Emne - Bacheloroppgave - YFL2900
YFL2900 - Bacheloroppgave
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 | ALLE |
Faglig innhold
Bacheloroppgaven er et forsknings- og utviklingsbasert arbeid (FoU) som gjennomføres i løpet av tredje studieår. FoU arbeidet knyttes til yrkesfaglig opplæring og legger til rette for at studenten viser en reflektert og helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.
Emnet gir innblikk i forskningsmetodikk og omhandler forskningsbasert utvikling i fag- og yrkesopplæring, og gir studentene mulighet til å fordype seg i yrkesfaglige problemstillinger for å utvikle og legge til rette for yrkesopplæring i ulike opplæringsarenaer innen fag- og yrkesopplæring. Studentene skal kartlegge, planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere endrings- og utviklingsarbeid sett i et individ-, arbeids- og næringslivs-, og samfunnsperspektiv, i tråd med styringsdokument og nasjonale og internasjonale bærekrafts mål. Bacheloroppgaven gjennomføres som et gruppearbeid med 2-4 deltakere, med mindre det ikke foreligger spesielle grunner til å avvike fra dette. Det er også mulig å danne grupper på tvers av studieretningene.
Læringsutbytte
Kandidaten har følgende samlede læringsutbytte:
Læringsutbytte
Kandidaten har følgende samlede læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og nasjonalt og internasjonalt forsknings -og utviklingsarbeid med relevans for yrkesfag, yrkesfaglærerprofesjonen og yrkesfaglig opplæring
- har kunnskap om hvordan et FoU-arbeid gjennomføres
- har kunnskap om utvikling, kompetansebehov og samfunnsfunksjon i eget yrke og utdanningsprogram
- viser kompetanse som yrkesfaglærer ved å integrere yrkesteori, yrkesdidaktikk, pedagogisk teori, yrkesutøvelse og lærerpraksis for å skape en helhetlig tilnærming.
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke relevante forskningsresultater, treffe begrunnede valg og gjennomføre et profesjonsrettet utviklingsarbeid under veiledning
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske ferdigheter i tråd med samfunnets utviklings- og endringsbehov i profesjons- og yrkesfag
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og vurdere yrkesfaglig opplæring
- kan presentere eget arbeid visuelt, skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten
- kan reise yrkesetiske og yrkesdidaktiske problemstillinger, undersøke og drøfte disse kritisk gjennom teoretisk og forskningsbasert kunnskap for å videreutvikle egen praksis og bidra til skolens og bedriftens/virksomhetens utvikling
- har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innenfor eget programområde og kan utveksle synspunkter med andre som har bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av yrkesopplæring
- har en endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
- kan vurdere og bruke digitale hjelpemidler og presentasjonsteknikk
- har et reflektert og kritisk perspektiv på egen praksis som yrkesfaglærer
- kan delta i samarbeidsrelasjoner med andre for å bidra til kontinuerlige utviklings- og læringsprosesser både i kollegafellesskap og med andre samarbeidsparter som har tilknytning til yrkesfagopplæringen.
Læringsformer og aktiviteter
Læringsformer og aktiviteter
Arbeidsformene vil veksle mellom eksempelvis forelesning, dialogbasert undervisning, og studentaktive arbeidsformer som eksempelvis seminar og gruppearbeid. Veiledning, inkludert medstudentrespons, vil være sentralt i arbeidet med bacheloroppgaven. Nærmere beskrivelse av innholdet i emnet og obligatoriske aktiviteter er beskrevet nærmere på læringsplattform (LMS Learning Management System).
Obligatoriske aktiviteter
- 80% oppmøte til undervisning
- Underveisarbeid
- Definerte arbeidskrav
Mer om vurdering
Oppgaver gis på norsk og vurderingsbesvarelsen kan skrives på norsk, svensk eller dansk. Ved ikke bestått, kan oppgaven bearbeides en gang og leveres på nytt.
Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Gruppen får en felles karakter.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)
Forkunnskapskrav
Bestått alle emner med studiepoeng i semester 1-4 og bestått YFL4306. Godkjent alle OBL i emne YFL2030. I tillegg godkjent OBL for høst- og vårsemester i emne YFL4307.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
YFL4302 | 5.0 | HØST 2016 | |
YFL4313 | 5.0 | HØST 2016 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
30.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Praktisk pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
ALLE
Utlevering
30.10.2024Innlevering
15.11.2024
15:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 100/100 ALLE INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"