Emne - Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen - YFL1000
YFL1000 - Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappe/sammensatt vurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet tar utgangspunkt i skolens og yrkesopplæringens samfunnsmandat, det kunnskapsmessige og etiske grunnlaget for yrkesfaglærerens praksis og hva det kan bety for utviklingen av lærerprofesjonalitet. Emnet gir en innføring i ulike syn på kunnskap, læring og danning i et profesjons- og samfunnsperspektiv og hvilken betydning det kan ha for barn og unges læringsbetingelser. Studenten får øvelse i å reflektere kritisk over sin egen rolle som yrkesfaglærer og bli bevisst skolens betydning for utviklingen av et demokratisk og mangfoldig samfunn. Emnet skal bidra til å utvikle forståelsen av forholdet mellom teori og praksis. Studentenes egne erfaringer og forventinger er sentrale i emnet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begrepene kunnskap, læring og danning og hvordan ulike tilnærminger til disse begrepene har betydning for utdanning og lærerprofesjonalitet
- har kunnskap om skolens samfunnsmandat og opplæringens verdigrunnlag og hvordan disse kommer til uttrykk i skolens og yrkesopplæringens styringsdokumenter
- har kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til utøvelsen av egen profesjon
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over og ytre seg om ulike problemstillinger knyttet til kunnskap, læring og danning
- kan delta i faglige samtaler og føre faglige resonnement om pedagogisk og yrkesdidaktisk praksis
- kan reflektere over didaktiske problemstillinger i lys av skolens verdigrunnlag og samfunnsmandat
- kan identifisere etiske problemstillinger relatert til praksis
- kan reflektere over barn og unges læringsbetingelser i opplæringen
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til lærerprofesjonen
- kan analysere og forholde seg kritisk til forskning for å kunne anvende denne kunnskapen i utviklingen av egen profesjonsutøvelse
- kan behandle og formidle emnets fagstoff på en selvstendig måte
Læringsformer og aktiviteter
I undervisningen legges det vekt på varierte arbeidsformer, der studentene spesielt øves opp i å samtale om og kritisk reflektere over pedagogiske og yrkesdidaktiske problemstillinger. Deler av undervisningen er på campus, mens en betydelig del av aktiviteten også foregår i digitalt samarbeid mellom studentene.
Obligatoriske aktiviteter
- Gruppeoppgaver
- Refleksjonsarbeid i gruppe
- 80% oppmøte i undervisningen
Mer om vurdering
Vurdering:
En digital mappe som består av
- 3 bearbeidede grupperessurser
- en skriftlig eller digital helhetlig beskrivelse av gruppas arbeid gjennom semesteret
Mappen inneholder én ressurs fra hver av tematikkene: kunnskap, læring og danning.
Ressursene svarer til løpende arbeidskrav i emnet, og studentene lager flere skriftlige og digitale øvinger gjennom semesteret. Disse bearbeides etter respons fra faglærere. I mappen skal én skriftlig, én digital (film, podcast, presentasjon), og én valgfri modul vise gruppens evne til å formidle fagets kunnskapsgrunnlag og sine tilegnede ferdigheter i løpet av semesteret.
Obligatoriske aktiviteter
- Gruppeoppgaver
- Refleksjonsarbeid i gruppe
- 80 % oppmøte i undervisningen
Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)
Kursmateriell
Pensumliste publiseres ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
YFL4300 | 7.5 | HØST 2022 | |
LÆR1000 | 7.5 | HØST 2022 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogikk
- Praktisk pedagogikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Mappe/sammensatt vurdering 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"