Emne - Læringsprosesser i et profesjonsfaglig og yrkesfaglig perspektiv - YFL1010
Læringsprosesser i et profesjonsfaglig og yrkesfaglig perspektiv
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Emnet integrerer yrkesfaglig bredde og dybde og profesjonsfag, med vekt på profesjonsfag og yrkesfaglig bredde. I emnet er det fokus på å utvikle yrkesfaglæreridentiteten gjennom å etablere kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse rundt undervisningsplanlegging, elevers læringsprosesser og styringsdokumenter. I et tverrfaglig profesjonsfaglig fellesskap får studentene reflektert over felles holdninger og verdier. Grunnleggende ferdigheter som er aktuelle for de enkelte studieretningene vektlegges i emnet, spesielt opp mot skriveferdigheter og digital kompetanse. Det vil også være opplæring i nødvendige retningsspesifikke fag som vurderes innad i de ulike studieretningene. Profesjonsfaglig og yrkesfaglig praksis vil integreres gjennom arbeidskrav i emnet for å utvikle yrkesfaglærerkompetansen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om ulike læringsstrategier med utgangspunkt i elevenes/lærlingenes læreforutsetninger og rett til tilpassa opplæring
- har kunnskap om læring, arbeidsmetoder/verktøy, digitale verktøy og prosesser som er relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen
- har kunnskap om utvikling av læringsmiljø
- har kunnskap om elevers/lærlingers mestring og motivasjon for læring
- har kunnskap om ulike yrkes- og utdanningsvalg
- har kunnskap om relevant yrkesteori
- har kunnskap om hvordan egen yrkesfaglig bakgrunn kan brukes i undervisningssammenheng
- har kunnskap om gjeldende lærerplaner, styrende dokumenter og lovverk
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, begrunne, vurdere og lede opplæring og bruke ulike arbeidsformer i opplæringen
- kan kartlegge elevenes interesser og læringsbehov
- kan legge til rette for et inkluderende og meningsfylt læringsmiljø som fremmer elevenes/lærlingenes motivasjon
- kan lede, kommunisere og samarbeide med elever/lærlinger individuelt og i grupper
- kan finne, bruke, henvise til og vurdere kvaliteten på informasjon og fagstoff og behersker skriftlig referanseføring
- kan å anvende egen yrkesfaglig bakgrunn i undervisningssammenheng
- kan analysere og anvende gjeldene læreplaner, styrende dokumenter og lovverk
Generell kompetanse
Studenten:
- kan opptre profesjonelt, og kan reflektere over elev/lærlingerollen og egen rolle som lærer
- kan reflektere over egen praksis og utvikling i møte med elevenes/lærlingenes forutsetninger, interesser og behov
- kan bygge relasjoner og samarbeide med kolleger om relevant opplæring
- kan planlegge, begrunne og lede interessedifferensiert opplæring for elever på 8.-13.trinn
- har tilegnet seg nødvendig profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan reflektere over faglige og yrkesetiske utfordringer
Læringsformer og aktiviteter
Emnet omfatter undervisning, ekskursjoner og andre læringsaktiviteter på samlinger, og digitale læringsaktiviteter mellom samlingene. Det er obligatoriske arbeidskrav i emnet og det legges opp til egenarbeid og gruppearbeid mellom samlingene. Det tilbys veiledning i forbindelse med og mellom samlingene.
Obligatoriske aktiviteter
- Individuell skriftig oppgave
- Skriftlig gruppeoppgave
- Muntlig presentasjon
- 80% deltakelse på samlinger og læringsaktiviteter
Mer om vurdering
Muntlig gruppeeksamen med varighet 30/60 min. Presentasjon av svar på en oppgave gitt tre uker før.
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)
Forkunnskapskrav
Krever opptak til yrkesfaglærerutdanning - bachelorstudium.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
YFL1001 | 7,5 sp | Høst 2022 |
YFLF1001 | 5 sp | Høst 2022 |
YFLF1002 | 5 sp | Høst 2022 |
Fagområder
- Yrkesfaglærer