Emne - Fag- og yrkesopplæring i et helhetlig perspektiv - YFL2030
Fag- og yrkesopplæring i et helhetlig perspektiv
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet integrerer yrkesfaglig dybde og profesjonsfag og skal gi innsikt i fag- og yrkesopplæring i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv. Emnet omfatter kunnskap om skolens mandat, skolen som organisasjon og fag- og yrkesopplæringens historie. Entreprenørskap, nyskapning og innovasjon vektlegges i studentenes arbeid med undervisning og opplæring som er i samsvar med samfunnets behov. Emnet bidrar til å styrke studentens forsknings- og utviklingskompetanse. Praksisopplæringen kobles til det faglige innholdet og relevante arbeidskrav i emnet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om fag- og yrkesopplæringens og yrkesutøvelsens historie og deres betydning i dagens samfunn
- kunnskap om nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fag- og yrkesopplæring
- kunnskap om entreprenørskap og innovative arbeidsmetoder i utvikling av yrkesfaglig kompetanse
- kunnskap om skolens mandat og skolen som organisasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om entreprenørskap og innovative arbeidsmetoder for å utvikle yrkesfaglig kompetanse
- kan anvende metode- og analysekunnskap i faktiske handlinger
- kan anvende og ha oversikt over skolens mandat og skolen som organisasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for utviklingsprosjekter som gir mulighet til fordypning innenfor eget yrkesfagområde i samarbeid med elever, kollegaer, fagmiljøer og relevante bedrifter
- kan formidle yrkesetiske holdninger og rolleforståelse som bidrar til utvikling av yrkesstolthet
- kan utforme og planlegge utviklingsprosjekt knyttet til yrkesfaglærerprofesjonen
- kan anvende erfaringer fra planlegging inn i nye prosjekter
- har innsikt i behovet for utvikling av yrkesfaglig bredde- og dybdekompetanse innenfor fag- og yrkesopplæring
Læringsformer og aktiviteter
Emnet omfatter undervisning, andre læringsaktiviteter på samlinger, og digitale læringsaktiviteter mellom samlingene.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet omfatter undervisning og andre læringsaktiviteter på samlinger, og digitale læringsaktiviteter mellom samlingene. Det er obligatoriske arbeidskrav i emnet som må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidskrav 2
- 80% deltakelse på samlinger og forhåndsdefinerte læringsaktiviteter
- Arbeidskrav 1
Mer om vurdering
Eksamensoppgaven innebærer å lage en digital fortelling. En digital fortelling som eksamensform innebærer at studentene lager en kort film, hvor de bruker digitale verktøy for å fortelle en historie. Historien er basert på egne erfaringer, opplevelser og pensum. Filmen inkluderer en kombinasjon av bilder, tekst, fortellerstemme evt. musikk
Eksamensformen gir studentene mulighet til å utvikle ferdigheter innen digital kompetanse, kreativitet og kommunikasjon, samtidig som de viser forståelse for faglig innhold.
Eksamen vurderes individuelt etter karakterskala A-F, hvor karakterene A-E er bestått og karakteren F er stryk.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)
Forkunnskapskrav
Krever opptak til yrkesfaglærerutdanning - bachelorstudium.
Må ha bestått alle emner fra første studieår og emnet fra høst andre studieår for å starte på dette emnet.
Fagområder
- Yrkesfaglærer
Kontaktinformasjon
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Oppgave
Innlevering 09.12.2025 Tid Utlevering 15:00
Innlevering 12:00 Eksamenssystem Inspera Assessment