course-details-portlet

YFL1020 - Ungdomskultur, identitet og mangfold

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Semesteroppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Semesteroppgave 100/100

Faglig innhold

Emnet tar for seg ulike aspekter ved ungdomskultur, identitet og mangfold i et lærer- og elevperspektiv. Emnet integrerer yrkesfaglig bredde og dybde og profesjonsfag, med hovedvekt på profesjonsfag. Yrkesfaglig og profesjonsfaglig praksis er nært knyttet til innholdet i emnet, og ungdomsskolepraksis foregår parallelt med emnet. Tema som inngår i emnet er utvikling av profesjons- og yrkesidentitet, deriblant «det doble praksisfeltet», kommunikasjons- og gruppeprosesser, mangfold og tilhørighet, konflikthåndtering og samhandling og formidling i ulike kontekster som er aktuelt for yrkesfaglærerrollen. Et flerkulturelt samfunn og helsefremmende arbeid i et folkehelseperspektiv er integrert i emnets innhold.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten skal

  • ha kunnskap om ungdomskultur, ungdoms levevaner og verdivalg
  • ha kunnskap om helsefremmende arbeid i et folkehelseperspektiv, herunder utfordringer knyttet til fysisk og psykisk helse, rus, seksualitet og kjønn
  • ha kunnskap om det flerkulturelle samfunnet og kulturforskjeller
  • ha kunnskap om identitet, integrering og mangfoldsperspektiv og betydningen det har for utøvelsen av lærerrollen.
  • ha kunnskap om kommunikasjon og samhandling i ulike grupper
  • ha kunnskap om konflikt og konflikthåndtering 
  • ha kunnskap om yrkesdidaktiske metoder i emnet 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om ungdomskultur i fag- og yrkesopplæring
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjon, samhandling og formidling i ulike grupper
  • kan reflektere over og ta hensyn til utfordringer mennesker fra ulike minoriteter møter i hverdagen
  • kan veilede mennesker med ulike bakgrunner og forutsetninger
  • kan anvende ulike strategier for å jobbe med konflikt og konflikthåndtering

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kunne formidle sentralt fagstoff i emnet, både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer 
  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom dette fremme utvikling av god praksis i møte med mennesker med ulike bakgrunner og forutsetninger
  • kunne bidra til refleksjon over verdien av mangfold i samfunnet
  • ha kunnskap om lov- og regelverk knyttet til behov og rettigheter ulike minoritetsgrupper
  • har grunnleggende innsikt i og kritisk holdning til sentrale etiske problemstillinger

Læringsformer og aktiviteter

Emnet omfatter undervisning, ekskursjoner og andre læringsaktiviteter på samlinger, og digitale læringsaktiviteter mellom samlingene. Det er obligatoriske arbeidskrav i emnet og det legges opp til egenarbeid og gruppearbeid mellom samlingene. Det tilbys veiledning i forbindelse med og mellom samlingene.

Obligatoriske aktiviteter

80% obligatorisk oppmøte på samlingene

Individuell skriftlig oppgave

Individuell skriftlig/muntlig presentasjon

Fagspesifikk oppgave

Oppgavene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent for å ta eksamen.

Obligatoriske aktiviteter

  • 80% deltakelse på samlinger og forhåndsdefinerte læringsaktiviteter
  • Individuell skriftlig oppgave
  • Individuell skriftlig/muntlig oppgave
  • Fagspesifikk oppgave

Mer om vurdering

Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.

Eksamen: Semesteroppgave

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)

Forkunnskapskrav

Krever opptak til yrkesfaglærerutdanning - bachelorstudium.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
YFLH1002 7.5 HØST 2022
YFL2001 5.0 HØST 2022
YFL2002 5.0 HØST 2022
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  22.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Yrkesfaglærer
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Semesteroppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Semesteroppgave 100/100
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU