyvind Steinkopf Sund

Rådgiver i NoridØyvind Steinkopf Sund. Foto

Det var gjennom studiene at jeg tilegnet meg en nysgjerrighet og lærevilje som gjør at jeg fremdeles er sulten på ny kunnskap og på å tilegne meg nye ferdigheter.

Navn: Øyvind Steinkopf Sund 

Arbeidssted: Norid AS

Utdanning:

Hva jobber du med?

Jeg jobber som anskaffelses- og internkontrollrådgiver i Norid. Norid er den norske registerenheten for domenenavn under det norske toppdomene (.no), og vi tilbyr tjenester og drifter infrastruktur knyttet til dette. Norid har med andre ord en veldig viktig funksjon i det norske samfunnet, og det har vært veldig spennende å komme på innsiden og se hvordan internett i Norge fungerer.

Stillingen min, med den noe kronglete tittelen «Rådgiver anskaffelser og internkontroll», innebærer at jeg er ansvarlig for stategiske innkjøpsprosesser og kontraktsforvaltning i Norid. I tillegg er jeg tungt involvert i Norids styringssystem for internkontroll, som betyr at jeg jobber mye med informasjonssikkerhet og personvern. 
 

Hva er det beste med jobben din?

Jeg får jobbe sammen med noen av de mest kunnskapsrike og flinkeste internettfolkene i hele Norge, samtidig som jeg har fått ansvar for rimelig store prosjekter og prosesser i virksomheten. 

Jeg lærer nye ting hver dag, og jeg har fått lov til å ta noen ganske så nyttige sertifiseringer, som for eksempel ISO 27001, ISO 27701 og PRINCE2. 
 

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Etter studiene jobbet jeg som tekstforfatter og journalist en stund, før jeg kom over en Finn-annonse fra en nyoppstartet teknologibedrift i Oslo som søkte etter «tekstforfattere». Jeg sier tekstforfatter i hermetegn fordi stillingen de var ute etter, er i dag bedre kjent som «AI-trener». Der jobbet jeg i omtrent tre år, lærte utrolig mye, og gikk i gradene nok til at jeg endte tiden min der som anbudsleder («bid manager»).

Da hjemlengselen tok meg, og det var på tide å flytte hjem til Trondheim, visste jeg at jeg ville fortsette å jobbe med teknologi. Selv om pandemien nettopp hadde sendt alle på hjemmekontor, fikk jeg et intervju hos Norid rimelig umiddelbart, og om ikke lenge var jeg ansatt der som anskaffelses- og internkontrollrådgiver. 

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Det var gjennom studiene at jeg tilegnet meg en nysgjerrighet og lærevilje som gjør at jeg fremdeles er sulten på ny kunnskap og på å tilegne meg nye ferdigheter. 

Underviserne på engelskstudiet var veldig flinke til å inspirere studentene til å lese og fatte interesse for stoff som også var utenfor pensum, og det tror jeg har hjulpet meg mye mer enn hva jeg kanskje skulle tro. 

Rent praktisk bruker jeg forretningsengelsk i korrespondansen med interessenter og i utforming av kontrakter hver eneste dag. Arbeidsmetodikken min er også i stor grad hentet fra akademia, da stillingen min stiller strenge krav til dokumentasjon og kvalitetskontroll. 

Dessuten er det mange ansatte i Norid som har bakgrunn fra NTNU, så jeg tror det var en god match i utgangspunktet. 
 

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Mens jeg studerte, jobbet jeg som journalist og tekstforfatter på frilansbasis. Jeg endte opp med en god del tekstoppdrag for teknologibedrifter, og det var nok det som sparket i gang teknologiinteressen min – og ønsket om å jobbe tettere på teknologi enn å kun skrive om den.  

Jeg pløyde gjennom alt fra markedsføringstekster for videospill og el-biler til komplekse produktmanualer for mikrochipper og halvledere, og vanligvis som ikke-teknolog vil man kanskje tenkte at slik stoff enten er for tungt eller rett og slett uforståelig. Hos meg gav det imidlertid en mestringsfølelse og en følelse av at teknologi og teknisk stoff gir mening så lenge man bruker litt tid på det. 
 

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Skap noe mens du studerer. Det er alltid lettere å få jobb når du faktisk kan vise frem kvalitetene dine – og ikke bare snakke om dem. Hvis du studerer musikk, lag og ta opp musikken din. Hvis du studerer programmering, lag kode og publiser den på Github. 

Du trenger ikke å være ferdigutdannet for å begynne å omgjøre utdanningen din til noe produktivt. Det er egentlig bare å begynne med én gang, og bruk fagmiljøet på studiene til å finpusse og få tilbakemeldinger på det du lager mens du har sjansen.


Drikus Kuiper

Content DesignerDrikus Kuiper. Foto

Paradox's Content Designer role is quite unique in its requirements (making it particularly well-suited for history/English students), but many other game developers need writers, too.

Navn: Drikus Kuiper

Arbeidssted: Paradox Interactive

Utdanning: 

Hva jobber du med?

I work on Paradox's main in-house computer game titles, such as Crusader Kings II, Europa Universalis IV, Hearts of Iron IV, and Stellaris. Working on a single project can last from a few weeks to half a year or more, at a time. While a Game Designer designs the game mechanics, a Programmer codes them, and an Artist creates the art for the game, a Content Designer does everything else. I design interesting 'events' and 'focus trees' for the game, do historical research to base it on, then write that into a narrative, and finally script (a form of simplified programming) it into the game. My job is a combination of design, (simplified) programming, and narrative and descriptive writing.

Hva er det beste ved jobben din?

How what I do varies from day to day. One day I can be researching a famous Queen from an obscure Asian country in the 16th century, or the role of Norway in the Second World War. The next day, I'll be designing an interesting narrative, along with effects and goals for the player to work towards; in a way I have a big part in deciding what the game ends up looking like. Another day I'll be scripting complicated and challenging 'events' in the game, exploring (and, with programmer help, expanding) the limits of our scripting language, and continuously amazing myself with what I can achieve in script. And finally, on other days I get to write interesting narratives in various styles, such as bombastic and heroic tales of medieval warriors, pseudo-news items of current events in the Second World War, or brief and self-contained sci-fi mysteries for Stellaris. No two days are the same, and the sheer breadth of my job means that it continues to be incredibly interesting.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

I was a huge fan of Paradox Interactive's games throughout my studies at NTNU. I played their games a lot, and so when after I finished my studies I saw they were looking for new Content Designers, I did not hesitate to apply. My hopes were not high, but it turns out that the competences required as a Content Designer match extraordinarily well with language and history studies.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

From my 'støttefag' I learned how to do good historical research, which is a key element in the making of Paradox games. In addition, my historical knowledge base was expanded during my studies, ensuring I have a broad base to draw from when discussing expansion possibilities for our games.

As my major, English is extremely useful as the job requires a lot of writing, and it is important that this has as few mistakes as possible. Furthermore, knowing how to present arguments, how to structure essays, and how to make public presentations are all invaluable in my line of work.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

The in-depth knowledge of Paradox games that I accrued by playing them in my free time during my studies is probably the main reason I was hired despite not having a Game-related education. Though it is undoubtedly possible to further improve on this by working in a games store or a games developer, I had not done so.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Develop game- and programming-related skills during your studies in the humanities in any way you can! Paradox's Content Designer role is quite unique in its requirements (making it particularly well-suited for history/English students), but many other game developers need writers, too. Play a broad variety of computer games, engage in pen-and-paper role-playing games such as Dungeons & Dragons, and try out board games. Get into the 'geek scene'. Develop your technical skills and sense of game design by taking games you like and trying to mod (modify) them. If you are an active modder on games made by the developer you are applying for, it is a big, -big- plus on your resume. Getting into the computer game industry is hard, and you will need any leg-up that you can get. Good luck!


Ingjerd Lindeland

StortingsreferentIngjerd Lindeland

Studer det du har lyst til - du skal trass alt arbeide med feltet i mange år, så det er viktig at det er lystbetont!

Navn: Ingjerd Lindeland

Arbeidssted: Stortinget

Utdanning:

Hva jobber du med nå, og hvordan var veien dit?

Eg arbeider no som referent på Stortinget. Seksjonen min har ansvar for å produsere referat frå møte i Stortinget, kontrollhøyringar i Kontroll- og konstitusjonskomiteen, plenumssamling i Nordisk råd, møte i Europautvalet og i Den utvida utanriks- og forsvarskomité.

Jobben fekk eg etter å ha søkt på heilt vanleg måte - eg visste ikkje heilt kva jobben gjekk ut på, men han var veldig utdanningsrelevant, og eg hadde vore arbeidssøkjande i lengre tid etter å ha levert inn masteroppgåva.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Studia mine er særs relevante for jobben min - eg trudde knapt det var mogleg å finne ein så utdanningsrelevant jobb. Språkstudia er sjølvsagt det som ligg i botn, men det at eg studerte samfunnskunnskap òg, er ein stor fordel, då det er viktig å forstå innhaldet i stortingsdebattane, ikkje berre fokusere på det reint språklege.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Studer det du har lyst til - du skal trass alt arbeide med feltet i mange år, så det er viktig at det er lystbetont! Anbefaler òg å ha breidde i utdanninga, og viktigast av alt: Ta Humanistar i Praksis om du kan!

Hva skrev du masteroppgave om?

Eg skreiv masteroppgåve innan britisk kulturkunnskap, nærare bestemt britisk politisk historie, med tittelen "Little Englanders or British Bastards - British Euroscepticism and regional differences in the House of Common". Oppgåva mi nytta referat frå parlamentsdebattar i Storbritannia som kjeldemateriale for å undersøke kva argument som vart nytta mot tettare europeisk integrasjon i samband med handsaminga av ulike EU-traktatar. Eg samanlikna argumentasjon frå engelske og skotske representantar og undersøkte om det var utvikling i euroskepsis og regionale forskjellar i samband med aukt sjølvstyre i Skottland.


Mette Nilsen

Lektor ved SteinerskolenMette Nilsen. Foto

Mye av det faglige innholdet i studieløpet er viktig i undervisningen

Navn: Mette Nilsen

Arbeidssted: Steinerskolen i Trondheim

Utdanning:

Hva er dine arbeidsoppgaver?

Klasselærer på ungdomstrinn. Faglærer i engelsk og samfunnsfagene.

Hva er det beste med jobben din?

Å skape relasjoner til elevene.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Hadde intervju og prøveundervisning på skolen så fikk jeg tilbud om jobben før jeg var ferdig med PPU-året.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Mye av det faglige innholdet i studieløpet er viktig i undervisningen.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Jeg jobbet som vikar mens jeg tok PPU.