course-details-portlet

YFL2900 - Bacheloroppgave

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100 ALLE

Faglig innhold

Bacheloroppgaven er et forsknings- og utviklingsbasert arbeid (FoU) som gjennomføres i løpet av tredje studieår. FoU arbeidet knyttes til yrkesfaglig opplæring og legger til rette for at studenten viser en reflektert og helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.

Emnet gir innblikk i forskningsmetodikk og omhandler forskningsbasert utvikling i fag- og yrkesopplæring, og gir studentene mulighet til å fordype seg i yrkesfaglige problemstillinger for å utvikle og legge til rette for yrkesopplæring i ulike opplæringsarenaer innen fag- og yrkesopplæring. Studentene skal kartlegge, planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere endrings- og utviklingsarbeid sett i et individ-, arbeids- og næringslivs-, og samfunnsperspektiv, i tråd med styringsdokument og nasjonale og internasjonale bærekrafts mål. Bacheloroppgaven gjennomføres som et gruppearbeid med 2-4 deltakere, med mindre det ikke foreligger spesielle grunner til å avvike fra dette. Det er også mulig å danne grupper på tvers av studieretningene.

Læringsutbytte

Kandidaten har følgende samlede læringsutbytte:

Læringsutbytte

Kandidaten har følgende samlede læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og nasjonalt og internasjonalt forsknings -og utviklingsarbeid med relevans for yrkesfag, yrkesfaglærerprofesjonen og yrkesfaglig opplæring
  • har kunnskap om hvordan et FoU-arbeid gjennomføres
  • har kunnskap om utvikling, kompetansebehov og samfunnsfunksjon i eget yrke og utdanningsprogram
  • viser kompetanse som yrkesfaglærer ved å integrere yrkesteori, yrkesdidaktikk, pedagogisk teori, yrkesutøvelse og lærerpraksis for å skape en helhetlig tilnærming.

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke relevante forskningsresultater, treffe begrunnede valg og gjennomføre et profesjonsrettet utviklingsarbeid under veiledning
  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske ferdigheter i tråd med samfunnets utviklings- og endringsbehov i profesjons- og yrkesfag
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og vurdere yrkesfaglig opplæring
  • kan presentere eget arbeid visuelt, skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reise yrkesetiske og yrkesdidaktiske problemstillinger, undersøke og drøfte disse kritisk gjennom teoretisk og forskningsbasert kunnskap for å videreutvikle egen praksis og bidra til skolens og bedriftens/virksomhetens utvikling
  • har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innenfor eget programområde og kan utveksle synspunkter med andre som har bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av yrkesopplæring
  • har en endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
  • kan vurdere og bruke digitale hjelpemidler og presentasjonsteknikk
  • har et reflektert og kritisk perspektiv på egen praksis som yrkesfaglærer
  • kan delta i samarbeidsrelasjoner med andre for å bidra til kontinuerlige utviklings- og læringsprosesser både i kollegafellesskap og med andre samarbeidsparter som har tilknytning til yrkesfagopplæringen.

Læringsformer og aktiviteter

Læringsformer og aktiviteter

Arbeidsformene vil veksle mellom eksempelvis forelesning, dialogbasert undervisning, og studentaktive arbeidsformer som eksempelvis seminar og gruppearbeid. Veiledning, inkludert medstudentrespons, vil være sentralt i arbeidet med bacheloroppgaven. Nærmere beskrivelse av innholdet i emnet og obligatoriske aktiviteter er beskrevet nærmere på læringsplattform (LMS Learning Management System).

Obligatoriske aktiviteter

  • 80% oppmøte til undervisning
  • Underveisarbeid
  • Definerte arbeidskrav

Mer om vurdering

Oppgaver gis på norsk og vurderingsbesvarelsen kan skrives på norsk, svensk eller dansk. Ved ikke bestått, kan oppgaven bearbeides en gang og leveres på nytt.

Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Gruppen får en felles karakter.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)

Forkunnskapskrav

Bestått alle emner med studiepoeng i semester 1-4 og bestått YFL4306. Godkjent alle OBL i emne YFL2030. I tillegg godkjent OBL for høst- og vårsemester i emne YFL4307.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
YFL4302 5.0 HØST 2016
YFL4313 5.0 HØST 2016
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  30.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Termin nr.: 2
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Praktisk pedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave 100/100 ALLE INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Oppgave 100/100 ALLE INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU