Emne - Mikrokontrollersystemer med IoT-anvendelser - YR6020
YR6020 - Mikrokontrollersystemer med IoT-anvendelser
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappe/sammensatt vurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Kurset bygger på YR6019 Grunnleggende mikrokontrollerprogrammering og digitalisering i yrkesfagene. Vi tar for oss ny teknologi som endrer fagene som yrkesfaglæreren underviser, og mer konkret hvordan teknologiske framskritt på områder som radiokommunikasjon, sensorteknologi, laveffekt elektronikk og mikrokontrollere har kommet sammen i det vi betegner som Internet of Things (IoT). Det handler om at alle ting rundt oss kan instrumenteres og kobles til internet, og det åpner for store digitaliseringsmuligheter. Med det som et bakteppe, ser vi nærmere på hvor og hvordan fagarbeideren vil møte den nye teknologien, og hvordan den vil transformere de teknologiske løsninger og systemer som han/hun må forholde seg til i sitt yrke.
Kurset tar mikrokontrollerkompetansen videre fra YR6019, og legger til en dypere innsikt i tematikk som mikrokontrollerens periferienheter, mer avanserte sensorer som vi kan koble til mikrokontrolleren, innebygde radioløsninger som WiFi og Bluetooth, IoT-tilpassede kommunikasjonsprotokoller som MQTT, dashbordløsninger for å vise fram innsamlede sensorverdier og ekstrahert informasjon for sluttbrukere, etc., og vi ser på hvordan slike IoT-systemer er bygd opp.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten skal forstå:
- oppbyggingen av enkle IoT-systemer, og hva som er hovedfunksjonen til de enkelte elementene i et slikt system.
- hvordan de forskjellige elementene i et IoT-system samvirker.
- mer inngående den grunnleggende oppbyggingen av og virkemåten for det fysiske laget i IoT-systemer, altså der vi finner mikrokontrollerbaserte sensornoder med trådløs konnektivitet mot internett og de høyere lag i systemet
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- utvikle undervisningsopplegg som forbereder elevene på å håndtere typiske arbeidsoppgaver knyttet til IoT-systemer eller lignende typer digitaliserte løsninger.
- undervise elevene i å bygge, programmere, feilsøke, teste, installere og vedlikeholde enkle mikrokontrollerbaserte sensornoder som inngår i et IoT-system med trådløs konnektivitet mellom de lagene det består av.
Generell kompetanse
Studenten skal:
- kunne kommunisere og diskutere IoT-relatert teknologi på et grunnleggende plan relatert til aktuelle problemstillinger innen de ulike yrkesfagene
- ha en god plattform for å tilegne seg ny kunnskap og bygge ytterligere relevant fagkompetanse på egen hånd. Særlig innen fagområdene mikrokontrollerbaserte løsninger, sensorer og IoT-systemer.
- kunne formidle emnets hovedtemaer på en måte som understøtter både dybdelæring og livslang læring hos studentenes egne elever.
Læringsformer og aktiviteter
Prosjektarbeid i grupper. Studentaktive læringsformer i kombinasjon med forelesninger. Gjesteforelsninger. Labøvinger og øvingsoppgaver.
Studiet er nettbasert med et antall digitale samlingsdager. Undervisningen er studentaktiviteter og praktisk orientert med flere mindre prosjekter underveis, og et større gjennomgående prosjekt med rapportinnlevering og presentasjon av resultatene ved slutten av semesteret. Det legges opp til mye gruppearbeid både under og mellom samlingene, med tett oppfølging fra faglærer og læringsassistenter. Det vil være jevnlige obligatoriske arbeidskrav (øvinger) med veiledning.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppgaver
Mer om vurdering
Mappevurdering bestående av refleksjonsnotat, prosjektleveranse 1 midtveis i semesteret sammen med en videopresentasjon, prosjektleveranse 2 som er en sluttrapport, demonstrasjon av fungerende løsning/opplegg, og utprøving i egen klasse. Sluttkarakteren angis med bokstavkarakter.
Øvingsoppgaver mellom samlingene som må være godkjent (tilsvarende minst en C) for å få sluttkarakter i emnet.
Ved gjentak må hele mappen tas om igjen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Digitalisering og programmering for yrkesfag (BA, ED og TEK) (KDIPRO-YRK)
Anbefalte forkunnskaper
YR6019 Grunnleggende programmering og digitalisering
Forkunnskapskrav
YR6019 Grunnleggende programmering og digitalisering
Eller tilsvarende
Kursmateriell
Oppgis ved kursstart
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
YR6018 | 5.0 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Anvendt elektroteknikk
- Datateknikk
- Yrkesfaglærer
Ansvarlig enhet
Institutt for elektroniske systemer
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"