Emne - Pedagogisk og yrkesfaglig praksisopplæring 2 - YFL4307
YFL4307 - Pedagogisk og yrkesfaglig praksisopplæring 2
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Praksisvurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Praksisvurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Praktisk pedagogisk opplæring inngår som en integrert del av den treårige yrkesfaglærerutdanningen. Sammen med yrkesfaget og profesjonsfaget skal praksisopplæringen gi grunnlag for opplæring på 8. 13. trinn.
Praksisopplæringen omfatter yrkespraksis i bedrift/virksomhet og pedagogisk praksis på ungdomstrinn og i videregående opplæring. Veiledet praksis inngår som en sentral del av emnet. Formålet med emnet er å videreutvikle studentens forutsetninger for å kunne gi yrkesrelevant opplæring, veiledning og instruksjon innen eget fagområde/utdanningsprogram.
Læringsutbyttet forutsetter aktiv deltakelse, systematisk veiledning, planlegging, gjennomføring og vurdering av egen praksis. Emnet vektlegger i tillegg bruk av egne erfaringer fra praksis og videreutvikling av kompetanse i yrkesfaget og profesjonsfaget.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskap om læring og variert opplæring i skole og bedrift/virksomhet
- har god kunnskap om klasseledelse og inkluderende læringsmiljø
- har god kunnskap om å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere opplæring
- har god kunnskap om læreplaner og styringsdokumenter innen eget utdanningsprogram og generelt for opplæring på 8.-13. trinn
- har god kunnskap om veiledning og instruksjon i skole og bedrift/virksomhet
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og tilpasse ulike arbeidsformer i opplæringen i tråd med styrende dokumenter
- kan planlegge, begrunne og lede interessedifferensiert, relevant og yrkesopplæring tilpasset den enkeltes læringsbehov og opplæringsplaner
- kan lede et læringsfellesskap og legge til rette for gode relasjoner og godt samarbeid i den hensikt å fremme likeverd, faglig og sosial læring og utvikling
- kan planlegge, vurdere og dokumentere opplæring og bidra til at elevene/lærlingene reflekterer over sin egen læring og faglige utvikling
- kan bruke ulike veiledningsstrategier i opplæring innen skole og bedrift/virksomhet
- kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert vold og seksuelle overgrep og iverksette nødvendige forebyggende tiltak og etablere samarbeid med aktuelle hjelpeinstanser
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over fag, opplæring og elevenes/lærlingenes læring i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
- kan bygge gode relasjoner og samarbeide med kolleger, foresatte og andre aktører som er relevant for opplæringen
- kan reflektere over og utvikle egen veiledningspraksis i møte med elevenes /lærlingenes forutsetninger, interesser og behov
- kan bruke relevante erfaringer fra praksis og knytte disse opp mot yrkesfaget og profesjonsfaget
- kan planlegge, begrunne og lede relevant og yrkesforankret opplæring tilpasset den enkeltes læringsbehov og utdanningsplan
- kan reflektere over egen rolle i møte med elever, foresatte og andre samarbeidspartnere og vise evne til endring og utvikling gjennom veiledning
Læringsformer og aktiviteter
Det totale antall praksisdager er 45 dager. All praksis er obligatorisk og skal være veiledet. I løpet av pedagogisk praksis skal studenten ha ansvar for planlegging, gjennomføring og evaluering av minimum 20 undervisningstimer.
Yrkesfaglig praksis skal i likhet med pedagogisk praksis være veiledet. Gjennom yrkesfaglig praksis og pedagogisk praksis skal studenten jobbe med definerte arbeidskrav,
Definerte arbeidskrav: (OBL 1)
- Videre bearbeidelse av yrkesfaglig praksisplan og refleksjon
- Dokumentere yrkesfaglig bredde og dybdekompetanse
- Utarbeide undervisningsplan
Obligatoriske aktiviteter vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Obligatoriske aktiviteter
- Definerte arbeidskrav
- YFF - kartlegging av skolens organisering av YFF i videregående skole
- 20 dager gjennomført pedagogisk praksis i videregående skole
- 25 dager gjennomført yrkesfaglig praksis i bedrift/virksomhet
Mer om vurdering
Bestått emne forutsetter godkjente obligatoriske aktiviteter, (OBL. 1, 2, 3, 4) Sluttvurdering; Bestått/Ikke bestått.
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester eller bestått eksamen fra annen utdanningsinstitusjon kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)
Forkunnskapskrav
Godkjent OBL 2 og 3 fra emne YFL4306
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Praktisk pedagogikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Praksisvurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Praksisvurdering 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Praksisvurdering 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"