Emne - Bacheloroppgave i rådgivning og voksnes læring - VLR2900
VLR2900 - Bacheloroppgave i rådgivning og voksnes læring
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Bacheloroppgaven (prosjektoppgaven) er obligatorisk i bachelorfordypningen og gjennomføres i siste semester av studiet. Oppgaven skal bestå av et mindre forskningsarbeid innenfor et selvvalgt temaområde i rådgivning og/eller voksnes læring og er en innføring i å gjennomføre en selvstendig vitenskapelig studie ved bruk av vitenskapsteori og forskningsmetode. Dette innebærer blant annet å søke etter og benytte seg av relevant teori og forskningslitteratur for å gå i aktiv dialog med forskningsfeltet. Videre innebærer det kritisk avveining og refleksjon, analyse, framstilling og drøfting av teori, og evt. datainnsamling, knyttet til aktuelle faglige spørsmål. Det tilbys veiledning i forbindelse med arbeidet med oppgaven. Valg av tema skal godkjennes av instituttet. Bacheloroppgaven skal være på ca. 15-20 sider (A4, linjeavstand 1,5, Times New Roman 12 pkt.)
Læringsutbytte
Studenten har generell kompetanse i å kunne anvende relevant faglig og metodisk kunnskap for å gjennomføre og presentere en prosjektoppgave. Dette medfører at studenten:
- kan formulere en faglig problemstilling innen fagfeltene rådgiving og/eller voksnes læring
- kan planlegge og gjennomføre et selvstendig mindre forskningsarbeid der problemstillingen belyses gjennom relevant teori, forskningsresultater og/eller egen empiri
- har innsikt i hvordan teori og forskningslitteratur anvendes i møte med empiri og/eller i en inngående diskusjon
- har grunnleggende ferdigheter i å føre en faglig dialog med et forskningsfelt
- har grunnleggende kompetanse i å foreta forskningsetiske vurderinger knyttet til egen forskning og/eller gjøre kritiske vurderinger av forskning og litteratur
- mestrer akademisk skriving i henhold til gjeldende normer. Dette innebærer å kunne argumentere for faglige standpunkter, valg og prioriteringer, samt følge standarder for kildehenvisning, sitatbruk og oppsett for referanseliste
Læringsformer og aktiviteter
Seminar og veiledning. Sjekk Blackboard i semesterstarten for nærmere opplysninger om obligatorisk aktivitet.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på seminar
- Innlevering av prosjektbeskrivelse
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram.
Anbefalte forkunnskaper
VLR1006
Forkunnskapskrav
VLR1000, VLR1001, VLR1002, VLR1003, VLR1004, VLR1005, PED1005. Forkunnskapskravet må være innfridd for å få starte på emnet.
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Rådgivning
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Voksnes læring
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering
08.11.2024Innlevering
15.11.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Oppgave
100/100
Innlevering
15.05.2025
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"