Emne - Pedagogisk og yrkesfaglig praksisopplæring 3 - YFL4308
YFL4308 - Pedagogisk og yrkesfaglig praksisopplæring 3
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Praksisvurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Praksisvurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Praktisk pedagogisk opplæring inngår som en integrert del av den treårige yrkesfaglærerutdanningen. Sammen med yrkesfaget og profesjonsfaget skal praksisopplæringen gi grunnlag for opplæring på 8.-13. trinn. Praksisopplæringen omfatter yrkesfaglig praksis i bedrift/virksomhet og pedagogisk praksis på ungdomstrinn og i videregående opplæring.
Veiledet praksis inngår som en sentral del av emnet. Formålet med emnet er å videreutvikle studentens forutsetninger for å kunne gi yrkesrelevant og tilpasset opplæring og se lærrollen i et samfunns- og utviklingsperspektiv. Læringsutbyttet forutsetter aktiv deltakelse, systematisk veiledning, planlegging, gjennomføring og vurdering av egen praksis. Emnet vektlegger i tillegg bruk av egne erfaringer fra praksis i videreutvikling av kompetanse i yrkesfaget og profesjonsfaget, samt profesjonsetisk skjønn. Arbeidskrav fra integrerte emner og øvinger inngår i praksisopplæringen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om skolens mandat, opplæringenes verdigrunnlag og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- og yrkesopplæring
- har bred kunnskap om læringsprosesser som er relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene
- har solid kunnskap om klasseledelse og hvilke faktorer som bidrar til å utvikle et godt og inkluderende klassemiljø
- har bred kunnskap om yrkesfaglærerens rolle i skolen, næringsliv og samfunnet
- har bred kunnskap om styringsdokumenter, lovverk, relevant forskning og utviklingsarbeid i skole og bedrift/virksomhet
- har god kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere systematisk yrkesfaglig endrings- og utviklingsarbeid i skole og bedrift/virksomhet
- kan planlegge, begrunne og lede praktisk og variert opplæring i skole og bedrift/virksomhet
- kan lede tilpasset opplæring og legge til rette for et motiverende og inkluderende læringsmiljø i henhold til lovverk og styringsdokumenter
- kan kritisk vurdere faglig og sosial utvikling i samspill med elever og lærlinger, og bidra til egenrefleksjon
- kan identifisere særskilte behov hos barn og unge og iverksette nødvendige forebyggende tiltak og etablere samarbeid med aktuelle hjelpeinstanser
Generell kompetanse
Studenten
- har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidenes behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
- kan vurdere kvalitet på HMS, veiledning og instruksjon i yrkesopplæring i skole og bedrift/virksomhet
- har bred kunnskap om å planlegge, begrunne og lede yrkesrelevant og tilpasset opplæring i skole og bedrift/virksomhet
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere utviklingsarbeid i praksis med bakgrunn i forskning, teori og erfaring fra skole og bedrift/virksomhet
- kan dokumentere og vurdere skole- og yrkespraksis knyttet til arbeidskrav
- kan opptre profesjonelt og reflektere over faglige, yrkesdidaktiske og yrkesetiske problemstillinger i den hensikt å fremme faglig og sosial læring og utvikling
Læringsformer og aktiviteter
Varighet på praksis: Det totale antall praksisdager er 40 dager, fordelt på 20 dager i bedrift/virksomhet og 20 dager pedagogisk praksis, 8.-13.trinn. Minimum 10 dager av pedagogisk praksis skal gjennomføres i løpet av 6. semester i forbindelse med bacheloroppgaven.
All praksis er obligatorisk og skal være veiledet. Sluttvurderingen i emnet er en helhetlig vurdering av yrkesfaglig praksis og pedagogisk praksis.
Obligatoriske aktiviteter
- Opplæring i skolens indre liv (SIL)
- 20 dager gjennomført pedagogisk praksis
- 20 dager gjennomført yrkesfaglig praksis i bedrift/virksomhet
Mer om vurdering
Sluttvurdering: Godkjente arbeidskav og godkjent pedagogisk og yrkesfaglig praksis. Karakterskala: Bestått/ikke bestått
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)
Forkunnskapskrav
Bestått YFL4306 og gjennomført 20 dager pedagogisk praksis i emne YFL4307
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Praktisk pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Praksisvurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Praksisvurdering 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Praksisvurdering 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"