course-details-portlet

YR6020 - Mikrokontrollersystemer med IoT-anvendelser

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Mappe/sammensatt vurdering 100/100

Faglig innhold

Kurset bygger på YR6019 Grunnleggende mikrokontrollerprogrammering og digitalisering i yrkesfagene. Vi tar for oss ny teknologi som endrer fagene som yrkesfaglæreren underviser, og mer konkret hvordan teknologiske framskritt på områder som radiokommunikasjon, sensorteknologi, laveffekt elektronikk og mikrokontrollere har kommet sammen i det vi betegner som Internet of Things (IoT). Det handler om at alle ting rundt oss kan instrumenteres og kobles til internet, og det åpner for store digitaliseringsmuligheter. Med det som et bakteppe, ser vi nærmere på hvor og hvordan fagarbeideren vil møte den nye teknologien, og hvordan den vil transformere de teknologiske løsninger og systemer som han/hun må forholde seg til i sitt yrke.

Kurset tar mikrokontrollerkompetansen videre fra YR6019, og legger til en dypere innsikt i tematikk som mikrokontrollerens periferienheter, mer avanserte sensorer som vi kan koble til mikrokontrolleren, innebygde radioløsninger som WiFi og Bluetooth, IoT-tilpassede kommunikasjonsprotokoller som MQTT, dashbordløsninger for å vise fram innsamlede sensorverdier og ekstrahert informasjon for sluttbrukere, etc., og vi ser på hvordan slike IoT-systemer er bygd opp.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten skal forstå:

  • oppbyggingen av enkle IoT-systemer, og hva som er hovedfunksjonen til de enkelte elementene i et slikt system.
  • hvordan de forskjellige elementene i et IoT-system samvirker.
  • mer inngående den grunnleggende oppbyggingen av og virkemåten for det fysiske laget i IoT-systemer, altså der vi finner mikrokontrollerbaserte sensornoder med trådløs konnektivitet mot internett og de høyere lag i systemet

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • utvikle undervisningsopplegg som forbereder elevene på å håndtere typiske arbeidsoppgaver knyttet til IoT-systemer eller lignende typer digitaliserte løsninger.
  • undervise elevene i å bygge, programmere, feilsøke, teste, installere og vedlikeholde enkle mikrokontrollerbaserte sensornoder som inngår i et IoT-system med trådløs konnektivitet mellom de lagene det består av.

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • kunne kommunisere og diskutere IoT-relatert teknologi på et grunnleggende plan relatert til aktuelle problemstillinger innen de ulike yrkesfagene
  • ha en god plattform for å tilegne seg ny kunnskap og bygge ytterligere relevant fagkompetanse på egen hånd. Særlig innen fagområdene mikrokontrollerbaserte løsninger, sensorer og IoT-systemer.
  • kunne formidle emnets hovedtemaer på en måte som understøtter både dybdelæring og livslang læring hos studentenes egne elever.

Læringsformer og aktiviteter

Prosjektarbeid i grupper. Studentaktive læringsformer i kombinasjon med forelesninger. Gjesteforelsninger. Labøvinger og øvingsoppgaver.

Studiet er nettbasert med et antall digitale samlingsdager. Undervisningen er studentaktiviteter og praktisk orientert med flere mindre prosjekter underveis, og et større gjennomgående prosjekt med rapportinnlevering og presentasjon av resultatene ved slutten av semesteret. Det legges opp til mye gruppearbeid både under og mellom samlingene, med tett oppfølging fra faglærer og læringsassistenter. Det vil være jevnlige obligatoriske arbeidskrav (øvinger) med veiledning.

Obligatoriske aktiviteter

  • Oppgaver

Mer om vurdering

Mappevurdering bestående av refleksjonsnotat, prosjektleveranse 1 midtveis i semesteret sammen med en videopresentasjon, prosjektleveranse 2 som er en sluttrapport, demonstrasjon av fungerende løsning/opplegg, og utprøving i egen klasse. Sluttkarakteren angis med bokstavkarakter.

Øvingsoppgaver mellom samlingene som må være godkjent (tilsvarende minst en C) for å få sluttkarakter i emnet.

Ved gjentak må hele mappen tas om igjen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Digitalisering og programmering for yrkesfag (BA, ED og TEK) (KDIPRO-YRK)

Forkunnskapskrav

YR6019 Grunnleggende programmering og digitalisering

Eller tilsvarende

Kursmateriell

Oppgis ved kursstart

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
YR6018 5.0 HØST 2023
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Anvendt elektroteknikk
  • Datateknikk
  • Yrkesfaglærer
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for elektroniske systemer

Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU