course-details-portlet

VLR1001

Voksnes læring i et utdanningspolitisk perspektiv

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Hjemmeeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet omhandler voksnes læring som et nasjonalt og internasjonalt politisk område (i fortid og nåtid). Emnet tar utgangspunkt i hvordan politikken på dette området utformes, vedtas og implementeres og hvilke implikasjoner denne politikken har for voksens læring. Det legges særlig vekt på sammenhenger mellom intensjoner i utdannings-, kompetanse- og velferdspolitikk og voksnes muligheter for læring og kompetanseutvikling.

Læringsutbytte

Studenten har kunnskap om og forståelse av det politiske kunnskapsgrunnlaget for voksnes læring. Studenten har kunnskap om og forståelse av sentrale begreper, og hvordan lover og reformer på området blir vedtatt og iverksatt. Studenten kan anvende denne kunnskapen til å beskrive og analysere hvordan politikk påvirker voksnes muligheter for læring. I tillegg kan studenten kritisk vurdere og formidle ulike politiske intensjoner som angår voksnes læring, samt har evne til å diskutere aktuelle utdanningspolitiske problemstillinger med andre.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og seminarer. Dersom det melder seg færre enn 10 studenter til emnet de to første undervisningsukene, vil undervisningen bli gitt som veiledet lesekurs. Sjekk Blackboard i semesterstarten for nærmere opplysninger om obligatorisk aktivitet.

Emnet undervises siste gang høsten 2024.

Mer om vurdering

Omfanget av hjemmeeksamen er ca. 8-10 sider (A4, linjeavstand 1,5, Times New Roman 12 pkt.).

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram.

Forkunnskapskrav

Ingen

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart.

Fagområder

  • Rådgivning
  • Samfunnsvitenskapelige fag
  • Voksnes læring

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for pedagogikk og livslang læring