Emne - Skolen i samfunnet - YFL2003
YFL2003 - Skolen i samfunnet
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Individuell oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Individuell oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet omfatter kunnskap om og refleksjon over skolens samfunnsmandat samt opplæringens verdigrunnlag gjennom hele opplæringsløpet. Emnet omfatter forståelse av begrepet dannelse og lærerens ansvar for demokrati og bærekraftig utvikling for elev, skole og samfunn. Emnet omfatter kunnskap om yrkesopplæringen i et historisk, kulturelt, flerkulturelt og etisk perspektiv. Innsikt og forståelse for etablering av internasjonalt samarbeid vektlegges. Analyse av utdanningspolitiske føringer og vurderinger av utdanningsbehov innen eget utdanningsprogram vil bli vektlagt. Emnet omfatter også kunnskap om konflikt og konflikthåndtering.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
- har kunnskap om betydningen av internasjonalt samarbeid
- har kunnskap om ulike kulturer og det flerkulturelle samfunnet
- har kunnskap om sammenhenger mellom utdanningshistorie, utdanningspolitikk og skolens og lærerens rolle i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke relevante forskningsresultater, treffe begrunnede valg og gjennomføre et profesjonsrettet utviklingsprosjekt under veiledning
- kan reflektere over og utvikle egen praksis i møte med elevenes/lærlingens forutsetninger, interesser og behov med bakgrunn i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
- kan bidra til utvikling av et demokratisk læringsmiljø, drøfte og utvikle verdisyn og etikk knyttet til undervisning og læring
- kan bruke ulike strategier for konflikthåndtering
Generell kompetanse
Studenten
- kan reise yrkesetiske og yrkesdidaktiske problemstillinger, undersøke og drøfte disse kritisk gjennom teoretisk og forskningsbasert kunnskap for å videreutvikle egen praksis og bidra til skolens og bedriftens/virksomhetens utvikling
- kan bruke endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole og arbeidsliv
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov, reflektere og drøfte egen rolle i samarbeid og konflikt
- kan analysere utdanningspolitikk og vurdere utdanningsbehov innen yrkesområdet/yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
Læringsformer og aktiviteter
Emnet omfatter undervisning på samlinger samt vektlegging av arbeidskrav mellom samlingen. Arbeidsformene veksler og kan inkludere forelesninger, verksted, dramatisering, arbeid i grupper, diskusjoner, presentasjoner osv. All undervisning og praksis er obligatorisk. Emnet omfatter både pedagogikk og yrkesdidaktikk.
Obligatoriske aktiviteter
- Definerte arbeidskrav
- 80 % oppmøte i undervisningen
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen.
Antall og type definerte arbeidskrav kan variere noe fra ett studieår til et annet. Definerte arbeidskrav vil variere fra 2-4 i antall
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)
Forkunnskapskrav
Bestått profesjonsfaglige emner i første og andre studieår i treårig yrkesfaglærerutdanning. Forkunnskapskravet må være innfridd for å få starte på emnet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
YFL4303 | 7.5 | HØST 2019 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Yrkesfag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Individuell oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Individuell oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"