course-details-portlet

YFL1010

Læringsprosesser i et profesjonsfaglig og yrkesfaglig perspektiv

Velg studieår
Studiepoeng 30
Nivå Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Muntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet integrerer yrkesfaglig bredde og dybde og profesjonsfag, med vekt på profesjonsfag og yrkesfaglig bredde. I emnet er det fokus på å utvikle yrkesfaglæreridentiteten gjennom å etablere kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse rundt undervisningsplanlegging, elevers læringsprosesser og styringsdokumenter. I et tverrfaglig profesjonsfaglig fellesskap får studentene reflektert over felles holdninger og verdier. Grunnleggende ferdigheter som er aktuelle for de enkelte studieretningene vektlegges i emnet, spesielt opp mot skriveferdigheter og digital kompetanse. Det vil også være opplæring i nødvendige retningsspesifikke fag som vurderes innad i de ulike studieretningene. Profesjonsfaglig og yrkesfaglig praksis vil integreres gjennom arbeidskrav i emnet for å utvikle yrkesfaglærerkompetansen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om ulike læringsstrategier med utgangspunkt i elevenes/lærlingenes læreforutsetninger og rett til tilpassa opplæring
  • har kunnskap om læring, arbeidsmetoder/verktøy, digitale verktøy og prosesser som er relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om utvikling av læringsmiljø
  • har kunnskap om elevers/lærlingers mestring og motivasjon for læring
  • har kunnskap om ulike yrkes- og utdanningsvalg
  • har kunnskap om relevant yrkesteori
  • har kunnskap om hvordan egen yrkesfaglig bakgrunn kan brukes i undervisningssammenheng
  • har kunnskap om gjeldende lærerplaner, styrende dokumenter og lovverk

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, begrunne, vurdere og lede opplæring og bruke ulike arbeidsformer i opplæringen
  • kan kartlegge elevenes interesser og læringsbehov
  • kan legge til rette for et inkluderende og meningsfylt læringsmiljø som fremmer elevenes/lærlingenes motivasjon
  • kan lede, kommunisere og samarbeide med elever/lærlinger individuelt og i grupper
  • kan finne, bruke, henvise til og vurdere kvaliteten på informasjon og fagstoff og behersker skriftlig referanseføring
  • kan å anvende egen yrkesfaglig bakgrunn i undervisningssammenheng
  • kan analysere og anvende gjeldene læreplaner, styrende dokumenter og lovverk

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan opptre profesjonelt, og kan reflektere over elev/lærlingerollen og egen rolle som lærer
  • kan reflektere over egen praksis og utvikling i møte med elevenes/lærlingenes forutsetninger, interesser og behov
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med kolleger om relevant opplæring
  • kan planlegge, begrunne og lede interessedifferensiert opplæring for elever på 8.-13.trinn
  • har tilegnet seg nødvendig profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan reflektere over faglige og yrkesetiske utfordringer

Læringsformer og aktiviteter

Emnet omfatter undervisning, ekskursjoner og andre læringsaktiviteter på samlinger, og digitale læringsaktiviteter mellom samlingene. Det er obligatoriske arbeidskrav i emnet og det legges opp til egenarbeid og gruppearbeid mellom samlingene. Det tilbys veiledning i forbindelse med og mellom samlingene.

Obligatoriske aktiviteter

  • Individuell skriftig oppgave
  • Skriftlig gruppeoppgave
  • Muntlig presentasjon
  • 80% deltakelse på samlinger og læringsaktiviteter

Mer om vurdering

Muntlig gruppeeksamen med varighet 30/60 min. Presentasjon av svar på en oppgave gitt tre uker før.

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)

Forkunnskapskrav

Krever opptak til yrkesfaglærerutdanning - bachelorstudium.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
YFL1001 7,5 sp Høst 2022
YFLF1001 5 sp Høst 2022
YFLF1002 5 sp Høst 2022
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Yrkesfaglærer

Kontaktinformasjon